|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۴۵۹۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
'دیان جانسون' وزیر سایه از حزب کارگر، دولت انگلیس را متهم کرده بود که به 'صورتی وحشیانه، ارزش های بریتانیایی' را نادیده گرفته است.
روزنامه ایندیپندنت روز دوشنبه از مرگ صدها تن از پناهجویان در دریای مدیترانه به عنوان 'تاریک ترین روز برای اروپا' نام برد و نوشت: کشورهای اروپایی از جمله انگلیس چشم خود را بر روی مرگ پناهجویان بسته اند .

ایندیپندنت عنوان کرد: سازمان ملل گفته است که احتمالا نزدیک به 700 نفر به دنبال واژگونی یک قایق کوچک ماهیگیری در 60 مایلی جنوب جزیره ایتالیایی 'لامپدوزا '، غرق شده اند و اگر این مساله تایید شود، ضمن اینکه، این بزرگترین واقعه مرگ پناهجویان در مدیترانه شمرده می شود، شمار افرادی که در سال 2015 میلادی در جریان تلاش برای ورود به خاک اروپا جان باخته اند، به یکهزار و 600 نفر خواهد رسید.

این روزنامه افزود: اتحادیه اروپا خواستار برگزاری یک نشست اضطراری از وزیران خارجه و کشور اعضای این اتحادیه به منظور گفت وگو در مورد این بحران شده است اما دولت های اروپایی از جمله انگلیس به نظر نمی رسد اشتیاقی برای شرکت در ماموریت های مشارکت در عملیات جستجو و نجات جان مهاجران غیرقانونی در دریای مدیترانه داشته باشند.

ایندیپندنت اضافه کرد: آنها این عملیات مشترک را در اکتبر گذشته به رغم نجات جان نزدیک به یکصد هزار نفر، به دلیل ترس از اینکه ممکن است این اقدام سبب تشویق قاچاقچیان انسان و مهاجران برای عبور از مدیترانه شود، متوقف کردند.

این روزنامه به نقل از 'جوزف موسکات'، نخست وزیر مالت نوشت: 'یک فاجعه در مدیترانه در حال شکل گرفتن است و اگر اتحادیه اروپا و جهان، چشمان خود را بر روی این مساله همچنان ببندند، در آینده با بدترین شکل مورد قضاوت قرار خواهند گرفت همانطور که در گذشته به دلیل فروبستن چشمان خود در مقابل نسل کشی ها مورد قضاوت قرار گرفتند .'

ایندیپندنت با بیان اینکه مالت که یک جزیره کوچک شمرده می شود، برای نجات جان پناهجویان کمک کرده است، افزود: علاوه بر آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، دولت سوئد نیز خواستار از سرگیری مجدد عملیات جستجو و نجات جان پناهجویان در دریای مدیترانه شده است.

این روزنامه افزود: 'مورگان جوهانسون' وزیر دادگستری و مهاجرت سوئد گفته است: بیشتر کشورهای اروپایی در قبال وضعیت پناهجویان دارای مسوولیت هستند.

ایندیپندنت نوشت: اما بیشتر کشورهای اروپایی از جمله انگلیس مخالفت خود را با تمدید عملیات جستجو و نجات اعلام کرده اند و دولت دیوید کامرون در سال گذشته گفت که این کشور تنها یک گروه از متخصصان فنی خودرا به آژانس مرزی اروپایی خواهد فرستاد و مدعی شد که این عملیات می تواند سبب تشویق بیشتر مهاجران برای این سفر خطرناک شود.

این روزنامه افزود: 'فیلیپ هاموند' وزیر خارجه انگلیس در بیانیه ای که (یکشنبه شب ) در ارتباط با فاجعه غرق شدن پناهجویان منتشر کرد، هیچ اشاره ای به از سرگیری این عملیات مشترک نکرد و وزارت کشور نیز که مسوولیت سیاست های مهاجرتی را در سطح اتحادیه اروپا برعهده دارد نیز تاکنون هیچ واکنشی در قبال این فاجعه نداشته است.

ایندیپندنت اضافه کرد: 'یووت کوپر ' وزیرکشور کابینه در سایه حزب کارگر گفته است که این وضعیت غیرقابل قبول است و دولت انگلیس بایستی بسرعت در مخالفتش با عملیات جستجو و نجات اتحادیه اروپا در مدیترانه تجدید نظر کند، ضمن اینکه اتحادیه اروپا نیاز است که این عملیات در اولین فرصت ممکن از سر بگیرد.

این روزنامه اضافه کرد: 'کتی الن ' مدیر سازمان عفو بین الملل انگلیس نیز در این خصوص گفت: با توجه به در پیش بودن انتخابات عمومی انگلیس، زمان مناسبی برای احزاب سیاسی انگلیس است که متعهد به حمایت از عملیات مشترک جستجو و نجات شوند و دولت های اروپایی نیز نبایستی روی خود را از کسانی که در حال غرق شدن در دریای مدیترانه هستند، برگردانند.

به گزارش ایرنا، دولت انگلیس که اولویت خود را کاهش مهاجرت اعلام کرده است، در سال گذشته همصدا با سایر کشورهای اتحادیه اروپا، به طور صریح تاکید کرده بود، به طرح عملیات جستجو و نجات جان مهاجران در دریای مدیترانه، کمک نمی کند.

'جویس انلی' یک مقام ارشد دولت انگلیس در این خصوص گفته بود که این عملیات، ناخواسته با ایجاد جذابیت، مهاجران بیشتری را به تلاش مخاطره آمیز در عبور از دریای مدیترانه ترغیب کرده و این امر به مرگ غم انگیز افراد بیشتری منجر می شود.

اما نمایندگان حزب کارگر در مجلس عوام انگلیس، تصمیم دولت دیوید کامرون برای عدم مشارکت در عملیات جستجو و نجات جان مهاجران غیرقانونی در دریای مدیترانه را 'شرم آور' خوانده بودند.

نمایندگان پارلمانی حزب مخالف کارگر این تصمیم دولت انگلیس را یک اقدام 'پست' توصیف کرده و گفته بودند، این مساله نشانه سختگیری بیشتر دولت دیوید کامرون در خصوص مساله مهاجرت است.

'دیان جانسون' وزیر سایه از حزب کارگر، دولت انگلیس را متهم کرده بود که به 'صورتی وحشیانه، ارزش های بریتانیایی' را نادیده گرفته است.

وی، رها کردن مردم در حال مرگ (در دریای مدیترانه) که شمار آنان به هزاران نفر می رسد را اقدامی بدون پاسخ دانست و افزود: این سیاست دولت انگلیس با هدف انحراف افکار عمومی از شکست سیاست های مهاجرتی دولت ائتلافی اتخاذ شده است.

برآورد می شود که سالانه 150 هزار نفر از مهاجران و پناهندگان برای رسیدن به خاک اروپا، با قایق و کشتی های کوچک تلاش می کنند از دریای مدیترانه عبور کنند که این مساله با تشدید بحران در کشور لیبی تشدید شده است.

به گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، در سال گذشته میلادی بیش از سه هزار پناهجو و مهاجر غیرقانونی در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده اند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین