|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۷
کد خبر: ۴۶۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
مثلا در شهرستانی کارخانه ای هست که نیاز به دستگاه ها ی دولتی وحکومتی دارد و اگر خواسته های آنها را برآورده نکند ممکن است هرروز برایش مزاحمتی ایجاد شود این است که اگر یک تلفنی از سوی این نهادها شود و فشاری آورده شود و در خواستی بشود که مثلا شما فلان مبلغی را به فلان ستادی کمک بکنید.
مجوز دادن اخیر وزیر کشور به یک حزب اصلاح طلب به نام اتحادملت از یک سو و اعلام آمادگی وزیر کشور برای حضور در مجلس پیرامون پولهای کثیف ما را برآن داشت تا با احمد شیرزاد نماینده سابق مجلس پیرامون ارتباط این دو موضوع با یکدیگر و اینکه چرا هر دوی این موارد گروهی را بر آشفته ساخته است گفتگو کنیم . گفتگویی با این مضمون که آیا این دو اتفاق که با واکنش های اینچنینی رو به رو هستند می توانند ارتباطی با یکدیگر داشته باشند . دلیل اصلی این برآشفتگی از مجوز یک حزب چیست ؟

آیا این موضوع بهانه ای است برای اعمال فشار بر وزیر یا اینکه ماهیت گروه معترض ، تا زمانی که اتفاقی به سود خودشان نباشد همیشه معترض است.

از دید شما وجه اشتراک حمله گروهی، به مجوز دادن به یک حزب اصلاح طلب از سوی وزیر کشور با افشاگری که وزیر کشور می خواهد تا در زمینه پولهای کثیف کند چیست ؟

وجه اشتراک بین حمله به مجوز حزب اصلاح طلب اتحاد ملت و بحث افشاگری پول های کثیف از سوی وزیر این است که از دلواپسی گروهی دلواپس ناشیمی شود . اما در واقع دو بخش مختلف است .بخشی که مخالفت با حزب اتحاد ملت می شود به این دلیل است که آقایان از رقیب خوششان نمی آید به خصوص که این رقیب رقیبی آبرومند باشد موثر و خوشنام باشد و بتواند رای مردم را جذب کند و هم از آن طرف تمایل ندارند که دستشان برای هرگونه عمل کردن در عرصه انتخابات بسته شود بنابراین ، این موضوع را می شود در چارچوب نگرانی این دلواپسان از اینکه کرسی ها ی خودشان را در مجلس از دست بدهند ارزیابی کرد .

و این گروه چرا نسبت به موضع وزیر در زمینه پولهای کثیف نگرانند ؟

در زمینه پولهای آلوده من فکر می کنم اگر قرار است به حساب و کتاب نحوه خرج کردن در انتخابات و پول های آن رسیدگی شود خیلی ها مجبورند که تغییر رویه بدهندو گروهی کارشان در انتخابات سخت می شود .
چه موضوعی است که راه چنین بحثی را در انتخابات ما باز کرده است ؟
در همه جای دنیا قوانین بسیار سفت و سختی برای این موضوع وجود دارد که چگونه می توان بیعانه یاکمک برای انتخابات جمع کرد. معمولا هر فرد یک سقف معینی برای کمک می تواند داشته باشد و نمی توان از یک سرمایه گذار بزرگ همه بودجه را تا مین کرد بلکه آن فرد تا یک اندازه ای می تواند بودجه ای را بپردازد .
برای همین معمولا کاندیدایی که بتواند پول قابل توجه بیشتری جمع کند به این معناست که تعداد افراد بیشتری هم به عنوان طرفدار برای خود جلب کرده است در حالی که در کشور ما این شفافیت وجودندارد و می شود از راههای مختلف خرج کرد به طوری که متاسفانه به ویژه در بخش های محروم این تصور برای مردم وجود دارد که نماینده کسی است که به نحوی دستش به پول می رسد و این موضوع خیلی وحشتناکی است . هر که فرد پولدارتری را به خود جلب کند در انتخابات موفق تر می شود.من در دوره نمایندگی ام خاطرم هست که هر جایی که قدم
می زدم به من می گفتند که چرا فلان قالیچه ای را به ما اهدا نمی کنی فلان وسیله ای را به ما نمی دهی و من سوالم از آنها این بود که آنهایی که چنین چیزهایی را می دهند از کجا آن را تامین می کنند ؟ یا از کدام مدیربخش خصوصی اینها را گرفته اند و به شما می دهند . این نکته بسیار مهمی است و باید فرهنگسازی شود که آن کاندیدایی که شب های متوالی سور و مهمانیمی دهد و افراد را دعوت می کند به مهمانی ها و ریخت و پاش باید بگوید که این هزینه ها را از کجا آورده است.

دقیقا به چه پولهایی می توانیم پول کثیف بگوییم ؟

اینها بخشی از آن پول های کثیف است که گفتم ولی دوست دارم به بحث پولهای کثیف این مطلب را هم اضافه کنم که پول کثیف به این معنا نیست که فکر کنید فقط پول قاچاق مواد مخدر است که صرف اینگونه هزینه ها می شود یاپولهای ناشی از اختلاس بیت المال است که دراین انتخابات وجود دارد بلکه یکسری اشکال به ظاهر آبرومندی هم هست که باید راه آنها بسته شود .

درموضوع آقای محمدرضا رحیمی ، معاون آقای احمدی نژاد! خود وی اعتراف کرده است که روش کار به این شکل بوده است که دولت به یک سرمایه داری فشار آورده که شما باید به این افراد کمک کنید ممکن است در نگاه اول بگویید که این پول قانونی بوده است و یک فرد با میل خودش آمده و هزینه کرده است ولی همه ما می دانیم که این اهرم های فشار وجود دارد .

مثلا در شهرستانی کارخانه ای هست که نیاز به دستگاه ها ی دولتی وحکومتی دارد و اگر خواسته های آنها را برآورده نکند ممکن است هرروز برایش مزاحمتی ایجاد شود این است که اگر یک تلفنی از سوی این نهادها شود و فشاری آورده شود و در خواستی بشود که مثلا شما فلان مبلغی را به فلان ستادی کمک بکنید.

این کار از سوی آن کارخانه به ناچار صورت می گیرد . برای همین من فکرمی کنم که به بحث پولهای کثیف آقای رحمانی فضلی ،باید این نوع پولهای کثیف را هم اضافه کرد یعنی پولهای کثیف اضافه کرد که صرفا پولهای قاچاق مواد مخدر پولهای کثیف نیست . هر نوع پولی که از طریق اعمال قدرت سیاسی و یاشبه سیاسی و با استفاده از اهرم های نفوذ غیر قانونی به یک کاندیدا برسد این پول کثیف است و باید به آن رسیدگی شود .

به نظرتان مخالفین طرح پولهای کثیف تا چه میزان می توانند از مجوز دادن به یک حزب اصلاح طلب به عنوان یک اهرم فشار بر وزیر کشور استفاده کنند ؟

حمله به حزب اتحاد ملت و همین طور اعتراض به افشاگری وزیر کشور در یک راستا پیش می رود .
و این اهدای مجوز را چگونه ارزیابی می کنید ؟

در بحث آزادی های سیاسی هم تا همینجا خیلی از وزارت کشور گله داشتیم که آن طور که باید قاطعانه عمل کند عمل نمی کند و تحت تاثیر فشارها تصمیممی گیرد. الان هم واقعا اگر وزارت کشور بخواهد به مجوزها رسیدگی کند باید قانونی باشد .اگر شهروندی هست که در هیچ جا هیچ پرونده ای و هیچ جرمی علیه او نیست و هیچ کجا تخلفی نکرده و خوش نام و خوش سابقه است دردستگاههای مختلف سالهای سال خدمت کرده است و یک ریال را هم جابه جا نکرده یا یک امر خلافی از او مشاهده نشده به صرف اینکه با دوستان اصلاح طلبرفاقتی داشته است یا جزو اصلاح طلبان بوده است دلیل نمی شود که او را از فعالیت سیاسی محروم بکنند .این مصداق بارز این است که انحصار طلبی مطلقه جریانمقابل وجود دارد .یعنی اینکه به هیچ شکل نمی خواهند رقیبی را در کنار خود در انتخابات احساس کنند، البته که فکر می کنم این تلاش ها بی ثمر است چه وزارت کشور برابر دلواپسان و این فشارهای غیر قانونی مقاومت بکند چه نکند این گروه و جریان انحصار طلب نمی توانند جای مشخص را در انتخابات آینده داشته باشند .

بنابراین هردوی این جریانات (پولهای کثیف و دادن مجوز به حزبیاصلاح طلب )را دریک راستا قلمداد می کنید ؟

بله من عقیده ام این است که هردوی این فشارها مسائلی هست که این جماعت را به شدت نگران و مشوش کرده است . البته نمی توان همه معترضین به ارائه مجوز حزب اتحاد ملت را در راستای معترضین به پول های کثیف دانست.

منبع: آفتاب یزد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین