|
|
امروز: يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۴۵۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
حملات هوایی علیه مناطق غیرنظامی و غیرنظامیان، نقض صریح قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه که در ماده سه مشترک کنوانسیون‌های ژنو به آن‌ها اشاره شده، است.
رییس جمعیت هلال‌احمر و رییس کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای حملات نظامی علیه غیرنظامیان در یمن را محکوم کرد.

دکتر سید امیرمحسن ضیائی در این بیانیه با اشاره به گزارش‌های موثق و متعبر درباره این که وضع بشردوستانه در یمن هر لحظه وخیم‌تر شده و افزایش درگیری‌ها موجب به خطر افتادن جان میلیون‌ها تن شده، آورده است:« متاسفانه شاهد نقض قابل توجه برخی قواعد و اصول حقوق بین‌الملل بشردوستانه در روزهای اخیر هستیم. در این حملات، اصول ضرورت و تفکیک که در کنوانسیون‌های ژنو تصریح شده‌اند، نقض شده و رعایت‌ نکردن چنین اصولی از سوی نیروهای نظامی منجر به کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان بویژه زنان و کودکان شده است. مدارس، تجهیزات آب و تاسیسات مربوط به بخش سلامت و همچنین انبارهای غذایی به واسطه حملات کور تخریب شده و از بین رفته‌اند.

حملات هوایی علیه مناطق غیرنظامی و غیرنظامیان، نقض صریح قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه که در ماده سه مشترک کنوانسیون‌های ژنو به آن‌ها اشاره شده، است. بدتر از همه آنکه، فعالیت‌های بشردوستانه بازیگران این عرصه در ارائه کمک به نیازمندان و مجروحان به واسطه این‌گونه حملات هوایی کاملا به حالت تعلیق درآمده و کمک‌های انسان‌دوستانه بسیاری در انتظار تامین حداقل شرایط امنیتی برای ارسال به این کشور است.»

بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، در ادامه این بیانیه تاکید شده است: « بدیهی است نقض قواعد حقوق بشردوستانه از دید جامعه بشردوستانه قویا ‌محکوم می‌شود و جمعیت هلال‌احمر ایران به‌ عنوان یکی از اعضای جامعه بشردوستانه و کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران به شدیدترین الفاظ، این حملات علیه کودکان و زنان بی‌گناه را محکوم می‌کند. از این‌رو جمعیت هلال‌احمر ایران نگرانی شدید خود نسبت به نقض حقوق بین‌الملل بشردوستانه در یمن و تبعات ناگوار آن بر غیرنظامیان این کشور را اعلام داشته و آمادگی خود برای حمایت از آسیب‌دیدگان ناشی از این شرایط ناگوار را بیان می‌کند.»



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین