کد خبر: ۴۵۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۸
در برنامه سوآپ نفت که نخستین بار در زمان وزارت زنگنه و دولت اصلاحاتيعني سال 1376 آغاز شده بود، ایران با استفاده از تاسیسات نکا، نفت را در دریای خزر می‌خرید و به مصرف داخلی می‌رساند.
ديدارهاي ديپلماتيك دستگاه ديپلماسي كشورمان توقف ندارد. محمد جواد ظریف كه به دعوت همتای قزاق خود به آستانه پایتخت قزاقستان سفركرده است، در سفر دو روزه خود قرار است با مقامات این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کند. تيم همراه ظريف نشان مي دهد كه مباحث اقتصادي در اولويت اين سفر قرار دارد و مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئيس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و جمعی از تجار ایرانی وزير خارجه را همراهی می‌کنند.گفتني است رئيس دستگاه دیپلماسی ايران در سفر به آستانه با نورسلطان نظربایف رئيس جمهوری و یرلان ادریس اف همتای قزاقستانی خود دیدار می کند.كارشناسان، قزاقستان را يكي از شريك هاي تجاري ايران مي دانند و اين سفرها را راهگشايي براي بهبود روابط اقتصادي ميان تهران -آستانه و  بازاجراي طرح سودمند سوآپ مي دانند. شهريور سال گذشته،حجت الاسلام‌و‌المسلمین حسن روحانی برای شرکت در همایش اقتصادی ایران و قزاقستان و سخنرانی در دانشگاه آستانه به این کشور سفر کرد و روحانی و نظربایف در این دیدار توافق کردند که رایزنی های سیاسی فی‌مابین ادامه یابد.از سوي ديگرموسین اف معاون منطقه‌ای وزارت امور خارجه قزاقستان بهمن ماه سال گذشته نیز که برای حضور در اولین دور رایزنی‌های فی‌مابین ایران و قزاقستان به تهران سفر کرده بود در دیدار با وزیر امورخارجه پیام دعوت وزیر خارجه کشورش از ظریف را برای سفر به قزاقستان تقدیم کرد.ناگفته نماند قرار است نورسلطان نظربایف نیز تا پایان بهار سال جاری به ایران سفر کند.

  ديپلماسي نفتي و اقتصادي ظريف

روند مثبت حل موضوع هسته اي ايران سبب شده است تا كشورهاي جهان بر اين فكر باشند تا براي مراودات اقتصادي به سمت ايران بيايند.در همين راستا قزاقستان نيز كه يكي از بزرگ‌ترين و پرجمعيت ترين كشورهاي آسياي مركزي است، در تلاش است تا با ايران روابط اقتصادي خود را از سر بگيرد. يكي از بارزترين تبادلات اقتصادي ايران و قزاقستان سوآپ نفت بود؛ برنامه ويژه نفتي كه با بي تدبيري مسئولان  نفتي دولت احمدي نژاد كنسل شد و خسارات فراواني به ملت و كشور وارد كرد. در جریان توافق سوآپ، نفت خام کشورهای حاشیه خزر پس از انتقال به ایران در شهرهای تهران، تبریز و اراک پالایش می‌شد و به مصرف داخلی در شمال ایران می‌رسید. در عوض ایران معادل همین میزان نفت را از منابع خود در جنوب استخراج  مي‌كردو به مشتریان نفت کشورهای حاشيه خزر در خلیج فارس تحویل می‌داد.

  خيانت وزارت نفت احمدي نژاد به ملت

 در برنامه سوآپ نفت که نخستین بار در زمان وزارت زنگنه و دولت اصلاحاتيعني سال 1376 آغاز شده بود، ایران با استفاده از تاسیسات نکا، نفت را در دریای خزر می‌خرید و به مصرف داخلی می‌رساند. در مقابل با استفاده از دسترسی ایران به آب‌های آزاد، معادل نفت خریداری شده در شمال، در جنوب ایران به فروش می‌رسید. رقم این تجارت در سال‌های اوج خود به بیش از ۱۳۰هزار بشکه در روز رسید. تاسیسات نفتی نکا و خطوط انتقال متناسب با این ظرفیت افزایش یافت و ضمن کسب درآمد، مشاغلی نیز ایجاد شدند. اما با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد و به ویژه بعد از وزارت نفت میرکاظمی، این روند کاهش یافت. سرانجام نیز با دستور میرکاظمی، این طرح متوقف شد. میرکاظمی سوآپ نفت را خیانت نامید و بر مبنای اطلاعات غلط اعلام کرد: «اجرای کذایی طرح سوآپ عملا ایران را به واردکننده نفت تبدیل کرده بود و بی‌تردید ادامه اجرای آن خیانت بزرگی به کشور و مردم بود.» اکنون نه تنها ایران از درآمد و نتایج سوآپ محروم شده، دادگاه لاهه نیز حکم به محکومیت ایران داده است. در ابتدا ایران با طلب خسارت ۹۷میلیون دلاری مواجه شد. «با وجودی که حدود ۲ تا ۳ سال دادگاه در حال رسیدگی به این شکایت بود اما شرکت نیکو و وزارت نفت با گرفتن وکلای زبردست و درگیری مدیران و کار‌شناسان، تلاش کردند که طرف شاکی را راضی کرده تا خسارت پرداختی را به کمترین میزان کاهش دهند.

   هزاران دلار سود سوآپ نفتي

بر اساس قراردادی که با چهار شرکت بین المللی منعقد شده بود، به ازای هر بشکه نفت خام که در خلیج فارس به مشتریان این شرکت‌ها تحویل می‌شد، حدود یک دلار به ایران می‌رسید.در همین حال عباسعلی جعفری‌نسب مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران امروز با اشاره به آماده بودن زیرساخت‌های از سرگیری سوآپ نفت ایران از کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: با تزریق نفت به خطوط لوله سوآپ از خطر زنگ زدگی و خوردگی آن جلوگیری می شود.به گزارش ايلنا، این مقام مسئول با اعلام اینکه خطوطی که برای سوآپ نفت استفاده می‌شود، هم‌اکنون از نظر فنی کاملا آماده است، تصریح کرد: در تمام مدت توقف خطوط لوله سوآپ نفت، برای نگهداری از آن متحمل هزینه و زحمت شده ایم.

  اشتياق براي ادامه سوآپ

علی ماجدی، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی در گفت و گو با مهر در تشریح برنامه‌های جدید ایران به منظور از سرگیری سوآپ نفت خام  گفت: اخیرا مذاکراتی با قزاقستان و بخش خصوصی برای سوآپ بخشی از نفت این کشور دریای خزر انجام شده است.وي با اعلام اینکه علاوه بر قزاقستان با ترکمنستان هم مذاکراتی برای از سرگیری سوآپ نفت خام انجام شده است، تصریح کرد: ترکمن ها به منظور از سرگیری این تجارت نفتی با ایران اعلام آمادگی کرده اند. با آغاز مذاکرات نفتی ایران با ترکمنستان و قزاقستان براي از سرگیری تجارت سوآپ نفت،سال گذشته ایران بیش از 210 هزار تن فرآورده نفتی از کشورهای دریای خزر سوآپ کرده است.

  ايران همپيمان خوب قزاقستان

در همين راستا،شعيب بهمن كارشناس مسائل بين المللي و منطقه با اشاره به سفر ظريف به قزاقستان به «قانون» گفت:برقراري ارتباط با كشورهاي همسايه همواره براي نظام جمهوري اسلامي ايران حائز اهميت است و قزاقستان از اين لحاظ كه يكي از مهم‌ترين و بزرگ‌ترين كشورها در منطقه آسياي مركزي به حساب مي‌آيد و درمقايسه با سايركشورهاي اين منطقه از لحاظ اقتصادي و صنعتي پيشرفت بسيارزيادي داشته است، برقراري ارتباط با آن براي ايران نيز اهميت ويژه‌اي دارد. ايران با قزاقستان داراي مرزهاي آبي مشترك است و وجود اين مرزهاي آبي پر اهميت روابط ايران و قزاقستان را مي‌افزايد. وي گفت:مرزهاي مشترك اين  زمينه و فرصت را فراهم مي‌كند تا ضمن نزديكي فرهنگي دو كشور، تهران و آستانه قصد افزايش ارتباطات اقتصادي را داشته باشند. با وجود اينكه  ايران و قزاقستان شركاي استراتژيك يكديگر به شمار نمي‌آيند اما درطول سال‌هاي گذشته همكاري‌هاي مشتركي را در زمينه‌هاي گوناگون، از جمله سوآپ نفتي انجام داده‌اند. شعيب بهمن ادامه داد: در طي سال‌هاي گذشته سفرهاي مهمي از سوي مقامات رسمي ايران وقزاقستان  صورت گرفته است ودر پي اين سفرهاي دوجانبه، توافقنامه‌ها و قراردادهاي مختلفي در حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي منعقد شده است. از نظر قزاق‌ها ايران كشوري قدرتمند است به ويژه در بحث افغانستان و قاچاق مواد مخدر به قزاقستان و از اين كشور به روسيه و اروپا مي‌تواند همكاري گسترده‌اي با آنها داشته باشد. از نظر ايران هم قزاقستان شريك مطمئني در آسياي مركزي محسوب مي‌شود به نحوي كه ايران يك دوره از مذاكرات هسته‌اي خود را در اين كشور برگزار كرد.

منبع: قانون
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۷
رها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۵
10
1
خوشم میاد که خطتت فقط ضداحمدی نژادی هست.بتاز که اگه نتازی 96 کلاهت پس معرکه س تدبیروامید!
ذبيح الله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
0
0
درود بر مردم فهيم ايران كه خودشون مي فهمن كه ..........................
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
10
1
درود بر احمدي نژاد
پاسخ ها
vahid
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۱
لعنت به تعصب بی جا
لرستان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
1
7
خداونداحمدی نژادرالعنت کندکه نان راازسرسفره ملت برداشت...
ناشناس
|
United States
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸
0
0
خوشم اومد
امير
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
0
5
مرگ بر احمدي نژاد. خيانت كار ترين دولت قرن
دولت كج دستان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین