|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۴۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: مردم سه حق بر دولت دارند که یکی از آن ها بحث تعلیم و تربیت است.
علی باقرزاده روز چهارشنبه در سومین جلسه شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش گلستان در سالن اجتماعات کانون طه گرگان افزود: خیرخواه بودن دولت برای مردم و دفاع دولت از حقوق و منافع مادی، معنوی، اعتقادی و عاطفی دو حق دیگر مردم بر دولت است.

وی اظهار کرد: بحث تعلیم و تربیت در همه مجامع بین المللی مطرح و تصویب شده است و دولت ها وظیفه دارند وسیله و زمینه اعتلای تعلیم و تربیت را فراهم و احیاء نمایند زیرا آموزش حق طبیعی مردم معرفی شده است.

وی ادامه داد: تعلیم و تربیت در کنار حق بودن، یک موهبت الهی است که باید آن را قدر بدانیم زیرا این مهم در بستر زمان در قالب قانون و مقررات در آمده است.

باقرزاده گفت: تجلی این حق را در سازمان فراگیری در ایران به نام آموزش و پرورش شاهد هستیم و تلاش این است تا با کیفیت انجام شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: این مهم باعث خواهد شد تا کشورها در مسیر رشد و تعالی قرار گیرند و برای ما که یک کشور اسلامی هستیم این امر مهمتر است.

وی تاکید کرد: افزایش جذب خالص دانش آموز که بسیاری از کشورها در این امر هزینه می کنند مهمترین راهبرد آموزش و پرورش در بحث ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت است.

وی یادآور شد: اکنون هفت هزار و 600 باب مدرسه زیر هشت نفر در کشور داریم که برای مدارس دو دانش آموزی بین 50 تا 60 میلیون ریال و مدرسه یک دانش آموزی نیز 200 میلیون ریال هزینه کرده ایم.

رییس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: نباید بگذاریم تا هر فرد به هر دلیلی از جمله عدم دسترسی به مدرسه، از تحصیل و سواد خواندن و نوشتن محروم شود.

باقرزاده افزود: بی سوادی باعث ظهور آسیب های خطرناک می شود به همین دلیل مبارزه با بی سوادی از 150 سال قبل به طور جدی مطرح و پیگیری شد که حتی معتقدیم در زمان نبی مکرم اسلام (ص) آن حضرت اولین مؤسس سوادآموزی است.

به گفته باقرزاده تحقیقات نشان داده که بین میانگین سال های تحصیلی و توسعه همبستگی وجود دارد زیرا اگر به مسئله تحصیل توجه نشود کشور با مشکل مواجه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف دنیا به کیفیت آموزش و مدرسه به عنوان زیرساخت توجه جدی دارند و در این زمینه سرمایه گذاری می کند زیرا معتقدند که این کار باعث سهم خواهی بیشتر آنان در روابط دیپلماسی در عرصه های داخلی و خارجی می شود.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر شاخصه سواد با شاخصه سلامت و بهداشت ارتباط مستقیم دارد زیرا داشتن سواد و مطلع بودن از وضعیت روز سلامت و بهداشت در زندگی اثر مثبتی دارد که با برنامه ریزی در این زمینه می توان افزایش طول عمر و امید به زندگی را مشاهده کرد.

به گفته وی همچنین رابطه سواد با سطح درآمد بدون شک یک رابطه مستقیم است و از سوی دیگر تمام پروژه های روز و بزرگ دنیا وابسته به مسئله آموزش است.

وی تصریح کرد: پیشرفت فرزندان در کار و زندگی ارتباط مستقیم با سواد والدین دارد به همین دلیل دولت بر سوادآموزی والدین تأکید جدی دارد.

وی با اشاره به این که سوادآموزی امری بین بخشی است خاطرنشان کرد: از سال آینده صدور و تمدید گواهینامه های راهنمایی و رانندگی و تمدید پروانه کسب منوط و مشروط به داشتن سواد خواندن و نوشتن است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین