|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۹
کد خبر: ۴۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
این تالاب، به واسطه گیاهان، جانوران و مورفولوژی و شکل بستر ارتباط با دریا و رژیم رودها دارای محیط زیستی ویژه است.
رییس‌جمهور از مردم و گردشگران گیلان خواست برای محیط زیست این استان تلاش بیشتری داشته باشند.

از جمله زیباترین مناظر آبی استان گیلان، تالاب بین‌المللی انزلی است. این تالاب محل تخم‌ریزی آبزیان و پناهگاه و مامن پرندگان بومی و مهاجر است. در داخل تالاب جزایر زیبایی وجود دارد و دو شهر زیبای بندرانزلی و آبکنار در ساحل آن قرار دارند.

تالاب انزلی با وسعت ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومترمربع حکم تصفیه‌خانه را برای رودخانه‌هایی دارد که به دریای خزر می‌ریزد. این تالاب با بیش از ۱۰۰ گونه پرنده، ۵۰ گونه ماهی و صدها گونه موجودات گیاهی، اکوسیستم کم نظیری دارد.

تالاب انزلی از سال ۱۳۵۴ جزو تالاب‌های بین‌المللی تحت حفاظت شده و مهمترین منبع تکثیر و تولید ماهیان خاویاری و استخوانی دریای خزر است. تالاب بین‌المللی انزلی از سالیان دور همه ساله پذیرای مسافران بی‌شمار داخلی و جهانگردان خارجی است.

این تالاب، به واسطه گیاهان، جانوران و مورفولوژی و شکل بستر ارتباط با دریا و رژیم رودها دارای محیط زیستی ویژه است.

تالاب انزلی در فهرست مونترال

تالاب انزلی از جمله تالاب‌های بین‌المللی ثبت ‌شده ایران است و هم‌اکنون در فهرست مونترآل قرار گرفته ‌است. قرار گرفتن در این فهرست به معنای این است که تالاب در حال خشک‌ شدن است و به مراقبت نیاز دارد.

دکتر روحانی رییس‌جمهور در سفر خود به گیلان بر اهمیت محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن تاکید کرد و تالاب انزلی را میراث ارزشمند کشور دانست.

وی با توجه به اهمیت تالاب بین‌المللی انزلی ادامه داد که موضوع تالاب انزلی به عنوان یک میراث ارزشمند برای کشور است.

رئیس جمهور گفت: حفظ محیط زیست این تالاب از ضروریات است و باید تمام تلاش‌ها در راستای توجه به این مهم متمرکز شود.

وی افزود: اگر مسئله محیط زیست مورد توجه قرار نگیرد، حیات و سلامت و زندگی همه ما در معرض خطر خواهد بود.

زباله و فاضلاب، تالاب انزلی را در خطر قرار داده است

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: از گردشگران و مردم گیلان می‌خواهم که برای محیط زیست این استان تلاش بیشتری داشته باشند. این استان با عظمت و سرسبز، در این حوزه معضل بزرگی دارد. مساله زباله و فاضلاب، سواحل شمالی و تالاب انزلی را که یکی از نعمت‌های بزرگ و از مناطق گردشگری بزرگ است، در خطر قرار داده است.

معصومه ابتکار در پانزدهمین سفر استانی دولت تدبیر و امید به گیلان گفت: فرهنگ‌سازی برای تفکیک زباله باید بسیار ارتقاء یابد و همه باید یاد بگیریم در گام نخست، زباله کمتری تولید کنیم.

وی اضافه کرد: آموزش و تبلیغات مستمر در این خصوص موثر است و البته باید یک برنامه‌ریزی جامع داشته باشیم تا زباله‌ها از منازل تفکیک شوند که در این راه علاوه بر بحث آموزش، دهیاری‌ها، شوراها و شهرداری‌ها نیز می‌توانند نقش موثر و مثبتی داشته باشند.

وی بیان کرد: با توجه به وجود فناوری‌های کنونی، می‌توان برخی از زباله‌ها را پس از بازیافت در دیگر سطوح استفاده کنیم.

ابتکار خاطرنشان کرد: در این خصوص می‌توان با استفاده از فناوری‌های موجود علاوه بر تفکیک کاغذ، شیشه و پلاستیک و بازیافت آنها، پسماندهای ویژه را نیز تفکیک و بازیافت کرد.

وی اضافه کرد: البته دستگاه‌های زباله‌سوز نیز می‌تواند مشکل زباله را حل کند، چون علاوه بر از بین بردن زباله‌ها، این دستگاه‌ها می‌توانند از زباله، برق نیز تولید کنند.

کاهش عمق تالاب انزلی و صدمات جبران‌ناپذیر به این تالاب بین‌المللی

معصومه نیک کار سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان به عنوان نماینده جامعه زنان استان در دیدار برگزیدگان با رییس جمهور در رشت با ابراز تاسف از وضعیت زیست‌محیطی گیلان در دیدار برگزیدگان با رییس جمهوری در رشت خاطرنشان کرد: طبیعت گیلان بخشی تخریب شده و بخشی نیز در آستانه تخریب جدی قرار دارد.

وی اضافه کرد: ادامه روند بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی، عدم وجود سیستم تصفیه فاضلاب، آلودگی رودخانه‌های استان، کاهش عمق تالاب انزلی و تولید روزانه 2 هزار تن زباله، صدمات جبران‌ناپذیری از لحاظ زیست‌محیطی به استان وارد می‌کند.

وی استقرار دولت تدبیر و امید را فرصتی مغتنم جهت رفع معضلات محیط زیست کشور دانست و ادامه داد: باید برای افزایش مشارکت مردم از طریق توسعه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی گام برداشته شود و در این روند زنان با حضور مناسب در سازمان‌های مردم‌نهاد نقش موثر خود را نشان داده‌اند و می‌توانند بیش از پیش موثر باشند که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

از ظرفیت‌های پژوهشکده محیط زیست جهاد‌دانشگاهی چندان استفاده نمی‌شود

وی با اشاره به فعالیت پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی در استان گیلان، خاطرنشان کرد: بیش از 70 درصد پژوهشگران پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی را زنان تشکیل می‌دهند، اما توجه و عنایت کافی به این پژوهشکده صورت نگرفته که شاید دلیل آن هم حضور پررنگ زنان باشد لذا از دولت تدبیر و امید خواهشمندیم با دستور ویژه ریاست جمهوری نگاه به این مجموعه اصلاح شود.

مشاهده عناصر خطرناک در ماهیان تالاب انزلی

مجمد برجی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به حجم بالای زباله شهر رشت، فاضلابهای شهری و صنعتی و بیمارستانی که همه وارد تالاب انزلی می‌شوند، گفت: طبق نمونه برداری‌های انجام شده میزان عناصر خطرناکی مثل کادمیم و سرب در بافت ماهیان تالاب انزلی در سطح خطرناکی است.

وی اضافه کرد: عمق تالاب انزلی در برخی از نقاط این تالاب به 9 متر کاهش یافته یعنی از 11 متر به کمتر از 2 متر رسیده است.

برجی خاطرنشان کرد: ورود حجم بالای شیرابه زباله‌ها و انواع فاضلابهای خانگی، صنعتی و کشاورزی به این تالاب موجب شده است که امسال شاهد کاهش ورود پرندگان مهاجر به این تالاب باشیم.

وی تصریح کرد: در سفر رییس جمهور و هیات دولت به گیلان توجه بسیار خوبی به محیط زیست گیلان و تالاب انزلی شد و محیط زیست گیلان با اجرای برنامه‌ریزی‌های مدبرانه دولت تدبیر و امید و توجه مضاعف مردم و مسافرین استان به حفظ محیط زیست گیلان متحول خواهد شد.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین