|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۴۴۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان گفت: بزرگترین مشکل پژوهش در کشور آن است که صاحب آن معلوم نیست.
دکتر سورنا ستاری عصر شنبه در بجنورد در نشستی با مسوولان دانشگاه های خراسان شمالی اظهار کرد: می بینیم که پروژه ای برای دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه تعریف و بعد از دفاع گفته می شود که در فلان مجله به چاپ رسیده است.

وی با ابراز شگفتی از این امر افزود: آیا اکنون پژوهش در دست مجله ها است که با چاپ یک تحقیق و پژوهش به آن اعتبار می بخشند؟

وی همچنین با بیان اینکه متاسفانه نگاه درستی به پژوهش وجود ندارد و حتی برخی از وزیران به آن به چشم یک کار لوکس و نه کاربردی نگاه می کنند که این نگاه باید اصلاح شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه اکنون در کشور 4.5 میلیون دانشجو وجود دارد، اظهار کرد: هر دانش آموخته دانشگاه یک تهدید نیست بلکه در واقع یک فرصت است که باید یک اشتغال ایجاد کند.

ستاری بر ضرورت درآمدزا شدن پژوهش تاکید کرد و گفت: هم اکنون بیشترین مشکلی که ما در کشور داریم در بخش اشتغال است که باید پژوهش این مشکل را برطرف کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید پایه تحول در جامعه باشد افزود: اگر یک مرکز آموزش عالی نتواند کوچه پشت دانشگاه را تغییر دهد چه انتظاری می توان از این دانشگاه برای تغییر در جامعه داشت و حال آنکه در دنیا فکر اولیه هر کاری از دانشگاه آغاز می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید درصدی از هزینه های دانشگاه ها از محل فروش پژوهش تامین شود، گفت: مراکز آموزش عالی باید دانش آموختگان را رها نکرده و یکی دو سال در مراکز رشد به کار گیرند تا از آن پس آنان بتوانند برای خود شرکتی راه اندازی کنند.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت پذیرش شرکتها از سوی مراکز رشد، گفت: قانون حمایت از شرکتها که دارای 12 بند است نیز به فراموشی سپرده شده بود و حال آنکه باید فرهنگ آن در جامعه شکل گیرد.

ستاری افزود: نخبگان را نمی توان با پول جذب کرد، زیرا نخبه ای که از کار خود ارضا نشود مهاجرت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اقتصاد پژوهش نیاز به فرهنگ سازی دارد، گفت: وقتی صنعتی از خارج وارد می شود نیاز به دانشگاه و مهندس ما نیز ندارد و چند تکنیسین می توانند کار آنرا انجام دهند.

وی با انتقاد از اتکای صرف کشور به درآمدهای نفتی، افزود: کشوری که بیش از 100 سال است نفت دارد و دولت و حتی دانشگاه آن به نفت وابسته است و همه از پول آن ارتزاق می کنند فن آوری لازم ندارد.

رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: حتی بیشتر پژوهشکده های ما نیز تنها پول دریافت می کنند و از خود درآمدی ندارند که این رویکرد باید تغییر کند و پژوهش درآمدزا شود.

ستاری گفت: دانش آموختگان مراکز آموزش عالی باید با فکر و اندیشه خود اشتغال ایجاد کنند نه اینکه التماس کنند که کسی به آنها کار بدهد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: در این استان به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت پنج پژوهشگر داریم.

ابراهیم گلمکانی بر تقویت میانگین پژوهش تاکید کرد و افزود: این سرانه در کشور 7.5، در جهان 10 و در کشورهای پیشرفته 30 نفر به ازای هر 10 هزار نفر است.

رییس دانشگاه بجنورد نیز گفت: این مرکز آموزش عالی سه هزار دانشجو در بیش از 36 رشته کارشناسی ارشد و کارشناسی دارد.

احمد محقر افزود: به علت نو پایی این مرکز آموزش عالی، تاکنون بیشتر به کمیت ها از جمله ساخت و ساز و افزایش رشته ها توجه شده، اما هم اکنون افزایش کیفیت یکی از اولویت های این مرکز دانشگاهی است.

این نشست با حضور روسا و معاونان دانشگاه های خراسان شمالی در دانشگاه دولتی بجنورد برگزار شد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳
0
5
دانش آموختگان مراکز آموزش عالی باید با فکر و اندیشه خود اشتغال ایجاد کنند نه اینکه التماس کنند که کسی به آنها کار بدهد.

اوّلاً
با کدام سرمایه/حمایت و ...؟!

ثانیاً
چرا در موردِ افرادِ بی خاصیّتِ بیشماری که بیخود و بی جهت پُست های دولتی و ... را غصب و اشغال کرده اند، این سخن کاربرد/مصداق نداشته باشد؟؟!
(هرکس در بینِ "بیکارانِ" کُلّ دنیا!
ادّعایی دارد، بنده حاضرم رزومه ی تحصیلی و کاری ام رو باهاش مقایسه و ... کنم)
(این
یک تحدّی و همآورد-طلبی است
بسم الله ...)
(یک نفر چندبار باید در آزمون های فرمالیته! و ...
قبول شود ولی حقّش را بخورند.

این ظلم را
(استغفرالله) خود خدا هم قبول نمیکند!)

(و قس علیهذا).
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین