|
|
امروز: شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۴۶۰۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
بالا بودن قيمت ميوه‌هاي نوبرانه و سردرختي نسبت به ساير ميوه‌ها، اتفاق تازه‌اي نيست و هر ساله شاهد آن هستيم اما در سال جاري برخي ميوه‌هاي نوبرانه در بدو ورود با قيمتي بيش از 100 هزار تومان در بازار عرضه شدند که اين نرخ براي گوجه‌سبز و چغاله بادام نسبت به سال‌هاي گذشته،‌ رکوردي بي‌سابقه محسوب مي‌شد.
بر اساس اين گزارش، قيمت هر کيلوگرم چغاله بادام در ابتداي ورود به بازار بيش از 100 هزار تومان بود ولي اخيرا با افزايش عرضه اين محصول قيمت آن به 20 تا 30 هزار تومان رسيده است و پيش‌بيني مي‌شود در صورت ادامه عرضه مناسب اين نوبرانه در روزهاي آتي، باز هم کاهش قيمت داشته باشد.

ديگر ميوه پرطرفدار فصل بهار گوجه‌سبز است که البته به نوعي پربحث‌ترين ميوه اين فصل نيز محسوب مي‌شود.

گوجه‌سبز نيز در اولين روزهاي ورود به بازار با قيمتي بيش از 120 هزار تومان خود را به ميوه فروشي‌ها سطح شهر رساند و خيلي زود لقب گران‌ترين ميوه فصل را براي خودش دست و پا کرد.

هر کيلوگرم از اين ميوه تازه‌وارد، در برخي از مناطق تهران تا حدود 150 هزار تومان نيز قيمت‌گذاري شد و اينگونه خوشمزگي اين نوبرانه براي خريدارانش گران تمام شد.

پيش‌تر رئيس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي قيمت نجومي ميوه‌هاي نوبرانه در سال جاري را عرضه ديرهنگام اين محصولات به سبب بارندگي‌هاي فروردين ماه توجيه کرد.

رئيس اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان ميوه و سبزي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در خصوص دلايل گراني ميوه‌‌هاي نوبرانه عنوان کرد: علاوه بر سرما و برودت هوا، عدم برنامه‌ريزي صحيح باعث شد مقدار زيادي ميوه به صورت قاچاق وارد کشور شود و اين ميوه‌ها (انگور، پرتقال، گلابي و نارنگي) با قيمت‌هاي گزافي به بازار عرضه شدند و اين موضوع باعث افزايش توقع بازار شد.

صدرالدين نياوراني گفت: قيمت هر کيلوگرم چغاله بادام 25 تا 15 هزار تومان و قيمت هر کيلوگرم گوجه‌سبز 30 تا 20 هزار تومان بسته به اندازه و کيفيت محصول در بازار قيمت‌گذاري شده‌اند.

نياوراني با تأييد قيمت 100 هزار توماني هر کيلوگرم گوجه‌سبز در برخي از مناطق تهران، اظهار داشت: اين قيمت‌هاي نجومي مربوط به خرده‌فروشي‌ها است و مشکل اصلي ما نيز محسوب مي‌شود و در صورت حل نشدن دلال بازي و فروش بي‌حساب بعضي از مغازه‌هاي ميوه‌فروشي، تمام زحمات کشاورزان، مسئولين، سازمان حمل ونقل و ... در آخرين مرحله يعني فروش از بين خواهد رفت.

وي ادامه داد: ايجاد فاکتور يکسان در سازمان ميادين و سه نسخه‌اي شدن اين فاکتورها راهکاري مناسب جهت حل اين مشکل است.

رئيس اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان ميوه و سبزي افزود: با ورود نوبرانه‌هاي گيلاس و زردآلو در اواسط ارديبهشت ماه، گوجه‌سبز و چغاله بادام از حالت نوبرانگي خارج خواهند شد و قيمت اين محصولات واقعي خواهد شد.

طبيعي است که در روزهاي ابتدايي ورود نوبرانه‌ها به بازار به علت عرضه کم و تقاضاي زياد، قيمت اين محصولات قابل کنترل نباشد اما پرواضح است که نبود متولي پرقدرت و بازوي نظارتي مناسب چه در بين نهادهاي مردمي و چه در ميان دولتي‌ها باعث شده که هر ساله نوسان عجيبي در قيمت اين محصولات شاهد باشيم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین