|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۴۵۸۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴
ابزار دست‌ساز، اسباب‌بازی، قلاب ماهیگیری، ظروف مسی، گل‌سرهایی از جنس استخوان، مهره‌هایی مرجانی، سنگ‌هایی برای وزن کردن، انواع زیورآلات و مُهر از وسایلی هستند که اخیرا در این منطقه کشف شده‌اند.
باستان‌شناسان با کشف استخوان‌ها و ابزاری با قدمت 5000 سال، به یافته‌های جدیدی درباره یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان دست پیدا کردند.

 باستان‌شناسان موفق شدند زیر قبرستان شهر تاریخی «Rikhigarhi»، بقایای جسد و ابزار و مجسمه‌هایی متعلق به تمدنی 5000 ساله را پیدا کنند.

تمدن دره «ایندوس» هند با دو میلیون کیلومترمربع، کشورهای افغانستان و پاکستان را هم پوشش می‌داده و بین 4500 تا 1800 سال پیش از میلاد زنده بوده است.

ابزار دست‌ساز، اسباب‌بازی، قلاب ماهیگیری، ظروف مسی، گل‌سرهایی از جنس استخوان، مهره‌هایی مرجانی، سنگ‌هایی برای وزن کردن، انواع زیورآلات و مُهر از وسایلی هستند که اخیرا در این منطقه کشف شده‌اند.



تمدن «هاراپان» در کنار تمدن‌های مصر و مزوپوتامیا، یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های شهری جهان محسوب می‌شود، اما متأسفانه اطلاعات کمی درباره‌اش داریم. اسکلت‌های پیدا شده متعلق به دو مرد، یک زن و یک کودک است که روی تپه هفتم از 9 تپه این منطقه کشف شده است.

در میان ابزار یافته‌شده، مجسمه‌هایی از حیوانات و موجودات افسانه‌ای چون اسب شاخدار به چشم می‌خورد که این نشان‌دهنده باورهای مردم این منطقه است. تپه‌های هشتم و نهم این ناحیه در سال 2014 حفاری شدند. متأسفانه بیشتر تپه‌ها برای مقاصد کشاورزی این بین رفته‌اند.

به گزارش اینشنت اوریجین، هند باستان در دوران هاراپان‌ها یکی از پرجمعیت‌ترین تمدن‌های کهن بود که حتی از اروپا و خاورمیانه هم بزرگ‌تر بود. طی چند دهه، همواره علت اصلی نابودی تمدن دره «ایندوس» که از آن به عنوان یکی از تمدن‌های درخشان جهان باستان نام برده می‌شود، مورد بحث محققان زیادی بوده است. اما طی سال‌های اخیر محققان با بررسی هزاران اثر تاریخی برجای مانده از این تمدن از جمله چند قبرستان در موهنجدارو، به این نتیجه رسیده‌اند که شیوع بیماری‌های مرگبار از جمله وبا و طاعون و همچنین سال‌ها جنگ داخلی بین مردمان تمدن دره ایندوس و همسایگان، علت اصلی فروپاشی این تمدن غنی بوده است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین