|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۴۵۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
حسن روحانی در همایشی که به این مناسبت برگزار شده بود به مساله امر به معروف و نهی از منکر که در سال گذشته یکی از جنجالی‌ترین موضوعات سیاسی و اجتماعی کشور بود نیز اشاره کرد.
در روزهای گذشته و همزمان با روز و هفته گرامیداشت مقام زن و مادر اظهارنظرهای مختلفی در این حوزه انجام شده است. درحالی که مسئولان استانداری و شهرداری تهران بر توانمندسازی زنان تاکید می‌کنند برخی اخبار و مشاهدات حاکی از آن است که همچنان برخی مسائل و موانع بر سر راه این توانمندسازی وجود دارد. روز گذشته رئیس‌جمهور نیز به برخی از محدودیت‌های حوزه زنان و موانعی که بر سر راه توانمندی زنان ایرانی وجود دارد، اشاره کرد. حسن روحانی در همایشی که به این مناسبت برگزار شده بود به مساله امر به معروف و نهی از منکر که در سال گذشته یکی از جنجالی‌ترین موضوعات سیاسی و اجتماعی کشور بود نیز اشاره کرد. او به این مساله پرداخت که نهی از منکر در برخی از خیابان‌ها و علیه زنان انجام می‌شود. این درحالی است که فریضه نهی از منکر فقط چیزی در حوزه زنان نیست. درباره اظهارنظراتی که این روزها در حوزه زنان وجود دارد و همچنین درباره گفته‌های روز گذشته رئیس‌جمهور یک فعال حقوق زنان و عضو اسبق فراکسیون زنان مجلس به «آرمان» می‌گوید: در ابتدا باید موانع موفقیت زنان بررسی شود. شهربانو امانی همچنین معتقد است: رئیس‌جمهور بر تحقق شعارهای زمان انتخابات خود ایستاده است.

 هم‌اکنون برای توانمندسازی بانوان نهادهای گوناگونی وارد عمل شده‌اند اما ایجاد بستر مناسب برای اشتغال زنان سرپرست خانوار که اصلی اساسی در زمینه توانمندسازی زنان است نه‌تنها با ایده‌آل‌ها که با واقعیت نیز فاصله دارد. توانمندی در چنین شرایطی چگونه محقق می‌شود؟

چگونگی توانمندسازی بانوان خودسرپرست، بد سرپرست یا سرپرست خانوار از نظر کارشناسان متفاوت است. برای مثال یکی از موانع و نظرات این است که خانم‌ها باید خودشان بخواهند تا برنامه‌هایی با موضوع‌های توانمندی برای آنها اجرا شود،در کشورهای دیگر هم تجربه شده است که اغلب افراد فقط آموزش دیدن در سطوح عالی دانشگاه را طی کرده‌اند اما توانایی انجام فعالیت‌ها را ندارند. در واقع اشاره می‌شود که این مهارت‌ها باید آموخته شود.

 برای تغییر در نگرش زنان سرپرست خانوار به مقوله اشتغال باید چه اقداماتی انجام شود؟

گروهی معتقد هستند که ایجاد حس نیاز با آگاهی از موارد آموزشی باید لحاظ شود و تحقق این مهم مستلزم این است که زنان خودشان خواستار تغییر در شرایطشان باشند. به‌عنوان مثال سازمان محیط زیست سال گذشته برای اجرایی کردن اصل پنجاهم قانون اساسی و همچنین برای کمک از ظرفیت و توانایی‌های زنان در احیای دریاچه ارومیه پروژ‌ه‌هایی را تحت آگاهی‌رسانی و توانمندسازی زنان به شکل آزمایشی در 10 روستای استان آذربایجان شرقی مورد بررسی قرار داد و اولویت این بود که خانم‌ها در مرحله اول این حس را داشته باشند که در کنار هم قرار گرفته و در مرحله بعد ضرورت آگاهی است که این آگاهی باید از بین خودشان بروز کند آن هم به این معنی که، باید خود به این مرحله برسند که نیازمند آموزش هستند تا به این ترتیب سرمایه‌هایی که در دل و فکر خانم‌ها وجود دارد زمینه بروز پیدا کند که باتوجه به ظرفیت و امکانات در سازمان‌های مردم‌نهاد در کشور ما و همچنین در برخی از نهاد‌های دولتی و غیردولتی در سال‌های گذشته اقداماتی انجام شده است. برای مثال در سال‌های گذشته در جزیره قشم یک سازمان محلی زنان برای حفاظت از گونه لاک‌پشت‌های پوزه‌دراز وارد عمل شدند و توانستند این نسل لاک پشت‌های در حال انقراض را محافظت کنند، آن هم به این دلیل که وقتی دغدغه وجود داشته باشد افراد در این محیط قرار گرفته و مسائل را می‌آموزند و این اقدام باعث شد تا ضمن حفاظت از این نوع گونه جانور بتوانند اشتغال ایجاد کرده و برای حل مشکلات محلی اقدام کنند و حتی باعث شد که به بسیاری از نمایشگاه‌های داخلی و خارجی هم راه یابند.

 به نظر شما برای ایجاد حس نیاز به آموزش در بین افراد چه باید کرد؟

باید به این نکته توجه داشت که نگاه از بالا به پایین مناسب نیست بلکه وقتی حس نیاز وجود نداشته باشد بازخورد فعالیت‌ها در قالب برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت خواهد بود که در اکثر مواقع هیچ بازخوردی هم به همراه ندارد، بلکه فقط امتیازهای فراوانی کسب می‌کنند. باید افراد در کنار هم بودن را بیاموزند که در این شرایط اول مسئله‌سازی مطرح می‌شود و بعد عنوان درخت راه‌حل‌ها مطرح می‌شود. این یک تکنیک است و این پروژه اگر گام‌به‌گام پیش رود دیگر فعالیت یک مجموعه یا اقدامات خانم‌ها از بین نمی‌رود.

 در جامعه همه به‌دنبال این هستند که زنان توانمند شوند اما برای تحقق این مهم فقط اقدامات مقطعی و روزمره لحاظ می‌شود.

در ابتدا باید موانع موفقیت زنان بررسی و مشخص شود که هدف از توانمندی این قشر چیست، ‌در نتیجه اگر با دید از پایین به بالا به قضیه توجه شود دیگر خودشان تحت آموزش قرار گرفته و باعث همدلی آنها می‌شود و در گام بعدی هم باعث جمع‌گرایی و انجام کار تیمی می‌شود و این روحیه کمک می‌کند تا درحل مشکلات خانوادگی، فردی و اجتماعی راحت‌تر اقدام کنند که بروز این حس پایداری در واقع کمک به توسعه پایدار است و اقدامات در این مسیر استمرار  می‌یابد.

 در همایشی که به مناسبت روز زن تشکیل شد

رئیس جمهور درباره نهی از منکرعنوان کرد که این مساله تنها درباره زنان انجام می‌شود. نظر شما چیست؟

 آقای رئیس‌جمهور به‌درستی اشاره کردند که این یک منکر کوچک است ولی ما نباید از اصل دور بمانیم و باید بخشی از جامعه را که فقط معلول‌ها را می‌بینند و علت‌های اجتماعی را مشاهده نمی کنند هدایت کنیم. آقای روحانی همچنان بر تحقق شعارهای زمان انتخابات خود ایستاده و پیگیری می‌کند. باید به این نکته توجه داشت که در واقع مشکلات کشور فقط در چند تار مو خلاصه نمی‌شود بلکه مشکلات زیربنایی فراوانی وجود دارد.آقای رئیس‌جمهور به‌درستی عنوان کرد که سیل کثیری از جمعیت زنان تحصیلکرده کشور مشکل اشتغال دارند. آیا همین مورد منکر نیست؟ در واقع دغدغه رئیس‌جمهور مشکلات معیشتی اقشار جامعه است و در همه دوره‌ها یکی ازدغدغه‌های دولت یازدهم با نرخ تورم و بیکاری محسوب می‌شود و اینکه نرخ بیکاری در میان جمعیت تحصیلکرده جامعه از رقم بالایی برخوردار است نشان از کم‌کاری مسئولان امر است و اگر زنان قرار است با کرامت انسانی و شرافت و عزت در هزاره سوم زندگی کنند بالطبع با کسب و کار درست و با استفاده از توانایی‌هایی از قبیل تحصیل بتوانند یک زندگی آبرومند و شرافتمند تشکیل دهند در ضمن به توسعه کشور خود نیز کمک کنند.


منبع: آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین