|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۴۶۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
سخنگوی دولت گفت: با توجه به این که مجلس محترم با تاخیر زیادی این قانونی را به ما ابلاغ کرد، دولت موفق نشد که آیین‌نامه مذکور را تصویب و اجرا کند ولی برخی از رسانه‌ها پیشاپیش خودشان خبر از حذف یارانه‌ها دادند بدون این که به هیچ منبعی اشاره کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یارانه هیچ گروهی حذف نشده است، گفت: خبر حذف 5 گروه از یارانه‌بگیرها کشف جدید برخی از رسانه‌ها

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز(سه‌شنبه) خود با خبرنگاران در این رابطه اظهار کرد: ما اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در چارچوب بودجه‌های سنواتی داریم. سال گذشته در تبصره 21 قانون بودجه چگونگی اجرای این قانون دائمی را داشتیم.

وی با اشاره به ناممکن بودن شناخت خانوارها، درآمد آنها و همچنین تاکید دولت بر حفظ آرامش خانواده‌ها گفت:‌در سال 94 چگونگی اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها در تبصره 20 قانون بودجه تبیین شد. در این تبصره ضمن بیان احکام، منابع و مصارف، تصریح شد تا اجرای این تبصره مطابق آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، باشد.

سخنگوی دولت گفت: با توجه به این که مجلس محترم با تاخیر زیادی این قانونی را به ما ابلاغ کرد، دولت موفق نشد که آیین‌نامه مذکور را تصویب و اجرا کند ولی برخی از رسانه‌ها پیشاپیش خودشان خبر از حذف یارانه‌ها دادند بدون این که به هیچ منبعی اشاره کنند.

نوبخت گفت: به محض تصویب آیین‌نامه مذکور در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و همچنین خواهش می‌کنیم برخی از رسانه‌ها در این زمینه ایجاد استرس نکنند.

به گزارش ایسنا، نوبخت در ابتدای این نشست ضمن تبریک ماه رجب، گفت: در هفته جاری 1850 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی به خزانه تخصیص داده شد تا برای تکمیل طرح‌های ناتمام و پرداخت مطالبات پیمانکاری مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان این‌که این اقدام اولین باری است که در دولت صورت می‌گیرد، افزود: با توجه به این‌که هر سال در روزهای پایانی اسفند درآمدها به خزانه واریز می‌شد، فرصت کافی برای تخصیص منابع وجود نداشت. ولی خوشبختانه امسال این فرصت پیش آمد تا دولت نسبت به معرفی طرح‌های ناتمام اقدام کند.

نوبخت گفت: طبق قانون بودجه 94، 160 هزار میلیارد تومان از سوی دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی برای طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌شود و پیش‌بینی این است که 5 میلیارد دلار از طریق صندوق توسعه ملی در سال 94 سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

سخنگوی دولت با بیان این‌که طبق قانون باید یک میلیارد دلار به صورت ریالی به بخش صنعت و کشاورزی داده شود، گفت: نرخ تسهیلاتی که از سوی صندوق توسعه ملی برای بخش صنعت اختصاص داشت، 21 درصد بود که در آخرین جلسه اسفند 93 تصویب شد این رقم برای برخی استان‌ها 12 درصد و برای بقیه استان‌ها 16 درصد باشد. لذا دولت پیشگام شد تا نرخ تسهیلات از 21 درصد در سال 93 به 16 و 12 درصد در سال 94 برسد. ضمن این‌که در بخش کشاورزی این ارقام به 10 و 14 درصد کاهش یافت.

نوبخت گفت: دولت نشان داده و مصمم است که هزینه سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند و به همین دلیل نمایندگان دولت در شورای پول و اعتبار از کاهش نرخ سود بانکی دفاع می‌کنند.

وی با بیان این‌که در سال جاری 300 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت خواهد شد، گفت: امیدواریم با تقلیل نرخ سود بانکی شرایطی ایجاد شود تا در سال 94 شاهد افزایش تولید و کاهش بیکاری و تورم باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره حضور معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای مرکزی حزب کارگزاران و شائبه ورود دولت به انتخابات، گفت: واقیعت این است که هنوز احساس می‌شود ما حزب را به عنوان یک تشکل و مجموعه نامناسب در جامعه تلقی می‌کنیم و افتخار هر کسی است که بگوید عضو هیچ حزبی نیستم در حالی که یکی از شاخصه‌های مردم‌سالاری می‌تواند از سوی احزاب ایجاد شود.

نوبخت ادامه داد: این‌که آقای جهانگیری با حزب کارگزاران همکاری داشته‌اند سخن نو و تازه‌ای نیست اما وقتی ایشان در سال نو می‌خواهند به دوستانشان سری بزنند این‌قدر مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که هر یک از اعضای دولت ممکن است یک سلیقه سیاسی داشته باشند، گفت: اگر منظور این است که از امکانات دولتی برای حزب استفاده شود، حرف نادرستی است. این هم که چون دولت با برخی احزاب همگرایی دارد پس به صورت حزبی در انتخابات وارد می‌شود درست نیست. البته دولت در چارچوب قانونی خود باید انتخابات سالمی را برگزار کند و حتماً‌ با این انگیزه به انتخابات ورود خواهد کرد. ولی اینکه دولت بخواهد اعمال نظر کند سخن درستی نیست.

حضور جهانگیری در یک حزب خلاف قانون نیست

نوبخت گفت: بنابراین حضور دکتر جهانگیری و هر یک از اعضای دولت در احزابی که قبلاً در آن بوده‌اند خلاف قانون نیست بلکه خلاف قانون وقتی است که از امکانات دولتی برای حزب استفاده شود.

سقف تسهیلات مسکن افزایش می‌یابد

سخنگوی دولت با بیان این‌که در سال جدید 50 میلیارد تومان سقف تسهیلات مسکن افزایش می‌یابد، گفت: امسال دولت هم طرح تحول سلامت را استمرار خواهد بخشید، هم در تولید مسکن گام برمی‌دارد و هم به اشتغال فارغ‌التحصیلان کمک خواهد کرد.

دولت برنامه‌ای برای حذف یارانه نان ندارد

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در باره حذف یارانه نان، گفت: دولت هیچ برنامه‌ای برای حذف یارانه نان ندارد و طبق روش قبلی عمل خواهد کرد. با این تفاوت که در هر شهر تعدادی نانوایی آزادپز هم باشند و این نافی پرداخت یارانه نیست.

سخنگوی دولت درباره سفر رئیس جمهور به اندونزی و این‌که آیا در این سفر راجع به افزایش قیمت نفت بحثی خواهد شد،‌ گفت: همواره سیاست دولت این است که نسبت به تعادل بخشی قیمت نفت اقدام کند. قیمت کنونی نفت تحت تأثیر فشار سیاسی است و ما معتقدیم باید به قیمت واقعی برگردد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو در سال جاری، گفت: ما با افزایش غیرمنطقی کالاها در سال 94 مخالف هستیم و دولت با بخشنامه‌ای که توسط معاون اول رئیس جمهور در این زمینه ابلاغ شد، نظر خود را اعلام کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پرداخت مطالبات معلمان گفت: در سال 93 انتظارات وزارت آموزش و پرورش 18 هزار و 500 میلیارد تومان بود. دولت در جهت توجه به نیازهای اعتباری وزارت آموزش و پرورش اعتبارات این وزارتخانه را بیش از 100 درصد افزایش داد.

وی گفت: معلمان فرهیخته جامعه بدانند که دولت با وجود شرایط سختی که وجود دارد نه تنها ریالی از اعتبارات آموزش و پرورش کم نکرد بلکه 10 در صد هم به آن اضافه کرد. یعنی ما 1850 میلیارد تومان بیش از آنکه در قانون بودجه پیش‌بینی شده، به آموزش و پرورش اختصاص دادیم ضمن آنکه اعتبارات آموزش و پرورش به 24 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از اول مهر

نوبخت گفت: علاوه بر این هیأت وزیران تصویب کرد که از اول مهر طرح رتبه‌بندی معلمان را اجرا کند و برای این نیز 1350 میلیارد تومان اختصاص یابد.

با قاطعیت پیگیر رخداد غیراخلاقی فرودگاه جده هستیم

سخنگوی دولت در رابطه با پیگیری حادثه فرودگاه جده نیز گفت: دولت با قاطعیت در حال پیگیری این رخداد غیراخلاقی و موهنی که پیش آمد، است و تا نتیجه مطلوب حاصل نشود تعلیق سفر عمره را ادامه خواهیم داد و از همه ابزارهای قانونی برای حفظ کرامت ایرانیان استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ سود بانکی منجر به این نخواهد شد که پول به بخش‌های دیگری برود، گفت: یکی از شاخصه‌های تعیین سود بانکی نرخ تورم است. شاید برای نخستین بار است که نرخ سود بانکی بالای نرخ تورم است و این باعث می‌شود سرمایه‌گذاری مشکل شود. البته اگر پول به سمت ساخت و ساز مسکن هم برود ما استقبال می‌کنیم. زیرا چیزی که نامطلوب است این است که این پول در جهت سفته‌بازی استفاده شود.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره پروژه‌های ناتمام دولت قبلی، گفت: 2900 طرح ناتمام از گذشته برای ما به یادگار مانده است. بخشی از این طرح‌ها الان توجیه اقتصادی ندارند و حتی در رابطه با برخی طرح‌ها گفته می‌شود که در زمان راه‌اندازی نیز توجیه نداشته‌اند. ما در تلاشیم طرح‌های توجیه‌دار بالای 80 درصد را به اتمام برسانیم و به همین جهت سال گذشته 46 طرح به اتمام رسید.

وی درباره سفرهای استانی رئیس جمهور، گفت: در این سفرها طرح‌های ناتمامی که از توجیه اقتصادی و اجتماعی برخوردارند شناسایی می‌شوند و ما تلاش می‌کنیم در هر سفر تعدادی از آنها را به اتمام برسیانیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره تأمین امنیت مرزهای شرقی کشور، گفت: طی جلساتی در شورای عالی امنیت ملی و شورای امنیت داخلی این مطالب مورد توجه است و در این رابطه تأکید شد تا نسبت به خیانت و مراقبت بیشتر از مرزها اقدام شود و شاهد بی‌نظمی‌هایی که بیشتر به خاطر عدم کنترل دولت همسایه به ویژه پاکستان هست، نباشیم.

وی افزود: ما ضمن این‌که به آن دولت محترم تذکر داده‌ایم تلاش ما این است تا کاستی آنها را خودمان جبران کنیم و این کار در حال انجام است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت لایحه منابع مالی احزاب، گفت: ما تلاشمان را خواهیم کرد که این لایحه به مجلس برود و هر مقدار هم که لازم است از طریق آیین‌نامه‌های دولتی بر شفافیت بر منابع انتخاباتی تأکید کنیم.

نوبخت درباره سفر وزیر نفت به چین گفت: خوشبختانه در ادامه مراودات گذشته، وزیر نفت هفته گذشته به چین سفر کرد و توافقات بسیار خوبی صورت گرفت. ما می‌توانیم از بخشی از منابعی که در چین داریم برای طرح‌هایمان استفاده کنیم و در آینده هم مقامات عالی‌رتبه چینی از جمله رئیس جمهور این کشور به تهران سفر می‌کنند و در آنجا هم موارد باقیمانده مورد توافق قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مهاجران ایرانی در استرالیا و اظهارنظر وزیر امور خارجه این کشور، گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه در این‌باره به طور کامل اطلاع‌رسانی خواهند کرد. اما در خصوص کسانی که از ایران به استرالیا یا به کشورهای دیگر سفرکرده‌اند، باید گفت قطعاً آغوشمان برای دیدار با هموطنان‌مان باز است و جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد مگر این‌که کسی مرتکب جرمی شده باشد. درباره مهاجران در ایران از جمله برادران و خواهران افغان نیز طبیعی است که مردم متدین و مهمان‌نواز ایران می‌توانند پذیرای آنها در ایران باشند. اما حضور مهاجرین باید قانونی باشد. البته رئیس جمهور محترم افغانستان اعلام کرده‌اند برنامه‌ای برای برگشت اتباع افغانستان به کشورشان دارند که ما هم به آنها کمک خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به در پیش بودن هفته کار و کارگر مجوزی برای تجمع کارگران داده شده است یا خیر، گفت: وزارت کشور در این خصوص اعلام نظر خواهد کرد. کارگران هر سال تجمعاتی دارند و امسال نیز تجمعات قانونی خواهند داشت.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره برداشت دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی، گفت: کاهش نزولات جوی و مشکل بحران آب در سال‌های اخیر در ایران، منطقه و جهان جدی است. بنابراین استحصال و نگهداری ‌آب بسیار پراهمیت است و به همین جهت وظیفه دولت مهار منابع آبی فراوانی است که از مرزها خارج می‌شود تا به نحو شایسته در داخل از آنها استفاده شود.

وی گفت: با توجه به این‌که برای این کار نیاز به منابعی بود. لذا از مقام معظم رهبری استجازه‌ای صورت گرفت تا بتوان 8 میلیارد دلار طی 4 سال یعنی هر سال 2 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنیم.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین