|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
کد خبر: ۴۵۹۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
اعضای شورای اسلامی شهر تهران، نسبت به ساخت و ساز در میدان سپاه و موضع گیری مصلی تهران نسبت به ورود شهرداری برای تکمیل این پروژه تذکراتی دادند.
در یکصد و چهل و پنجمین جلسه  احمد مسجد جامعی و عبدالحسین مختاباد دو تن از اعضای شورا بودند که به موضوع ساخت و ساز میدان سپاه ایراداتی وارد دانستند.

عبدالحسین مختاباد در ابتدای جلسه گفت: ساخت و ساز هایی که در میدان سپاه انجام می شود معلوم نیست بر چه اساس بوده و چه کار بری دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه عمارت تاریخی این میدان نیز وضعیت مناسبی ندارد و استخوان هایش بیرون مانده . من از شهردار می خواهم که به عنوان کمک به شهروندان بخشی از این مجموعه که عمارت در آن قرار دارد به نفع شهروندان آزاد شود تا این میراث تاریخی تخریب نگردد.

مختاباد در ادامه با اشاره به موضع گیری مسئولان مصلی تهران در قبال ورود شهرداری به این پروژه اظهار داشت: آقای قالیباف یکی از معاونین خود را مسئول پروژه مصلی معرفی کرده در حالی که مسئولان مصلی موضع گیری های سختی نسبت به این امر داشتند تا جایی که در سایت مصلی نوشته شده "سخنان شهردار خلاف اخلاق حرفه ای است و اتفاقا یکی از علل اصلی تاخیر این پروژه شهرداری تهران بوده است".

رئیس کمیته هنر شورا افزود: چرا آقای قالیباف این موضوع را از قبل بررسی نکردند تا اینگونه نسبت های ناروا به مدیریت شهری اطلاق نشود.

مختاباد همچنین تصریح کرد: پروژه ای که 3 ساله باید به اتمام می رسید 30 سال به طول انجامیده که فکر کنم باید برای ثبت این رکورد دنبال کتابی فراتر از گینس بگردیم آن وقت این توهین ها را هم نثار مدیریت شهری می کنند و سخنان مقام معظم رهبری را دچار تشویش مینمایند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: شهردار تهران باید این امر را در شورا مطرح می کرد که عدم این اقدام نتیجه اش همین می شود که امروز می بینیم که کل مجموعه مدیریت شهری دچار خدشه می شود.

مختاباد خطاب به مسئولان مصلی تهران گفت: مصلی تهران باید پاسخگوی اذهان عمومی باشد و من از شورا می خواهم مسدئولان مصلی در صحن شورا حاضر شوند و پاسخگو باشند.

احمد مسجد جامعی نیز در سخنانی نسبت به ساخت و ساز های میدان سپاه واکنش نشان داد و گفت: ساخت و ساز در میادین اصلی شهر باید با نظر شورا و شورای عالی معماری و شهر سازی باشد که اگر اینگونه نباشد فتجربه برج سیمرغ در میدان فردوسی که هیچ نسبتی با فضای میدان ندارد تکرار می گردد.

وی ادامه داد : در این مورد(میدان سپاه )  دو بحث مطرح است ؛ نخست آنکه این ساخت و سازها مجوز دارد یا نه و در وهله دوم اینکه در سطح کلان تر آیا نیاز به مجوز هست یا نه ؟

مسجد جامعی ادامه داد: این قبیل اتفاقات وقتی دست به دست هم می دهند موجب بروز معضلات شهری می شوند و آن وقت است که ما هیجان زده به یک سری اقدامات آنی روی می آوریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: باید جلوی این اقدامات از سرآغاز گرفته شود.

مسجدجامعی تصریح کرد: تا آنجا که من می دانم نه کمیسیون عمران و نه کمیسیون شهر سازی در جریان این اتفاق نبودند و باید دید وقتی مجوز این دو کمیسیون وجود ندارد چه امری موجب این ساخت و ساز شده آیا شهرداری اجازه داده است؟

وی همچنین یاد آور شد : در شرایطی که ما بر معماری ایرانی و اسلامی و نیز سیما و منظر شهری تاکید داریم این چنین اقداماتی با اصل اهداف ما تناقض دارد و ما از آقای پشمچی زاده انتظار داریم به این موضوع ویژه رسیدگی کنند.

مسجد جامعی همچنین در تذکری گفت: یکی دیگر از میادین اصلی شهر که دچار خدشه شده میدان منیریه است که امروزه کارکرد اصلی خود را از دست داده و تبدیل به خیابان شده است.

وی افزود: میدان یک کارکرد متفاوت دارد حال آنکه میدان منیریه یک میدان تاریخی هم هست.

مسجد جامعی اظهار داشت: در جوار میدان منیریه تاسیسات هواکش مترو قرار دارد که وقتی با مدیر شرکت مترو آقای درویش صحبت می کردم گفتند راه هایی برای انتقال این هواکش وجود دارد و خواسته من این است که هر چه سریعتر این اقدامات انجام شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: امروز دیگر چیزی به نام میدان منیریه که در نقشه شهر تهران به آن اشاره شده وجود ندارد در حالی که این میدان از قدیم الایام کاملا کارکرد میدانی داشته به ویژه در ایام محرم.

در ادامه جلسه ناصر امانی معاون شهردار تهران در امور شورا ها با اشاره به سخنان مسجد جامعی و مختاباد گفت: در خصوص مصلی باید بگویم روابط عمومی مصلی مسائلی را مطرح کردند که دور از شان بود ولی شهرداری تهران به دلیلی اینکه در سال همدلی و همزبانی قرار داریم و اینکه اخلاق رعایت شود مقابله به مثل نکرد و بهترین پاسخ برای این بیانیه را در تکمیل هر چه سریعتر این پروژه دانست.

وی خطاب به اعضای شورا گفت : بند الف تبصره 41 بودجه سال جاری دال بر تعیین تکلیف مصلی تهران از محل منابع شهرداری به نیابت از مجری و به شکل کارگزاری دارد ، پس اینگونه نبوده که ما بدون مجوز شورا کاری انجام دهیم.

وی در ارتباط با ساخت و ساز های میدان سپاه نیز گفت: در حال حاضر معاون و مسئولان شهر سازی به طور جدی این موضوع را پیگیری می کنند.

امانی افزود: ما مانع اجرای این پروژه در چهارچوب و ضوابط قانونی خواهیم شد.

مختاباد نیز در پاسخ امانی افزود: مصوبه شورا ربطی به ساختمان مصلی نداشته و سخن ما این است که چرا شهردار بدون مشورت شورا  حکم انتصاب معاون فنی و عمرانی را برای آنجا زده است. حداقل اترام این بود که موضوع در شورا مطرح می شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین