|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۴۵۴۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
ژنرال لئونید شرشنیوف تحلیلگر مسائل امنیتی و رییس بنیاد امنیت ملی و بین الملل روسیه اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت و ثبات خاورمیانه نقش مهمی برعهده دارد و تلاش می کند از راههای مسالمت آمیز مسایل خاورمیانه حل شود.
شرشنیوف که از کارشناسان برجسته امنیتی روسیه است، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایران از تمام امکانات سیاسی و دیپلماتیک خود برای تقویت صلح و ثبات منطقه خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده می کند و این اقدامات را با وجود تلاش های برخی کشورها نمی توان انکار کرد و نادیده گرفت.

رییس بنیاد امنیت ملی و بین الملل روسیه یادآورشد که ایران در حل مسایل عراق و افغانستان نقش کلیدی داشت و برای این منظور تمام امکانات و نفوذ خود در این کشورها را برای برقراری آرامش و پایان دادن به خشونت ها بکار گرفت.

کارشناس نظامی روس خاطرنشان کرد: امروز یمن هم دچار مناقشه ای شده است که با مداخله نظامی خارجی به رهبری عربستان سعودی دامنه آن گسترش یافته است.

شرشنیوف گفت: ایران در این وضعیت سیاست بسیار سنجیده ای را اتخاذ کرده و از مقامهای عربستان و دیگر کشورهای حامی آن دعوت به آغاز گفت وگوهای سیاسی در یمن و پایان دادن به خشونت ها و بمباران مناطق مسکونی این کشور می کند.

ژنرال روس با اشاره به وضعیت خطرناک یمن بر لزوم خویشتنداری بازیگران منطقه ای از گسترش دامنه مناقشه و پایان دادن به بمباران این کشور تاکید کرد و گفت: بمباران یک کشور توسط کشور یا گروهی از کشورهای دیگر به هر بهانه یا دستاویزی که انجام گیرد تجاوز خوانده می شود و جز این فرمول ارزیابی دیگری از اقدامات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه یمن نمی توان داشت.

وی افزود: جامعه جهانی و سازمان ملل به نمایندگی آن باید عربستان سعودی و متحدانش را برای توقف حملات نظامی به یمن و کشتار مردم بیگناه این کشور تحت فشار قرار دهد و تا زمانی که چنین رویکردی نداشته باشد کشتار و خونریزی ادامه خواهد داشت و اگر حتی در یمن توقف شود در کشور دیگری رخ خواهد داد.

کارشناس روس خاطرنشان کرد: در این شرایط بحرانی منطقه روسیه از طرف های مناقشه دعوت می کند اختلافات خود را از راههای سیاسی حل و فصل کنند اما تمام تلاش های مسکو در این زمینه بی نتیجه بوده است و حتی قطعنامه پیشنهادی روسیه برای ایجاد وقفه در بمباران های یمن توسط جنگنده های عربستان و هم پیمانانش رد شد.

وی گفت: در شرایط حساس رییس جمهوری روسیه تصمیم گرفت برای همکاری بیشتر و تقویت توانمندی دفاعی ایران ممنوعیت فروش تسلیحات اس-300 را لغو کند.

ژنرال شرشنیوف این تصمیم را با توجه به ادامه مناقشه در اوکراین و تلاش روسیه برای حل و فصل سیاسی آن با کمک طرف های غربی اقدامی جسورانه خواند و افزود : رییس جمهوری روسیه یک بار دیگر نشان داد که در تصمیم گیری های خود مستقل رفتار می کند.

کارشناس امنیت روس ابراز نگرانی های برخی افراد ازجمله نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مورد تحویل تسلیحات اس-300 به ایران را بی اساس و اقدامی سیاسی خواند و افزود: مجموعه های پدافند هوایی اس-300 تسلیحات دفاعی هستند و از آن نمی توان در حمله به کشورها استفاده کرد و به همین دلیل تحویل این مجموعه ها به ایران، تهدیدی برای هیچ کشوری به وجود نمی آورد.

وی ابراز امیدواری کرد طرف ایرانی هم با توجه به این حسن نیت روسیه برای توسعه روابط با مسکو گام متناسب برداشته و چنین رویکردی از دو طرف موجب توسعه و پیشرفت همکاری های دو کشور خواهد شد.

رییس بنیاد امنیت ملی و بین الملل روسیه با اشاره به سفر وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به مسکو گفت: در این سفر وزرای دفاع ایران و روسیه در مورد شرایط تحویل سامانه اس-300 به ایران گفت وگو خواهند کرد.

وی افزود: علاوه بر آن ژنرال شایگو و سردار حسین دهقان در مورد مسایل منطقه ای و بین المللی و مواضع و رویکردهای دو طرف در این مسایل گفت وگو و رایزنی می کنند.

کارشناس روس ابراز امیدواری کرد در ماههای آینده با اجرای توافق های روسای جمهور روسیه و ایران و تلاش های مقامهای دو کشور در این راستا همکاری های دوجانبه در عرصه های مختلف توسعه و گسترش بیابد.

وی گفت: بسیاری از کارشناسان روس از توسعه روابط روسیه با ایران استقبال می کنند و آن را در راستای منافع دو کشور می دانند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین