|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۴۵۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
عربستان طی سال‌های اخیر به‌دلیل شکست سیاست‌های خود در سوریه، لبنان و عراق جایگاه سیاسی و استراتژیکش را در منطقه از دست داده است و تلاش می‌کند تا از رهگذر تحقق یک پیروزی سریع نظامی در یمن، توازن استراتژیک خود را در منطقه باز یابد.
مقام معظم رهبری همواره سیاست‌های کلی نظام را ابلاغ و نقشه راه سیاست خارجی کشور را اعلام می‌کنند. بر کسی پوشیده نیست که حمایت‌های ایشان از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باعث سرعت بخشیدن به مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب شده است. مذاکراتی که در لوزان به یک بیانیه موقت تبدیل شد و قرار است در آینده نه‌چندان دور و کمتر از سه ماه دیگر در صورت توافق طرفین به موافقتنامه جامع تبدیل شود. در سوی دیگر ماجرا حل مسئله هسته‌ای ایران در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین اختلاف ایران و عربستان است. عربستان می‌داند که جایگاه ایران بعد از حل پرونده هسته‌ای خود تغییر زیادی خواهد کرد. بسیاری هم بر این باورند که عربستان با حمله به یمن درحال فرار به جلوست تا نقشی در کنار ایران برای خود دست و پا کند. به بهانه بیانات مقام معظم رهبری و تحولات اخیر حسن‌ هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل با آرمان به گفت‌وگو نشسته که در ادامه می‌خوانید.

 هدف اصلی ایالات متحده از شرکت در گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران چیست و آیا آمریکا به نیابت از لابی صهیونیستی در مذاکرات شرکت می‌کند؟

ظاهر امر نشان می‌دهد که دولتمردان آمریکایی در هر مذاکراتی در جهان نه‌تنها در پرونده هسته‌ای ایران بلکه در تمام مسائل دیگر امنیت رژیم‌صهیونیستی را بیش از منافع آمریکا مورد توجه قرار می‌دهند. دلیل آن هم این است که پس از هر دور مذاکره باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌گونه‌ای سخن می‌گوید که رهبران این رژیم مخاطب وی هستند.

 اعتماد مقام معظم رهبری به تیم هسته‌ای چه پیامی دارد؟

اعتماد مطلق ایشان به تیم مذاکره‌کننده بی‌شک به تقویت روحیه وفاق و همدلی میان دولت و ملت و افزایش انگیزه‌های معنوی درمیان اعضای تیم مذاکره‌کننده کمک خواهد کرد. همچنین ایشان تاکید کردند مذاکرات تنها باید در چارچوب موضوع هسته‌ای باشد و پس از توافق احتمالی تحریم‌ها باید بلافاصله لغو شود.

 بازتاب سخنان مقام معظم رهبری درمورد یمن را در رسانه‌های جهان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این سخنان از سوی تحلیلگران بین‌الملل به‌عنوان یک هشدار جدی به رژیم آل‌سعود تلقی شد زیرا مقام معظم رهبری نسبت به پیامدهای بمباران مردم یمن توسط عربستان ابراز نگرانی کردند. اینکه عملیات نظامی عربستان و بمباران یمن، پیروزی نظامی را برای عربستان به دنبال نخواهد داشت بلکه به شکست نظامی این رژیم منجر خواهد شد از واقعیت‌های میدانی موجود در یمن حکایت دارد. شناخت دقیق رهبری از شرایط میدانی منطقه به‌ویژه یمن موجب شده تا ایشان قاطعانه رژیم آل‌سعود را شکست‌خورده این جنگ توصیف کنند. مقوله‌ای کاملا معروف در یمن وجود دارد که می‌گوید هر ارتش خارجی که وارد یمن شده سرانجام شکست‌خورده از این کشور خارج شده است. عربستان نیز از سال 1962 تا سال 1970 درگیر یک جنگ داخلی در یمن بود اما سرانجام با تلفات سنگین انسانی از این کشور خارج شد. دلیل این امر آن است که طبیعت جغرافیایی یمن و تجربه طولانی قبایل این کشور در جنگ‌های غیرمنظم و غیرکلاسیک اجازه پیروزی به هیچ ارتش خارجی را نمی‌دهد.

 دلیل اصلی حمله عربستان‌سعودی به یمن را چه می‌دانید؟

عربستان طی سال‌های اخیر به‌دلیل شکست سیاست‌های خود در سوریه، لبنان و عراق جایگاه سیاسی و استراتژیکش را در منطقه از دست داده است و تلاش می‌کند تا از رهگذر تحقق یک پیروزی سریع نظامی در یمن، توازن استراتژیک خود را در منطقه باز یابد. اما حملات هوایی اخیر عربستان که با کمک نیروی هوایی ارتش رژیم‌صهیونیستی و چند کشور عربی دیگر صورت می‌گیرد نه‌تنها به بازیابی توازن استراتژیک عربستان منجر نخواهد شد بلکه شکست حتمی در انتظار رژیم آل سعودخواهد بود. به همین دلیل نیروی زمینی ارتش عربستان بیش از سه  هفته از آماده‌باش کامل در مرز مشترک با یمن نتوانسته وارد این کشور شود زیرا ورود این ارتش به یمن به معنی ورود به باتلاقی است که خروج آن برای عربستان به‌سادگی امکان‌پذیر نیست.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
1
7
ممنون جالب بود خدا وند ال سعود رسوا کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۱
2
2
دلایل مهمترین باید داشته باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
2
خو بگو دلیلی نداشت . دلیل حمله همون کلاشینکوف طلایی بود که به صدام دادند . عکس صدام و خرکیف شدنش رو از اون کلاش طلایی دارم. این خربستانیها آدم نمیشن نمیدونم چرا؟ دلیل اینو میتونید پیدا کنید؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین