|
|
امروز: شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۳
کد خبر: ۴۶۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۳
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعیین مشهد مقدس در سال 2017 میلادی به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، گفت: این امر یک فرصت طلایی است که جمهوری اسلامی ایران بتواند ابعاد فرهنگی، تمدنی و...خود را بیش از پیش به دنیا معرفی کند.
علی جنتی روز سه شنبه در نشست با اعضای شورای سیاستگذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام (مشهد)، به نحوه انتخاب پایتخت فرهنگی جهان اسلام و سابقه آن اشاره و خاطرنشان کرد: پیشتر در کشورهای مختلفی این امر برگزار شده است و سازمان های همکاری اسلامی و آیسسکو، این موضوع را دنبال می کند.

وی افزود: موضوع در مجمع وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی مطرح و انتخاب این پایتخت را تصویب و گزارش آن را در اجلاس ارائه می کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به انتخاب شهر اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلامی در سال 2006 ادامه داد: ضرورت دارد از تجربیات کشورهایی که تاکنون به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بوده اند در این دور استفاده و بهره کافی را ببریم و برای برگزاری هرچه بهتر آن، از تمامی ظرفیت ها و امکانات کشور استفاده کنیم.

جنتی گفت: این انتخاب فرصتی فراهم می آورد تا بتوان در طول یک سال فرهنگ غنی کشورمان و ویژگی های مشهد مقدس را به دنیا معرفی کنیم.

وی با تاکید بر توجه به ساختار و تفکیک وظایف اعضای شورای سیاستگذاری افزود: ضرورت دارد برنامه های مورد نظر خود در این زمینه را اولویت بندی کنیم و مواردی را که به کمک دولت نیاز دارد مشخص و اعتبارات آن را نیز بررسی کنیم.

جنتی ادامه داد: تمامی فعالیت های عمرانی و فرهنگی لازم در این زمینه باید انجام گیرد، در مرحله اول در ستاد مربوطه مورد بحث قرار گیرد و پس از آن در شورای سیاستگذاری با برآورد دقیق اعتبارات آن مصوب شود و در جاهایی که به کمک دولت نیاز دارد باید با پیشنهادات دقیق به دولت ارائه شود.

وی گفت: در این دوره که مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده باید برای ساخت فیلم، تدوین کتاب و سایر فعالیت های فرهنگی و هنری برنامه ریزی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید گنجینه های فرهنگی، تمدنی و ... خود را عرضه و به دیگر کشورها معرفی کنیم.

وی گفت: از ظرفیت های ادارات کل ارشاد استان های سراسر کشور نیز در این رویداد بزرگ می توان استفاده کرد.

جنتی تاکید کرد: نباید به این رویداد به صورت مقطعی نگاه کرد و می توان از کشورهای اسلامی دعوت کرد تا هفته های فرهنگی در مشهد مقدس برگزار کنند.

به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه این نشست مدیر کل خراسان رضوی نیز گزارشی از مجموعه فعالیت های دبیرخانه شورای سیاستگذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام (مشهد) ارائه کرد.

همچنین در ادامه استاندار خراسان رضوی بر گسترش ظرفیت های بین المللی مشهد مقدس در حوزه های فرهنگی و هنری از جمله تئاتر، نقاشی، عکس و .. تاکید کرد.

علیرضا رشیدیان گفت: این رویداد یک حرکت وحدت گرا و تقریبی در جهان اسلام است و با دیدگاه های حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و جمهوری اسلامی ایران منطبق است.

در ادامه شهردار خراسان رضوی گفت: شهرداری مشهد مقدس این آمادگی را دارد تا هر فیلم فاخری که بناست در زمینه پایتخت فرهنگی جهان اسلام با محوریت مشهد مقدس ساخته شود، تا 50 درصد هزینه های آن را تقبل کند.

در پایان این نشست مقرر شد، این نشست هر دو ماه یکبار به طور نوبتی در تهران و مشهد مقدس با حضور اعضای شورای سیاستگذاری برگزار شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین