|
|
امروز: دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۲:۵۴
کد خبر: ۴۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
با روی کار آمدن محمدرضا پهلوی در سال 1320 ش، گویا همگان به این موضوع پی برده بودند که میدان برای غارت مردم و سرزمین ایران فراهم گردیده است و هر کس به نوعی به این امر می پرداخت، به نحوی که حتی پسر اشرف نیز از این آب گل آلود به خوبی ماهی می گرفت!
بنا به گواهی اسناد تاریخی، معروف ترین قاچاقچی عتیقه در دربار پهلوی دوم، شهرام پسر اشرف بوده است چنانچه حسینیان می نویسد: وی یک گروه مجهز گنج یاب و حفار را در خدمت داشت و آن ها را به تپه ها و مناطق تاریخی می فرستاد تا اشیای عتیقه را از زیر خاک بیرون بکشند.

وی در یک مورد صنایع دستی طلایی مربوط به دوران باستان را که در تپه ی مارلیک از زیر خاک در آمده بود، علناً دزدید و به خارج از کشور برد. هویدا از قاچاق این عتیقه جات با خبر شد و برای بازگرداندن آن ها با شهرام مذاکره کرد و شهرام مبلغ 000/000/12 فرانک خواستار شد.

هویدا شخصی به نام فروغی را به توکیو فرستاد تا قیمت عتیقه ها را ارزیابی کند، وی آن ها را حدود 000/000/6 فرانک تخمین زد. گرچه شهرام سردسته ی قاچاقچیان عتیقه ی دربار بود، اما سایر اعضای خانواده ی پهلوی، به خصوص شمس هم در آن فعال بودند و هنگامی که به محمدرضا شاه می گفتند تا از اقدامات غیرقانونی خانواده اش جلوگیری کند، پاسخ می داد: «این مملکت بسیار وسیع است و از این گونه اشیای کهنه و بی ارزش در دل خاک آن فراوان است.»
منبع: قدس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین