|
|
امروز: شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۸
کد خبر: ۴۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۵
وی ادامه داد: همچنین ارزش لاشه خودرو که 200 هزار تومان بود به 500 هزار تومان افزایش خواهد یافت و چنانچه تیراژ اسقاط به میزان مورد نظر برسد این رقم نیز از محل ارزش لاشه به مالکان خودروها پرداخت خواهد شد لذا با این افزایش میزان دریافتی مالکان از اسقاط خودروهای فرسوده به سه میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با تشریح مصوبات جدید دولت و تصمیمات تشویقی برای خروج خودروهای فرسوده از افزایش میزان کمک‌های بلاعوض برای خروج خودروهای فرسوده خبر داد.

 سید مجتبی شفیعی روز سه‌شنبه با بیان اینکه طی دو سال اخیر طرح خروج خودروهای فرسوده با رکود مواجه شده بود، گفت: کارگروه توسعه، حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت با توجه به مشکلات اجرایی به وجود آمده در فرایند نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل کشور پیشنهاداتی را برای رونق این طرح به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت ارائه داد که ضمن اصلاح برخی مصوبات گذشته تغییراتی نیز در نحوه اجرای برنامه‌ها مصوب شد.

به گفته شفیعی مصوبات کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در نوسازی و بهسازی ناوگان حمل و نقل کشور با 6 بند به تصویب دولت رسید که بند اول آن در خصوص سن فرسودگی خودروهای سواری است که تا آخر برنامه پنجم توسعه سن فرسودگی این خودروها از 25 سال به 20 سال کاهش پیدا می‌کند که در مصوبه جدید برای تمامی خودروها اعم از شخصی، کامیونت‌ها و تاکسی‌ها این سن فرسودگی اصلاح شده است.

وی تصریح کرد: بر همین اساس سن فرسودگی سواری شخصی 20 سال، سواری دولتی 15، تاکسی و ون سواری 10، مینی بوس 15، اتوبوس درون شهری 10، اتوبوس برون شهری 15، کامیون کشنده 25،‌وانت 15، موتورسیکلت 10 و سایر وسایل نقلیه باری و مسافری 25 سال تعیین شده است که بر اساس اعلام ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور تعداد خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده اند با احتساب 20 سال حدود 352 هزار خودرو و با احتساب 25 سال بیش از 254 خودرو است.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور تصریح کرد: با توجه به وجود این تعداد از خودروهای فرسوده سقف رقم کمک‌های بلاعوض دولت به خودروهای فرسوده تغییر و اصلاح شده است لذا با توجه به افزایش قیمت خودروها رقمی که از بابت گواهی اسقاط خودرو در اختیار صاحبان قرار می‌گرفت توجیه اقتصادی نداشت لذا در اصلاحیه جدید این مصوبه این رقم از 1.5 میلیون به 2.5 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و تا هفته آینده کلیه خودروهای سواری مشمول طرح نوسازی در این مصوبه قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: همچنین ارزش لاشه خودرو که 200 هزار تومان بود به 500 هزار تومان افزایش خواهد یافت و چنانچه تیراژ اسقاط به میزان مورد نظر برسد این رقم نیز از محل ارزش لاشه به مالکان خودروها پرداخت خواهد شد لذا با این افزایش میزان دریافتی مالکان از اسقاط خودروهای فرسوده به سه میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

به گفته وی در آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برای تمامی خودروهای مشمول طرح کمکهای بلاعوض افزایش داشته که بر اساس مصوبه جدید برای تاکسی‌های شهری از سه میلیون به پنج میلیون تومان سهم وانت بارهای یک تن و پایین تر از یک به دو میلیون افزایش یافته، وانت بارهای بالای یک تن از دو به سه میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین ناوگان مینی‌بوس‌رانی که یکی از فرسوده‌ترین ناوگان‌های حمل و نقل عمومی کشور است و همواره مورد توقع بوده که تحت حمایت بیشتری قرار گیرد مبلغ کمک بلاعوض آن از سه به هشت میلیون تومان افزایش یافته است.

به گفته شفیعی همچنین کمک‌های بلاعوض ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور برای از رده خارج کردن اتوبوس‌ها از 10 به 30 میلیون تومان، کامیونت‌های دو تا 3.5 تن چهار میلیون تومان، کامیونت‌های 3.5 تا شش تن پنج میلیون تومان دریافت می‌کنند و کامیونت‌های شش تا 10 تن نیز 10 میلیون تومان دریافت خواهند کرد و کامیون‌های 10 تا 26 تن 20 میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: همچنین میزان دریافتی کامیونت‌های سنگین که بیش از 26 تن هستند از هفت میلیون به 28 میلیون تومان افزایش پیدا کرده و کامیون‌های کشنده نیز که پیش از این هشت میلیون تومان دریافت می‌کردند در طرح جدید 28 میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور درباره یکی دیگر از بندهای مصوبه‌ای که اصلاح شده است گفت: در گذشته فروش یا واگذاری وسایل نقلیه فرسوده‌ دستگاه‌های اجرایی به اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع بود و این وسایل نقلیه بدون استفاده از تسهیلات از رده خارج می‌شدند. بعد از اصلاحیه جدید این مصوبه، هرگونه استفاده و نگهداری از خودروهای فرسوده دولتی، فروش یا واگذاری آنها در تمامی دستگاه‌های دولتی ممنوع شده است و همانند گذشته این وسایل نقلیه بدون استفاده از تسهیلات دولتی از رده خارج خواهند شد.

به گفته شفیعی همچنین در اصلاح بخش دیگری از بند این مصوبه مقرر شده به ازای واردات هر نوع سواری، ون و وانت در صورتی که میزان مصرف در 100 کیلومتر کمتر از شش لیتر باشد، یک دستگاه خودرو از رده خارج شود،‌ چنانچه میزان مصرف این خودروهای وارداتی بیش از شش لیتر و کمتر از 10 لیتر باشد چهار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شود که در مصوبه قبلی این تعداد دو دستگاه بود. همچنین برای خودروهای وارداتی با مصرف بیش از 10 لیتر، شش دستگاه خودرو اسقاطی در نظر گرفته شده که در گذشته این تعداد سه دستگاه بود و برای سواری‌های تولید داخل بیش از 10 لیتر نیز همچنان یک دستگاه خودروی فرسوده اسقاطی در نظر گرفته شده است.

شفیعی گفت: بر اساس این مصوبه در سال 90 که 40 هزار دستگاه خودروی وارداتی داشتیم به ازای هر خودرو دو دستگاه و در مجموع 80 هزار خودروی فرسوده اسقاطی شده که این رقم در سال 91 با توجه به واردات 35 هزار دستگاه خودرو به 75 هزار خودرو اسقاطی رسیده است که ارزش اسقاط هر یک از این خودروهای فرسوده مبلغ 1.5 میلیون تومان برآورد شده که از صاحبان خودروهای وارداتی دریافت و در اختیار مالکان خودروهای فرسوده برای از رده خارج کردن خودروها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت طرح بدون جایگزین را بهترین طرح می‌داند که باید این طرح برای خودروهای شخصی اجرا شود.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور همچنین اظهار کرد: با توجه به تقاضایی که بازار دارد، خودروسازهای بزرگ از جمله سایپا و ایران خودرو با کاهش تولید مواجه هستند و بخشی از مشکلات طرح جایگزینی نیز به دلیل پایین بودن تیراژ تولید این خودروسازها به وجود آمد. لذا به لحاظ اقتصادی نیز مشارکت خوبی با طرح‌های ستاد نداشتند. هر چند برای تاکسی خودروهایی را پیشنهاد دادند، اما با توجه به اینکه به تایید ستاد نرسید، از ورود آنها به ناوگان حمل و نقل جلوگیری کردیم که یکی از این خودروها، پراید بود.

شفیعی همچنین از اعلام آمادگی شرکت مدیران خودرو برای شرکت در طرح‌های جایگزینی ستاد خبر داد و گفت: در حال حاضر یکی از مدل‌های این شرکت خودروسازی به تایید شورای عالی ترافیک رسیده و مجوز شماره‌گذاری نیز دریافت کرده‌ است و چنانچه نهایی شود، به زوی وارد ناوگان خواهد شد.

وی ادامه داد: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور مشکلی با واردات خودرو ندارد، اما با توجه به اینکه این خودروها توجیه اقتصادی ندارند و برای رانندگان مقرون به صرفه نیست، لذا وارد کردن آنها به ناوگان از لحاظ اقتصادی با مشکلاتی مواجه است. هر چند که این خودروها در مکان‌هایی همانند فرودگاه‌ها توجیه اقتصادی دارند.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور پیش‌بینی کرد: امسال با اصلاحی که در مصوبات خروج خودروهای فرسوده وجود دارد، بیش از 2000 خودرو فرسوده از رده خارج خواهد شد.

شفیعی گفت: با روند خروج خودروهایی که در ایران دارند، سال 1400 میزان خودروهای فرسوده به یک میلیون و 300 هزار خودرو خواهد رسید. ضمن آنکه از 350 هزار خودروی تاکسی در کشور، 40 هزار تاکسی به سن فرسودگی رسیده است.

وی دریاره تغییر سهیمه سوخت همچنین گفت: پیشنهادی را تدوین کرده‌ایم و در صورتی که تصویب شود، تغییراتی در سهمیه سوخت برخی از خودروها ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به کاهش سوخت یارانه‌ای خواهد شد.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور افزود: براساس این پیشنهاد قرار است خودروهایی که در پارکینگ پلیس متوقف شده‌اند و یا خودروهای فاقد پلاک ملی و موتورسیکلت‌هایی که دارای مشکلاتی هستند در سهمیه سوختشان این تغییراتی لحاظ شود. ضمن آنکه با اعمال این تغییرات که در کمیسیون زیربنایی دولت مصوب می‌شود می‌توان گفت به میزان قابل توجهی از سهمیه سوخت خودروها کاهش خواهد یافت.

شفیعی با بیان اینکه سناریوهای مختلفی را پیشهاد داده‌ایم که بزودی در مورد این سناریوها صحبت خواهم کرد، درباره تغییرات قیمت سوخت خودروها نیز اظهار کرد: همانطور که سخنگوی دولت بارها اعلام کرده است قیمت سوخت سهمیه‌ای تا پایان سال تغییری نخواهد کرد.

وی در پاسخ به ایسنا درباره تعیین و تکلیف مینی‌بوس‌های فرسوده شهر تهران نیز گفت: رقم کمک بلاعوض دولت برای این خودروها به هشت میلیون تومان افزایش یافته که این رقم علاوه بر قیمت لاشه خودرو است که توجیه اقتصادی دارد. اما با توجه به اینکه مشکل اصلی نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی، علاوه بر تامین تسهیلات و توجیه اقتصادی، تولید این ناوگان است؛ چرا که تولید مینی‌بوس در کشور تقریبا به صفر رسیده است.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور ادامه داد: اخیرا جلسه‌ای را با شرکت خودروسازی سایپا برگزار کردیم و مقرر شد تولید ناوگان مینی‌بوسرانی در دستورکار این خودروسازی قرار گیرد و با تیراژ تولید 80 هزار دستگاه، مینی‌بوس مورد نیاز را تامین کند تا بتوانیم در مدت زمان کوتاهی این ناوگان را نوسازی کنیم.

شفیعی درباره تشدید نظارت‌ها بر مراکز اسقاط با اجرای طرح‌های جدید نوسازی ناوگان و تکرار نشدن پرونده شرکت صدرا، گفت: بحث مراکز اسقاط از شرکت صدرا جداست، چرا که در این مراکز خودروها اسقاط می‌شود و نظارت بر این مراکز کاملا مهندسی و مکانیزه است و هیچ مشکل حادی وجود ندارد هر چند که ممکن است خطاهای ناچیزی هم وجود داشته باشد.

وی درباره پرونده شرکت صدرا گفت: ستاد این اطمینان را می‌دهد که پرونده‌های مشابه این شرکت تکرار نخواهد شد، چرا که این پرونده به علت عدم پیش‌بینی برخی تمهیدات قانونی لازم در قراردادها ایجاد شد و چنانچه ستاد به موقع وارد عمل نمی‌شد، ثبت‌نام در این شرکت کماکان ادامه داشت و قطعا تعداد شاکیان بسیار بیشتر از حال حاضر بود.

رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور با بیان اینکه این پرونده در دست رسیدگی قضایی است و شاکیان پرونده به دادگاه مراجعاتی داشتند، اظهار کرد: ستاد مستنداتی را در این باره به دستگاه قضایی ارائه کرده است و با قول‌هایی که داده شده، با شاکیان پرونده تسویه خواهد شد که این اقدام در قالب تحویل خودرو و یا نقدی خواهد بود. اما این قول را از طرف ستاد می‌دهم که چنین موضوعی تکرار نخواهد شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
غلامرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
0
0
باسلام به منظور استفاده بهینه ازاموال دولتی ابرای فروش خودرهای سالم دولتی که زمان اسقاط رسیده شرایط مزایده فروش فراهم شود که تا 5سال دیگر اجاره خرید وفروش تعویض پلاک وترددداشته باشند .هست خودروهای نیمه سنگینی که نان 5 خوانوار میدهد ولی به دلایل واحی میبایست امکان ارتزاق را ازانها گرفت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین