|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۴۶۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
لاریجانی خطاب به دولت سعودی خاطر نشان کرد: با این استدلال کشورهای دیگر نیز می توانند به شما حمله کنند چون شما با کمک آمریکا و فرانسه امکانات نظامی زیادی انبار کرده اید و می تواند این امر برای امنیت آن ها مضر باشد.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: جنگ افروزی 27 روزه و اعلام ختم آن توسط عربستان در یمن یک پیام دارد و آن شکست عملیات کودکانه نظامی دریمن بود.

 علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس با استناد به حدیث امام هادی (ع) مبنی بر این که خداوند کسی که مومنی را به قصد بکشد نمی بخشد، گفت: این امر برای کسانی که امروز با جنگ افروزی جان بی گناهان یمن را ستانده اند و در جنگ یمن هزاران نفر مسلمان را به خاک و خون کشیده اند باید تابلویی از آینده آنان باشد.

وی ادامه داد: شب گذشته دولت سعودی بعد از 27 روز بمباران کشور مسلمان یمن، اعلام کرد مرحله عملیات طوفان قاطع به پایان رسید و ما به اهدا ف خود رسیدیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که در این 27 روز در یمن چه چیزی رخ داد؟ گفت: نخست این که بیشتر از هزار نفر از مردم، زن و مرد و کودک به شهادت رسیدند و هزاران نفر مجرو ح شدند. دوم این که مقداری از زیر ساخت های این کشور تخریب شد و سوم این که نیروی های انقلابی انصارالله و ارتش یمن در تعدادی از استان های یمن مسلط شدند.

لاریجانی افزود: حال باید از دولت سعودی سوال کرد کدام یک از این سه موضوع جز اهداف توفان قاطع بوده است؟

وی در ادامه این سوال را خطاب به دولت سعودی مطرح کرد که از این همه سر وصدا به چه رسیده اید که در بیانیه خود اعلام می کنید که به اهدافتان رسیده اید؛ آیا مقصودتان از این عملیات، کشتن مردم یمن بود؟

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد این رفتار نسنجیده هیچ سنخیتی با ادعای یک کشور اسلامی ندارد. استدلال عربستان مبنی بر اینکه موشک های اسکاد در اختیار ملت یمن بود و این موضوع مضر برای امنیت سعودی ها بود؛ وقیحانه تر از دعاوی دیگر این کشور است.

**مرحله بازسازی روحی عربستان از شکست مفتضحانه جا افتاده است

لاریجانی خطاب به دولت سعودی خاطر نشان کرد: با این استدلال کشورهای دیگر نیز می توانند به شما حمله کنند چون شما با کمک آمریکا و فرانسه امکانات نظامی زیادی انبار کرده اید و می تواند این امر برای امنیت آن ها مضر باشد.

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا این منطق درستی برای یک کشور اسلامی است؟ این ضعف دیدگاه استراتژیک یک کشور اسلامی را نشان می دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تاسف آورتر این است که دولت سعودی اعلام کرده است مرحله بازگرداندن و احیای امید به یمنی ها به منظور عملیات سیاسی آغاز می شود، به نظر می رسد یک مرحله را جا انداخته اند و آن مرحله بازسازی روحی و روانی دولت سعودی در این شکست مفتضحانه است.

لاریجانی اظهار داشت: دولت سعودی با چه رویی از احیای امید به یمنی ها دم می زند. آیا مردم یمن با این همه خسارت جانی و مالی ذره ای امید به رفتار شما دارند یا قلوب یمنی ها با این جنگ افروزی ناشیانه مملو از نفرت از شماست؟



**ملت یمن پیروز میدان هستند

رییس قوه مقننه با یادآوری این که همین توهمات، بحران های متنوع منطقه را رقم زده است، اظهار داشت: اسم چنین اقدام بی اصل و مبنایی را عملیات سیاسی گذاشته است. شاید تصور می کنند با این اقدامات نظامی هیمنه ای برای خود ساخته اند که در چانه زنی سیاسی دست بالا داشته باشد. لاریجانی با تاکید بر این که این جنگ افروزی 27 روزه و اعلام ختم آن یک پیام داشت و آن شکست عملیات کودکانه نظامی در یمن بود، اظهار داشت: پیروز این میدان ملت یمن هستند که با پایداری و استقامت متجاوزان را پشیمان کردند.



**ایران جنگ افروزی در یمن را خواست رژیم صهیونیستی می داند

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی از ابتدای این جنگ افروزی آن را در راستای خواست رژیم صهیونیستی ارزیابی می کرد و بارها اعلام کرد دخالت بیگانگان در امور یمن خاصیتی جز فرسایش قدرت مسلمانان ندارد.

لاریجانی اظهار داشت: حال باید عقلای سعودی از رفتار خود ارزیابی دقیقی داشته باشند که این گونه روش ها نه تنها فایده ای برای امنیت آن ها ندارد که حیثیت اسلامی آنان را به کلی بر باد می دهد.

لاریجانی افزود: اگر آمریکا و برخی کشورها آنها را تحریک به چنین اقدامی کردند شاید به این دلیل است که به دولت سعودی بفهماند شما قدرت لازم برای حل و فصل مسائل منطقه را ندارید و از این طریق آنان را بیشتر نیازمند خود کنند.



**مگر قبل از این عملیات خسارت بار راه برای گفت و گو بسته بود؟

وی تصریح کرد: تاسف آورتر وضع و حال آن رییس جمهور نگون بختی است که کشور دیگر را تحریک به عملیات نظامی در کشور خود کرد و این جفای به ملت یمن هیچ مشروعیتی برای او باقی نگذاشت و حالا دولت سعودی و این فرد دم از مذاکرات یمنی می زنند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: آیا قبل از این عملیات خسارت بار مگر راه برای گفت وگوی یمنی بسته بود؟ نتیجه تمام این جنگ افروزی بازگشت بر سر همان جای اول است.

لاریجانی با اشاره به این که این بار انقلابیون انصارالله هستند که در پناه مجاهدت و ایستادگی دست بالا دارند، گفت: مجلس شورای اسلامی توفیق ملت یمن را در مبارزه با متجاوزان تبریک می گوید و امیدوار است در مذاکرات مصالح ملت را بر مبنای استقلال رقم بزند.

رییس مجلس شورای اسلامی از وزارت خارجه و هلال احمر خواست هرچه سریعتر برای مداوای مصدومین و کمک های انسان دوستانه به ملت یمن اقدام کند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی شهادت امام هادی(ع) را به نمایندگان و ملت ایران تسلیت گفت.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین