|
|
امروز: يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۰
کد خبر: ۴۵۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
دفتر نخست وزیری پاکستان، صبح روز چهارشنبه ضمن تایید این خبر، اعلام کرد که این تماس تلفنی برای گفت و گو درباره مساله یمن انجام شده است اما هیچ گونه جزئیاتی را از سخنان کری و نواز شریف منتشر نکرد.
تنها چند ساعت بعد از تماس تلفنی وزیر امور خارجه آمریکا با نخست وزیر پاکستان، محمد نواز شریف برادرش شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب را به عنوان نماینده ویژه خود، برای گفت و گو درباره یمن، به ریاض فرستاد.

شهباز شریف قرار است در این سفر با عالی ترین مقامات سعودی درباره مساله یمن صحبت کند. شیخ صالح بن عبدالعزیز وزیر امور مذهبی عربستان که از روز یکشنبه تا سه شنبه هفته جاری در اسلام آباد بسر می برد، قبل از ترک اسلام آباد گفت که کشورش همچنان از پاکستان انتظار دارد به ائتلاف حمله به یمن بپیوندد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته (سه شنبه) در تماس تلفنی با محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان، با وی درباره مساله یمن گفت و گو کرد.

تماس جان کری با نواز شریف/ احتمال تغییر موضع پاکستان در قبال یمن

دفتر نخست وزیری پاکستان، صبح روز چهارشنبه ضمن تایید این خبر، اعلام کرد که این تماس تلفنی برای گفت و گو درباره مساله یمن انجام شده است اما هیچ گونه جزئیاتی را از سخنان کری و نواز شریف منتشر نکرد.

حدود دو هفته پیش هیاتی عالی رتبه از پاکستان به ریاست خواجه آصف وزیر دفاع این کشور برای گفت و گو با مقامات عربستان در باره یمن، به ریاض سفر کرده بود.

تماس تلفنی جان کری با نخست وزیر پاکستان درباره مساله یمن، 48 ساعت بعد از بیانیه مهم نواز شریف درباره موضع رسمی دولت پاکستان در قبال این مساله انجام شد.

نخست وزیر پاکستان عصر دوشنبه گذشته با حمایت صریح از قطعنامه مصوب پارلمان کشورش مبنی بر ضرورت حل صلح آمیز بحران یمن و وارد نشدن پاکستان به این جنگ، عملا درخواست عربستان از پاکستان را برای پیوستن به ائتلاف حمله به یمن رد کرد.

آمریکا قبلا برای پیوستن پاکستان به این جنگ چراغ سبز نشان داده بود. خانم ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته اعلام کرده بود که پیوستن اسلام آباد به ائتلاف حمله به یمن تحت رهبری ریاض تاثیر منفی بر توانایی پاکستان در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم در داخل این کشور نخواهد داشت.

به نظر می رسد آمریکا چندان از تصمیم اخیر دولت پاکستان برای دخالت نکردن در مساله یمن چندان راضی نیست و قصد دارد دولت نواز شریف را برای تغییر موضع در قبال این مساله، تحت فشار قرار دهد.

مجالس ملی و سنا، شخصیت های سیاسی و علمی و دانشگاهی و مردم پاکستان به شدت مخالف هرگونه مشارک این کشور در جنگ خارجی هستند و معتقدند پاکستان باید تمام توجه و توان خود را بر مبارزه با تروریسم و حل انبوه مشکلات داخلی این کشور متمرکز کند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین