|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۴۵۸۲۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
شرکت انگليسي- هلندي شل اولين شرکت بزرگ نفتي جهان بود که براي بازگشت به صنعت نفت ايران آعلام آمادگي کرد.
همزمان با احتمال لغو تحريم‌هاي نفتي در حالي تاکنون 10 غول نفتي جهان آمادگي خود را براي بازگشت به ايران اعلام کرده‌اند که مذاکرات وزير نفت با ‌رئيس‌جمهور و دولت براي تصويب قراردادهاي جديد نفتي آغاز شد. به گزارش مهر، در حال حاضر ايران با در اختيار داشتن بيش از 34 تريليون مترمکعب ذخاير گاز و حدود 157 ميليارد بشکه ذخاير قابل برداشت نفت بزرگترين دارنده ذخاير هيدروکربوري جهان است به طوري‌که هر چند برخي از کشورهاي عضو اوپک همچون عراق و عربستان از ذخاير بالاي نفت برخوردار هستند اما در اين کشورها ذخيره بالاي گاز وجود ندارد. همزمان بيژن زنگنه وزير نفت فرصت سرمايه‌گذاري سالانه در طرح‌هاي صنعت نفت و گاز ايران را حدود 20 ميليارد دلار عنوان مي‌کند و از طرح توسعه ميادين مشترک نفت و گاز ايران در غرب کارون، پارس‌جنوبي، خليج فارس، طرح‌هاي افزايش ضريب بازيافت از مخازن به عنوان مهمترين پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري در صنعت نفت ياد مي‌کند.

وجود اين ظرفيت بالاي هيدروکروبري، ايران را به بزرگترين موقعيت سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي صنايع نفت، گاز و حتي پتروشيمي‌جهان تبديل کرده اما به دليل اعمال تحريم‌هاي غير‌قانوني امکان جذب سرمايه‌گذاري خارجي در پروژه‌هاي نفتي کشور فراهم نشده است.با اين وجود، پس از انتشار بيانيه مشترک هسته‌اي بين ايران و کشورهاي عضو گروه 1+5 و ادامه مذاکرات براي لغو کامل تحريم‌هاي بين‌المللي نفتي عليه تهران، بسياري از شرکت‌هاي بزرگ و چند مليتي جهان را براي سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي نفت و گاز ايران به تکاپو انداخته است.بر اين اساس در طول چند هفته گذشته تاکنون مديران عامل و مقامات ارشد چندين شرکت بزرگ اروپايي و آسيايي براي بازگشت به صنعت نفت و سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي سودآور نفت و گاز ايران اعلام آمادگي کرده‌اند.

آمادگي 10 غول نفتي براي بازگشت به ايران

به گزارش مهر، شرکت انگليسي- هلندي شل اولين شرکت بزرگ نفتي جهان بود که براي بازگشت به صنعت نفت ايران آعلام آمادگي کرد. اين غول نفتي که تا پيش از افزايش تحريم‌هاي بين‌المللي يکي از شرکاي استراتژيک نفتي ايران در دو حوزه سرمايه‌گذاري و خريد نفت بوده به طوري رسمي‌براي بازگشت به صنعت نفت ايران چراغ سبز نشان داده است. پيتر وسر مدير ارشد اجرايي شرکت شل هفته گذشته به رويترز اعلام کرد: در صورت آمادگي ايران، فرصت سرمايه‌گذاري در صنايع نفت و گاز اين کشور را بررسي خواهد کرد.پس از شرکت نفتي شل، توتال فرانسه هم آماده بازگشت به صنعت نفت ايران در صورت لغو کامل تحريم‌هاي بين‌المللي شده است.پاتريک پويان مدير عامل توتال با بيان اينکه توتال به دنبال امکان بازگشت به ايران به محض لغو تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران است، گفت: اگر توافقنامه‌اي امضا شود، توتال البته که به دنبال مشارکت در پروژه‌هاي ايران خواهد بود.

راويل مگانوف معاون لوک اويل روسيه با بيان اينکه دفتر نمايندگي اين شرکت نفتي روسيه به زودي در تهران بازگشايي خواهد شد، گفت: لوک اويل به دنبال آن بوده تا بعد از لغو کامل تحريم‌ها عليه ايران در پروژه‌هاي اين کشور مشارکت کند. در اين بين مقامات و مديران عامل شرکت‌هاي ساينوپک و CNPC چين براي ادامه مشارکت با شرکت ملي نفت ايران در دوران پسا تحريم اعلام آمادگي کرده اند و خواستار ادامه حضور در طرح توسعه ميادين نفتي آزادگان‌شمالي و يادآوران ايران شده اند.همزمان با توافق جديد نفتي ايران با چيني‌ها و اعلام آمادگي برخي از غول‌هاي نفتي اروپايي براي بازگشت، هندي‌ها هم امروز مسافر تهران شده اند تا علاوه بر سر‌و‌سامان بخشيدن به وضعيت تجارت نفتي خود با ايران، زمينه مشارکت سه شرکت بزرگ نفتي هند در طرح توسعه ميدان فرزاد در خليج فارس را فراهم کنند.اداره حسابرسي دولت آمريکا پيشتر شرکت‌هاي نفت و گاز طبيعي هند (ONGC)، شرکت نفت هند (آي اُ سي)، اويل اينديا به دليل مذاکره با شرکت ملي نفت ايران براي مشارکت در طرح توسعه اين ميدان نفت و گازي در ليست تحريم قرار داده بود.در اين بين شرکت سوکار جمهوري آذربايجان هم با ارسال دعوت نامه براي گاز ايران خواستار مشارکت بيشتر تهران در طرح ساخت خط لوله ترانس آناتولين به منظور صادرات گازهاي ترش پارس جنوبي به اروپا شده است. در همين حال رونق عبدالله يف رئيس شرکت دولتي نفت آذربايجان (سوکار) فروردين ماه سال جاري به خبرنگاران گفته است: اگر ايران در آينده گاز داشته باشد، گزينه اي ديگر به جز استفاده از خط لوله ترانس آناتولين براي عرضه گاز به بازار اروپا ندارد.پائولو گنتيلوني وزير خارجه ايتاليا هم هفته گذشته بعد از ديدار با وزراي خارجه گروه 7 (آلمان، انگليس، ايتاليا، کانادا، آمريکا، فرانسه و ژاپن) گفته است: بسياري از کشورها از جمله ايتاليا علاقه دارند تا به محض آن که تحريم‌ها عليه تهران لغو شدند، همکاري‌ها با ايران را از سر بگيرند.

مذاکرات زنگنه و روحاني براي تصويب قراردادهاي جديد نفتي

به گزارش مهر، نسل جديد قراردادهاي بيع متقابل به منظور مشارکت بيشتر سرمايه‌گذاران خارجي از طرح‌هاي نفت و گاز ايران تدوين شده و پيش‌بيني مي‌شود در کنفرانس بين‌المللي صنعت نفت ايران در لندن از اين نسخه جديد قراردادي رونمايي شود. سيد‌مهدي حسيني رئيس کارگروه اصلاح قراردادهاي صنعت نفت در گفت‌وگو با مهر با بيان اينکه نسخه جديد قراردادهاي نفت و گاز ايران در لندن در سپتامبر سال‌جاري ميلادي به طور رسمي‌ رونمايي خواهد شد، گفت: از سال گذشته تاکنون مذاکراتي را با برخي از شرکت‌هاي بزرگ نفتي به منظور ورود به صنعت نفت و گاز ايران انجام شده است.

اين مقام مسئول با اعلام اينکه احتمال لغو کامل تحريم‌ها تا جولاي سال 2015 ميلادي روند مذاکرات با شرکت‌هاي بزرگ نفتي جهان را شدت داده است، تصريح کرد: به زودي متن کامل قراردادهاي نفتي براي تصويب نهايي در قالب لايحه‌اي به هيات دولت ارسال و با اخذ مصوبات قانوني امکان رونمايي و امضاي قراردادهاي جديد با سرمايه‌گذاران خارجي فراهم مي‌شود. وي با تاکيد بر اينکه در دوران تدوين نسل جديد قراردادهاي بيع متقابل مذاکراتي با شرکت‌هاي بزرگ جهان انجام شده و نظرات اين شرکت‌ها به منظور دستيابي به يک توافق برد – برد هم انجام گرفته است، اظهار داشت: در شرايط فعلي اکثر شرکت‌هاي بزرگ از قراردادهاي جديد نفتي ايران مطلع هستند و مذاکرات با بسياري از شرکت‌هاي نفتي جهان انجام گرفته است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین