مدیر گروه بیماری‌های لثه دانشکده دندانپزشکی اصفهان:
کد خبر: ۴۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
مدیر گروه بیماری‌های لثه دانشکده دندانپزشکی اصفهان گفت: یکی از مهم‌ترین عامل آسیب رساندن به لثه‌ها جرم دندان است و سبب عفونت لثه می‌شود.
جرم دندان در حقیقت جرم تجمع محکم و سخت شده پلاک‌های میکروبی است که به دندان‌ها چسبیده‌اند و با مسواک زدن نیز تمیز نمی‌شوند، هدف از مسواک زدن حذف لایه میکروبی فوق (پلاک میکروبی) است، پلاک میکروبی نه تنها سبب پوسیدگی دندان می‌شود، بلکه فعالیت میکروب‌های موجود در آن باعث آسیب به لثه و ایجاد التهاب در ناحیه لثه (ژنژیویت) نیز خواهد شد، اگر شخصی خوب مسواک نزند، پلاک‌های میکروبی حذف نمی‌شوند و به تدریج بر ضخامت آنها افزوده می‌شود، پلاک‌های میکروبی ضخیم شده، تحت تأثیر کلسیم بزاقی می‌توانند به مواد معدنی موجود در دندان اتصال شیمیایی پیدا کنند. این فرآیند منجر به تشکیل جرم می‌شود.

رضا بیرنگ در پاسخ به این سوال که جرم دندان چیست، اظهار کرد: املاح معدنی و پروتیئنی در بزاق دهان تمام افراد وجود دارد و اگر دندان‌ها به طور مرتب شسته نشوند این پروتیئن‌ها روی سطح دندان رسوب کرده و با اضافه شدن املاح معدنی بر روی این سطح سبب جرم دندان می‌شوند.

وی در ادامه افزود: جرم دندان همان پلاک میکربی است که املاح معدنی در آن اثر می‌گذارد که یکی از مهم‌ترین عامل آسیب به لثه جرم است، زیرا جرم به دلیل سختی زیاد می‌تواند سبب التهاب و عفونت لثه شود و در برخی موارد به عمل جراحی نیز احتیاج پیدا می‌کند.

مدیر گروه بیماری‌های لثه دانشکده دندانپزشکی اصفهان در مورد روش درمان این بیماری گفت: اگر این بیماری در مراحل اولیه باشد با دستور پزشک با رعایت نکات بهداشتی درمان کرد، اما در مواقعی که دندان جرم بیشتری گرفته باشد با تشخیص متخصص لثه و دندانپزشک به جرم‌گیری نیاز دارد.

وی در مورد نکاتی که بعد از جرمگیری باید رعایت شود، خاطرنشان کرد: با آموزش‌های لازم به بیمار می‌توان سعی بر آن داشت که جرم دندان دوباره تکرار نشود یعنی راه صحیح نخ دندان زدن در این امر نقش بسزایی دارد و تکرار دو بار مسواک زدن در روز الزامی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین