|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۴۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، با انتقاد از نبود مدیریت واحد در نظام مدیریت بحران تصریح کرد: در حال حاضر ستاد بحران ملی نداریم و باید در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود.
امکان هشدار نسبت به وقوع زلزله 10 ثانیه قبل از وقوع، اجرای طرح مدرسه آماده در پایتخت، انتقاد از نبود مدیریت واحد در نظام مدیریت بحران، تکمیل طرح جامعه خطرپذیری تهران در برابر سیلاب، تشکیل جلسه برای نحوه حضور نیروهای نظامی در بحران‌ها و غیره از جمله مباحث مطرح شده در نشست خبرنگاران با رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران بود.

 دکتر احمد صادقی سه‌شنبه شب در جریان برگزاری نخستین مراسم شبگردی شهرداری تهران در سال 94 گفت: در برنامه دوم پنج ساله شهر تهران در راستای افزایش آگاهی و آمادگی شهر و شهروندان برای پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از حوادث طبیعی برنامه‌هایی در دست بررسی است بنابراین لازم است حوادث طبیعی و مخاطرات ناشی از آن را بشناسیم و قبل از بروز حادثه نسبت به پیشگیری اقدام و اثرات ناشی از آن را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه سیاست ما انجام فعالیت‌های پیشگیرانه است گفت: برای اینکه از بحران‌محوری بیرون بیاییم و بر اساس مخاطرات حوادث طبیعی در هر منطقه برنامه‌ریزی کنیم، قطعا نیازمند مشارکت عمومی و پررنگ نقش مردم در مدیریت بحران هستیم. متاسفانه بعضی از مسئولان و مردم توجه ویژه‌ای به مدیریت بحران ندارند و علت آن نیز کم‌کاری و نوع نگرشی است که نتوانسته مدیریت بحران را به یک نهاد اجتماعی تبدیل کند.

صادقی با تاکید براینکه نیازمند یک سازمان و فرآیندی هستیم که مخاطرات را خوب بشناسد و کمترین تلفات را داشته باشد، تصریح کرد: در حال حاضر نیز زمانی که بحث مدیریت بحران مطرح می‌شود موضوعات مختلفی در حوزه مخاطرات ناشی از آن مطرح است لذا باید توجه خاصی به آن مخاطرات داشته باشیم چرا که با زندگی روزمره شهروندان عجین می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در ادامه با اشاره به اجرای طرح مدرسه آماده در سطح شهر تهران و امضای توافقنامه همکاری در این خصوص با آموزش و پرورش شهر تهران گفت: این طرح در حال بررسی است و به مدارسی که آمادگی در برابر حوادث طبیعی و یا غیر طبیعی را داشته باشند، تائیدیه داده می‌شود.

صادقی همچنین از برگزاری اردوهای آموزشی تابستانی با مشارکت آموزش و پرورش خبر داد و افزود: باید توجه ویژه‌ای را در بحث آموزش داشته باشیم تا هر یک از شهروندان در هنگام حادثه به عنوان یک امدادگر عمل کنند به همین دلیل برای نخستین بار اردوهای آموزشی دانش آموزان در تابستان را برگزار خواهیم کرد.

صادقی به بحث آموزش‌های مجازی نیز اشاره کرد و افزود: در همین راستا با همکاری سازمان مدیریت بحران کشور و تفاهم‌نامه‌ای با چند دانشگاه منعقد شده و سرفصل‌های آن نیز تدوین شده و در آینده سامانه آموزش‌های مجازی مدیریت بحران را نیز راه‌اندازی خواهد کرد.

رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران همچنین درباره میزان آمادگی شهروندان تهرانی در برابر حوادث طبیعی نیز گفت: بر اساس آخرین ارزیابی‌ها آمادگی شهروندان در مقابل زلزله تهران هشت درصد است.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص آمادگی تهران در برابر حوادثی مانند سیلاب اظهارکرد: سازمان مدیریت بحران برای مدیریت سیلاب شهر برنامه‌هایی در نظر گرفته و طرح جامعه خطرپذیری تهران در برابر سیلاب نیز تکمیل شده است.

امکان پیش‌بینی زمین‌لرزه 10 ثانیه قبل از وقوع

صادقی به توسعه جایگاه‌های هشدار سریع زلزله اشاره کرد و گفت: توسط کشور ژاپن زیرساخت‌هایی برای هشدار سریع زلزله آماده شده است و در حال حاضر آمادگی داریم به صورت آزمایشی سیستم هشدار سریع زلزله را در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار دهیم تا در صورت وقوع زلزله 10 ثانیه پیش از وقوع نسبت به آن هشدار داده و اقدام به قطع جریان گاز و برق کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در توضیح بیشتر امکان این پیش‌بینی گفت: زمانی که گسل فعال می‌شود یک موج اولیه و یک موج ثانویه دارد، که موج اولیه آن مخرب نیست ولی موج ثانویه می‌تواند بسیار مخرب باشد و فاصله بین این دو موج بین 10 تا 40 ثانیه است که اطلاع رسانی نیز در همین فاصله انجام می‌شود، البته باید توجه داشت که زلزله قابل پیش‌بینی نیست ولی امکان هشدار سریع آن وجود دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران به برنامه ریزی برای افزایش مشارکت‌های مردمی در سرای محلات، احیای گروه‌های دوام و خانه‌های ایمنی نیز اشاره کرد و گفت: 38 مخاطره مختلف طبیعی و انسانی توسط سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این شهر شناسایی شده است که راهکارهای مقابله با آن نیز در حال تدوین است. همچنین تا پایان سال 94، سند کاهش خطرپذیری 66 محله تهیه و تا سه سال آینده تمامی محلات شهر تهران به این سند دسترسی خواهند یافت.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران، با انتقاد از نبود مدیریت واحد در نظام مدیریت بحران تصریح کرد: در حال حاضر ستاد بحران ملی نداریم و باید در این خصوص چاره‌ای اندیشیده شود.

وی درباره برنامه این سازمان برای مقابله با گرد و غبار نیز گفت: طرح‌ها و پیشنهادان خودمان را برای کاهش گرد و غبارها در پایتخت به شورای شهر تهران ارائه دادیم که در صورت تصویب اجرایی می‌شود.

صادقی همچنین درباره حضور نیروهای نظامی در هنگام بحران نیز گفت: در این خصوص جلساتی برگزار شده اما به نتیجه نرسیده است، اما لازم است در این خصوص به سندی واحد برسیم. ش
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین