|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۴۵۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
بسیاری از چهره‌های خاص و آموزگاران انقلاب اسلامی در تلاطم ایام، جور دوران، خصومت نابخردان و کینه‌توزی دشمنان از صحنه خدمت به ملک و میهن حذف شده و ملتی را داغدار کردند.
سرمایه‌های انسانی ظرفیت‌های بی‌بدیل و گاه تکرارنشدنی برای هر مجموعه و ساختاری هستند که برآمدن و بروز و ظهور آنها تابع هم‌افزایی و همپوشانی بسیاری از مولفه‌ها بوده و تجربه تاریخی نشان داده که به سادگی نخبگان و چهره‌های خاص درعرصه‌های عمومی و کلان امکان برون‌نمایی و درخشندگی را نداشته و دیرزمانی باید طی شده و همه مولفه‌های موافق درکنار هم گرد آیند تا نخبه‌ای در سطح ملی و سیاسی امکان عرضه داشته باشد. مکتب اسلام سیاسی با پرچمداری امام(ره) تحولی سترگ را در صحنه‌های مختلف و شئون متعدد زندگی ایرانیان رقم زده و اوج آن در قالب انقلاب اسلامی متبلور شد. انقلابی که در سایه‌سار مجاهدت‌های بسیار به بار نشست و نه‌تنها مسبب تحولاتی بزرگ در سطوح مختلف بود که در مقام و موقعیت یک مکتب آزادیبخش، ظلم‌ستیز، استبکارزدا و استعمارگریز آموزه‌های آن به‌مثابه یک کارخانه انسان‌سازی به بروز و ظهور چهره‌های خاص و منحصر به‌فرد در تاریخ معاصر منجر شد.
 
   بسیاری از چهره‌های خاص و آموزگاران انقلاب اسلامی در تلاطم ایام، جور دوران، خصومت نابخردان و کینه‌توزی دشمنان از صحنه خدمت به ملک و میهن حذف شده و ملتی را داغدار کردند. بهشتی، مطهری، باهنر، رجایی و.... اما در این میان معدودی از یاران همیشه همراه و شاگردان ممتاز بنیانگذار انقلاب به‌مثابه یک سرمایه اسلامی- ایرانی باقی مانده و در طول دوران تجربیات گرانسنگی را کسب کرده و امکان تلمذ و بهره‌مندی از محضر آنان برای نسل‌های جدید محفوظ ماند. آنانی که فارغ از همه توانمندی‌ها، تجربیات و توانایی‌های فردی خود که به‌جای خود ارزشمند و شایسته توجه و تامل است یک وظیفه خطیر برعهده دارند. وظیفه‌ای که دینی سترگ بر دوش آنان است و باید با ترسیم و تبیین ظرایف، آموزه‌ها و شیوه و سلوک پیر جماران و شاگردان ممتاز مکتب اسلام سیاسی به طرق مختلف از جمله بازتاب سینه به سینه تحولات و رویدادهای آن دوران و نوع سلوک امام(ره) و اصول و ارزش‌های مدنظر ایشان در بروز و ظهور انقلاب اسلامی، چراغ آموزه‌های سترگ انقلاب را روشن نگاه داشته و آن را برای تداوم مسیر به شیوه‌ای غیرقابل تحریف و تفسیرهای شاذ به نسل‌های آینده منتقل کنند. در این میان بی‌گمان آیت‌ا... هاشمی به‌عنوان یار همیشه همراه و مورد وثوق بنیانگذار انقلاب که دو دهه پیش از پیروزی در صحنه مبارزه و پس از آن سه دهه و اندی در مناصب و موقعیت‌های مختلف به ایفای نقش‌های کلیدی پرداخته موجه‌ترین فرد در این زمینه است.
 سخنانی ساده اما بی‌پرده
مراسم قدردانی، تجلیل و تبیین شخصیت یار همیشه همراه و مانوس و مونس همیشگی امام(ره) در قالب همایش بانوی انقلاب، زمینه و بستری بود که مرد همیشه همراه بنیانگذار انقلاب را ترغیب به بیان ناگفته‌هایی از آن عزیزان سفرکرده کند و در راستای ترسیم منش پیر جماران برای نسل جوان نکاتی را مبذول دارد، سخنانی که در دو موضع با واکنش‌هایی سخت و تند روبه‌رو شد که البته عجیب و غیرمنتظره می‌نماید. آنان که سیر و سیره امام را مورد مداقه و کنکاش قرار داده‌اند به‌خوبی می‌دانند که این مرجع عالیقدر عالم تشیع از پیشگامان مبارزه با جمود و ایستایی در فقه شیعی بوده و بدین واسطه آماج حملات و کنایه‌های خشکه مقدسانی بود که در سخت‌ترین دوران مبارزه و قیام امام(ره) معتقد به عزلت‌نشینی و عدم دخالت اسلام در سیاست بودند و بدین واسطه به‌جای مبارزه با استعمار و استبداد نوک پیکان ستیزه‌گری خود را به سمت مبارزین مسلمان گرفته بودند تا آنجا که امام(ره) اشاره داشتند که خون دلی که پدر پیر شما از متحجرین و خشکه‌مقدسان خورد از هیچ‌کس نخورد. حال آیت‌ا... هاشمی نیز بدون به کار بردن مصداقی مشخص به همین نکته اشاره کرده و خطر خشکه مقدسان و متحجرین را گوشزد می‌کند و مشخص نیست چرا عده‌ای از این سخنان ابراز ناراحتی کرده‌اند درحالی که اگر این سخنان مصداقی نداشته باشد نباید از آن برآشفت و ابراز ناراحتی کرد و بی‌شک تعمیم سخنان آیت‌ا... به همه منتقدان و سپس نتیجه‌گیری از آن و به دنبالش واکنش‌های تند و عصبی نمی‌تواند مصداق و مفهومی داشته باشد و در شرایط حساس فعلی که در جبهه‌های مختلف کشوربا موضوعات مهمی دست به گریبان است زمینه‌ای برای بگو مگوهای سیاسی و دور تازه‌ای از تخریب‌ها مهیا شود. به‌راستی باید پرسید چه کسی از هاشمی در این زمینه موجه‌تر و صاحب‌نظرتر که به انتقاد از جمود خشکه مقدسان پرداخته و خطر آنان را گوشزد کند و مگرنه این است که چنین قشرهایی همیشه بوده و همواره نیز خواهند بود و بخشی از تفکرات و برداشت‌های من‌درآوردی را از اسلام رحمانی تفسیر و ارائه می‌دهند و هاشمی به‌عنوان یک فقیه وظیفه دارد که به مخالفت با این قشر خطرناک بپردازد و باید دید چرا عده‌ای از این سخنان برآشفته و حملات رسانه‌ای را تدارک دیده‌اند آنانی که معتقدند باید بدون هیچ مکـث و وقفه‌ای زمینه و بستر برای تندترین انتقاد ایشان فراهم باشد اما یکی از استوانه‌های انقلاب و عالی‌ترین شخصیت‌های نظام نباید سخنی بگوید که به ایشان بربخورد.

 گلایه از برخی اجحاف‌ها و عملکردهای معوج که در سخنان آیت‌ا... نمود داشت دیگر محور حملات به آیت‌ا... است که باید پرسید آیا کسی پیدا می‌شود که مدعی باشد همه چیز در حد اعلی و بدون ایراد است و آیا این مدینه فاضله از ابتدای تاریخ تاکنون امکان بروز و ظهور یافته؟! گلایه هاشمی به عملکردهای برخی کارگزاران قانون‌گریز بازمی‌گردد که مصداق‌های مشخص هم دارد و به هیچ روی نمی‌توان آن را تعمیم داده و مدعی شد که هاشمی علیه نظامی که خود رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از بنیانگذاران آن است سخن گفته و هیچ عقل سلیمی نمی‌پذیرد که انتقاد از برخی انحرافات که در هر ساختار و سیستمی وجود دارد را به کل آن بسط و تعمیم داد وباید پرسید با این وصف، تکلیف نقد منصفانه و نهادهای نظارتی و تادیبی و تربیتی در جامعه چه می‌شود؟

 انتقاد از بایکوت سخنان آیت‌ا...

نماینده تهران از بایکوت خبری آیت‌ا... هاشمی در رسانه ملی انتقاد کرد و گفت: صدا و سیما در پخش سخنرانی‌های همایش بانوی انقلاب، اساسا صحبت‌های آیت‌ا... هاشمی را بایکوت کرد. علی مطهری درباره سخنان اخیر آیت‌ا... هاشمی در همایش «بانوی انقلاب اسلامی» و هجمه منتقدان به اظهارات ایشان عنوان کرد: هر کس باید در اظهار نظر خود آزاد باشد و رسانه‌ها هم باید نظر همه مقامات کشور را به طور دقیق منتشر کنند. وی با انتقاد از عملکرد رسانه ملی در پخش گزینشی سخنان برخی از مقامات تصریح کرد: ما دیدیم در پخش سخنرانی‌های همایش بانوی انقلاب، صدا و سیما اساسا صحبت‌های آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را بایکوت کرد. نماینده تهران در مجلس ادامه داد: بهتر است کسانی که انتقادی را قبول ندارند با منطق توضیح دهند. بالاخره آقای هاشمی درباره نوع رفتارهایی که در زندان‌ها می‌شود و برخی انتقاد‌هایی که از سوی دلواپسان به دولت نسبت داده می‌شود، مطالبی را بیان کرده است که بهتر است منتقدان به آنها پاسخ دهند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین با اشاره به واکنش برخی مسئولان نظامی کشورمان به سخنان آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی گفت: این افراد مسئول طبق توصیه بنیانگذار انقلاب اسلامی بهتر است وارد این مقولات نشوند زیرا امام(ره) تاکید داشتند نظامیان وارد سیاست نشوند چون حزب نیستند. مطهری درباره خاطره آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات ۸۴ ریاست جمهوری اظهار کرد: ما باید به کسی مثل آقای هاشمی که از یاران امام خمینی بودند اعتماد و خاطرات او را مورد قبول کنیم.

 
هیچ مسئولی حق ندارد جلوی سخنان عقلانی دانشجویان را بگیرد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:هیچ مسئولی حق ندارد با هیچ توجیهی جلوی سخنان عقلانی دانشجویان را بگیرد، چون با دلسوزی و مانند فرزندی صالح، اشکالات خانواده را با هدف اصلاح می‌گوید.آیت‌ا... هاشمی در دیدار جمعی از دانشجویان 27 دانشگاه سراسر کشور جوانان دانشجو را سرمایه بزرگ ایران و انقلاب دانست و گفت: خدا را شاکریم که راه برای تحصیلات عالیه همه جوانان باز است. وی هموار کردن مسیر حرکت تحصیل جوانان را در مقاطع عالیه و فراهم نمودن زمینه‌ها برای کاربردی‌تر کردن تحقیقات، وظیفه حاکمیت و دولت دانست و افزود: توسعه دانش‌محور به عنوان محور سند چشم‌انداز، از مصوبات مجمع تشخیص و ابلاغ مقام معظم رهبری است و اولین و مهمترین شرط آن، جوانان تحصیلکرده هستند. رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد با تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های این دانشگاه و شرایط آن در زمان فترت دو ساله گفت: یکی از برنامه‌های ما تأسیس و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان است تا تحقیقات و پژوهش‌های دانشجویان و استادان کشور پس از مراحل آزمایشی، به مرحله عمل برسند.وی در خصوص مطالبات دانشجویان، به خصوص آزادی بیان و پس از بیان، گفت: هیچ مسئولی حق ندارد با هیچ توجیهی جلوی سخنان عقلانی دانشجویان را بگیرد، چون با دلسوزی و مانند فرزندی صالح، اشکالات خانواده را با هدف اصلاح می‌گویند.

منبع: آرمان

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
0
1
آیت الله هاشی رو خوب اومدي
فرهاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
0
1
بستگی داره خاطراتش به سود کی باشه!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین