|
|
امروز: دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۱
کد خبر: ۴۶۰۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران افزوده است: ماهیت سیاست خارجی ایران جامع نگر است و دلیل آن عادت یا ترجیح نیست بلکه جهانی شدن همه گزینه های دیگر را دوردست ساخته است.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مقاله ای در روزنامه 'نیویورک تایمز' با اشاره به پیشرفت های به دست آمده در مذاکرات هسته ای و بیانیه سوییس، نوشت:در صورت وجود راهبری شجاعانه و جسارت کافی برای اتخاذ تصمیم های درست، می توانیم و باید این بحران ساختگی را حل و اقدامات مهمتر را آغاز کنیم.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مقاله ای با عنوان 'پیامی از ایران' در ستون دیدگاه روزنامه نیویورک تایمز نوشته است: اوایل ماه جاری در سوئیس به پیشرفت بسیار مهمی دست یافتیم. ما با پنج کشور عضو (دائم) شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان در مورد شاخص هایی برای از بین بردن همه تردیدهای مرتبط با ماهیت صرفا مسالمت آمیز برنامه هسته ای ایران و برداشتن تحریم ها علیه این کشور به توافق رسیدیم.

وی در این مقاله که روز دوشنبه و در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای منتشر شد، افزوده است: اما برای نهایی کردن توافق هسته ای مدنظر به اراده سیاسی بیشتری نیاز است. مردم ایران از طریق تعامل با عزت، اراده خود را در این زمینه نشان داده اند. اکنون زمان آن فرا رسیده که آمریکا و متحدان غربی اش بین همکاری یا رویایی، مذاکره یا ایستایی و توافق یا زورگویی یک گزینه را برگزینند. در صورت وجود راهبری شجاعانه و جسارت کافی برای اتخاذ تصمیم های درست، می توانیم و باید این بحران ساختگی را حل و اقدامات مهمتر را آغاز کنیم.

ظریف تاکید کرده است: منطقه خلیج فارس بزرگ در بحران به سر می برد، موضوع سقوط و ظهور دولت ها مطرح نیست؛ بلکه بافت مذهبی، اجتماعی و فرهنگی کل کشورها در حال تغییر و از هم پاشیدن است. ایران که از مزیت ملتی مقاوم، همزمان ایستاده در برابر زورگویی و بزرگوارانه خواستار گشودن افق های جدید تعامل بر اساس احترام متقابل برخوردار است، در برابر توفان های بی ثباتی ناشی از این هرج و مرج، سرافراز ایستاده است. اما نمی توانیم در برابر ویرانی و نابودی عمیق پیرامون خود بی تفاوت باشیم، زیرا هرج و مرج مرز نمی شناسد.'

'ایران به روشنی بیان کرده است: مبنای اصلی تعامل سازنده ما فراتر از مذاکرات هسته ای است. روابط خوب با همسایگان اولویت ماست. منطق پشت این خط مشی این است که موضوع هسته ای نشانه و نه علت بی اعتمادی و درگیری است. با در نظر گرفتن پیشرفت های اخیر در پیشگیری از دلیل ( بی اعتمادی) زمان آن فرا رسیده که ایران و دیگر ذینفعان منطقه ای دلایل تنش را در منطقه گسترده تر خلیج فارس بررسی و حل و فصل کنند.'

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران افزوده است: ماهیت سیاست خارجی ایران جامع نگر است و دلیل آن عادت یا ترجیح نیست بلکه جهانی شدن همه گزینه های دیگر را دوردست ساخته است. هیچ عاملی در عرصه سیاست بین المللی به تنهایی مطرح و موثر نیست. امنیت را نمی توان با هزینه فداکردن امنیت دیگران به دست آورد. هیچ کشوری نمی تواند بدون در نظر گرفتن منافع دیگران منافع خود را تعریف کند.

ادامه دارد...

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین