|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۰
کد خبر: ۴۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
اگر چنین تصوری درست باشد که عربستان چنین تصمیمی گرفته است باعث خواهد شد که گفت‌وگو میان ایران و عربستان بسیاری از تنش‌های منطقه‌ای را کاهش داده و حتی به برخی از بحران‌ها پایان دهد.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم حسین رویوران کارشناس جهان عرب نوشت:
  
ایران و عربستان در چند دهه گذشته به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با یکدیگر درگیری داشته‌اند؛ از یمن و سوریه تا لبنان. اما تقابل دو کشور با یکدیگر هزینه‌‌بر است و بحران‌های زیادی به وجود آورده و به دلیل نوع رفتار متقابل عربستان باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی مانند داعش در منطقه شده است. اساس انتخاب‌های عربستان اما انتخاب‌های محدودی است و به همین دلیل به حمایت از تروریسم تکفیری و جنگ در یمن روی آورده است. لذا باید گفت کاهش تنش درمنطقه‌ خاورمیانه زمانی ممکن است که فرایند گفت‌وگو میان ایران و عربستان اتفاق بیفتد. آغاز چنین فرایندی نیز زمانی امکان‌پذیر است که ایران و عربستان به یک درک دقیق در این رابطه دست پیدا کنند چراکه گفت‌وگوی این دو کشور به ‌طور قطع به روند صلح در منطقه کمک خواهد کرد. گفت‌وگوی ایران و عربستان می‌تواند باعث تنش‌‌زدایی در منطقه شود و به بسیاری از بحران‌ها پایان دهد. ایران با سیاست‌هایی که از زمان روی کار آمدن آقای دکتر روحانی بازتعریف شده‌اند رسما اعلام کرده که به دنبال تعامل با کشورهای منطقه است اما متأسفانه دولت عربستان سیاست‌های تهاجمی را ادامه داده و استمرار این سیاست‌ها بحران‌های منطقه‌ای را گسترش داده است. سخنان جدید وزیرخارجه‌ عربستان اما می‌تواند نشان از تغییر چنین سیاستی در دولت عربستان باشد و نشانه‌ای باشد که دولت عربستان به سیاست ایران در موردتعامل پیام مثبت داده است.

 اگر چنین تصوری درست باشد که عربستان چنین تصمیمی گرفته است باعث خواهد شد که گفت‌وگو میان ایران و عربستان بسیاری از تنش‌های منطقه‌ای را کاهش داده و حتی به برخی از بحران‌ها پایان دهد. البته گفت‌وگوهای ایران با غرب می‌تواند بر تغییر موضع عربستان نسبت به ایران تأثیر بگذارد اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که طرف ایرانی بر ادامه تنش با عربستان تأکید ندارد بلکه عربستان به دنبال تنش در روابط با ایران است. عربستان در سوریه تهاجمی برخورد می‌کرد و ایران تدافعی. عربستان در یمن تهاجمی عمل می‌کند درصورتی‌که ایران عملاً دخالتی در یمن ندارد. لذا عربستان سعی می‌کند با سیاست‌های تهاجمی شرایط منطقه را تغییر دهد و اگر عربستان از این سیاست تهاجمی دست بردارد زمینه‌های متفاوتی پیدا خواهد شد. به نتیجه رسیدن پرونده هسته‌ای این پیغام را برای عربستان دارد که گفت‌وگو، بزرگ‌ترین پرونده میان ایران و غرب را پیان داد. لذا با همین روش و روی‌آوردن به دیپلماسی ایران می‌تواند اختلافاتش با عربستان را هم حل‌وفصل کند. ایران گام‌های بزرگی در این مسیر برداشته است و حال عربستان است که باید سیاست های تهاجمی خود را کنار گذاشته و با ایران وارد گفت‌وگو شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین