|
|
امروز: دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۴۵۱۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۶
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: بارش تگرگ به بیش از 30 درصد از باغات میوه های هسته دار شهرستان ایجرود خسارت زد.
سعید ادیب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون برآورد و گزارش دقیقی از این میزان خسارت که 400 هکتار از باغات میوه های هسته دار این استان را در بر می گیرد، تهیه نشده است.

وی با بیان اینکه درختان میوه های دانه دار از این خسارت جان سالم به در بردند، یادآور شد: جوانه های درختان هسته دار شکوفا شده بود که بارش تگرگ موجب وارد شدن خسارت به آنها شد.

ادیب بیان کرد: زنجان دارای 63 هزار هکتار باغ است که بیش از 17 هزار هکتار آن مختص درختان میوه های هسته دار و بقیه میوه های دانه دار، زیتون انگور، خشک و آجیلی است.

ادیب با بیان اینکه تاکنون زنجان و ایجرود به ترتیب بیشترین خسارت بارش تگرگ را دیده اند، یادآور شد: گزارش خسارت تگرگ به شهرستان های زنجان، ماهنشان و طارم جمع آوری و برآورد نشده است.

وی به بالا بودن احتمال کاهش دما و سرما زدگی درختان در شب پیش رو اشاره و اظهار کرد: از این پس هیچ اقدامی نمی توان برای نجات دادن درختان از سرمازدگی به دلیل رسیدن دمای هوا به زیر صفر انجام داد.

خسارت بارش تگرگ و سرمازدگی درختان در سال 92 به پنج هزار میلیارد ریال و در سال 93 به یک هزار و 900 میلیارد ریال می رسید.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه 'پیش بینی می شود خسارت وارده به باغات این استان در سال جاری نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشته باشد'، گفت: باغداران باید تمام اقدام های لازم برای جلوگیری از سرمازدگی را پیش از این انجام می دادند تا امروز نگران محصولات باغی خود نباشند.

زمستان سال 93، فصل سردی نبود و دمای بالای هوا موجب آغاز زودهنگام تورم جوانه ها و شکوفه های درختان میوه های هسته دار شد از این رو سرمازدگی باغات امسال با سال های قبل تفاوت بسیاری دارد و باغدارانی که اقدام های پیشگیرانه لازم را انجام نداده باشند، باید منتظر خسارت سرمازدگی باشند.

شهرستان ایجرود که در 86 کیلومتری مرکز استان زنجان قرار دارد، دارای دو هزار و 377 هکتار باغ است که یک هزار و 333 هکتار آن متعلق به درختان میوه های هسته دار است.

مهمترین محصولات باغی ایجرود را سیب، به، گلابی، آلبالو، گیلاس، هلو، آلو، شفتالو، زردآلو، شلیل و انگور تشکیل می دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین