|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۴۶۰۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
ارزش مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان بالغ بر سه میلیارد دلار اعلام شده و انتظار می رود با گسترش مبادلات، این حجم قابل افزایش باشد.
رئیس جمهوری افغانستان از بخش خصوصی ایران دعوت کرد که در ایجاد زنجیره کارخانه و کارگاه های تبدیل مواد خام به فراوری شده در افغانستان اقدام کند و این در حالی است که دولت هم از آنها حمایت و استقبال خواهد کرد.

 اشرف غنی روز دوشنبه در نشست فعالان اقتصادی ایران و افغانستان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اظهار داشت: افغانستان نمی خواهد صادرکننده مواد خام باشد لذا از حضور فعالان اقتصادی ایران برای ایجاد ارزش افزوده محصولات صادراتی حمایت و استقبال می کند.

وی از وجود برخی کارخانه ها که محصولات غیراستاندارد را با برندهای تقلبی تولید و به افغانستان قاچاق می کنند را به عنوان عاملینی که به تجارت دو کشور آسیب می رسانند، نام برد و گفت: این موضوع یکی از مشکلات توسعه بنیادین بین ایران و افغانستان است.

رئیس جمهور افغانستان ضمن استقبال از ایجاد شبکه مطمئن و امن ترانزیتی از این کشور به بندر چابهار ایران، افزود: چابهار برای افغانستان به منزله نقش اکسیژن و حیات این کشور را در بر دارد و برقراری شبکه حمل و نقل در این مسیر ضروری است.

وی تصریح کرد: از آنجا که کشور متبوعش فاقد زیرساخت های اساسی و شبکه های ترانزیتی است و نسبت به ایجاد آنها اقدام نشده، شبکه ترانزیتی قابل اطمینان و بدون مشکل را برای توسعه افغانستان حیاتی دانست.

اشرف غنی اضافه کرد: ساخت شبکه ترانزیتی موجب افزایش صادرات و واردات از ایران و کشورهای غربی همسایه افغانستان، چین و کشورهای آسیای میانه و موجب گسترش تجارت در منطقه می شود.

وی یادآور شد: افغانستان دارای زمین های زراعی زیادی است اما مشکلات چند دهه گذشته سبب شده که این کشور سالانه بیش از چهار میلیارد دلار وارد کننده محصولات کشاورزی باشد.

رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد: کشور متبوعش به بانکداری روز و شبکه ترانزیت دسترسی ندارد لذا از حضور فعالان ایرانی در این بخش استقبال می کنیم.

وی گفت: براساس مطالعات و بررسی صورت گرفته اولیه، ارزش معادن و ذخایر نفت و گاز این کشور بالغ بر سه تریلیون دلار است و انتظار می رود ظرف 10 سال

آینده افغانستان به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس و آهن دنیا تبدیل شود.

اشرف غنی از وجود معادن غنی طلا در این کشور خبر داد و گفت: معادن با ذخیره عظیمی در این زمینه وجود دارد که با ساخت کارگاه و کارخانه های تبدیل کننده ،می توان ثروت عظیمی را فراهم ساخت.

ارزش مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان بالغ بر سه میلیارد دلار اعلام شده و انتظار می رود با گسترش مبادلات، این حجم قابل افزایش باشد.

اشرف غنی روز یکشنبه در راس یک هیات بلندپایه وارد تهران شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین