کد خبر: ۴۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
حیدر جمال رییس کمیته اسلامی روسیه گفت: ایران به غرب به ویژه آمریکا اعتماد ندارد و به همین دلیل دغدغه این کشور در مورد لغو تحریم های غربی قابل درک و منطقی است.
جمال از کارشناسان سیاسی مسلمان برجسته روسیه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآور شد: بخش عمده تحریم ها در مورد ایران تحریم های یکجانبه است که آمریکا با همراهی همپیمانان غربی و اروپایی خود در مورد تهران اعمال کرده است.

رییس کمیته اسلامی روسیه توضیح داد: این تحریم ها غیرقانونی است چراکه مطابق منشور سازمان ملل و تصمیم شورای امنیت اعمال نشده و ایران حق دارد به غرب اعتماد نداشته باشد.

جمال ادامه داد: در واقع غرب قابل اعتماد نیست و تاکنون به حیله های مختلف در مورد ایران و کشورهای اسلامی دیگر متوسل شده است.

کارشناس مسلمان روس به رویکرد غرب و آمریکا در مسایل لیبی و عراق اشاره کرد و گفت: پرونده سیاه غرب در مناقشه های بین المللی و روند حل این مسایل وجهه کشورهای غربی را مخدوش کرده و بسیاری با بی اعتمادی به غرب و رفتار آن می نگرند.

رییس کمیته اسلامی روسیه یادآورشد که به همین دلیل طرف ایرانی باید در تنظیم سند توافق جامع در مورد شاخص های برنامه هسته ای ایران حداکثر دقت را داشته باشد تا فریب غرب را نخورد.

کارشناس سیاسی مسلمان روس به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: آیت الله خامنه ای دقیقا با توجه به رفتار منفعت طلبانه غرب در مسایل بین المللی ازجمله برنامه هسته ای ایران دیدگاه خود را بیان کرد و ایشان به خوبی متوجه دورویی آمریکا و غرب شده اند.

وی افزود: رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر حمایت از تیم هسته ای جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت دقت فراوان در تنظیم موافقت نامه هسته ای تاکید کردند و اظهارات ایشان نشان می دهد که ایران به غرب در مساله هسته ای باج نخواهد داد.

جمال یادآورشد: ایران بر لغو تحریم ها با عقد توافق جامع تاکید دارد و در صورتی که بخش عمده تحریم ها با امضای این توافق لغو شود خواسته های دو طرف برآورده خواهد شد و باقیمانده تحریم ها باید با تعهد حقوقی کشورهای غربی در ماه های پس از امضای این سند لغو شود.

رییس کمیته اسلامی روسیه دیپلماسی هسته ای ایران را تحسین کرد و آن را در جهت تامین منافع ملی این کشور خواند.این رویکرد از دادن امتیاز به غرب و برآوردن زیاده طلبی های آمریکا و کشورهای هم پیمان آن جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه تفاهم لوزان پیروزی برای سیاست های هسته ای جمهوری اسلامی ایران بود، گفت که اما مذاکرات دشواری در پیش است و ایران و گروه 1+5 در سه ماه آینده برای تنظیم توافق جامع باید وارد مذاکره شوند.

به عقیده کارشناس روس، مذاکرات هسته ای مایه عزت و احترام ایران و جهان اسلام است و مذاکره کنندگان ایرانی درس دفاع از منافع کشور خود را به جهان نشان دادند.

جمال افزود: ایران با مذاکره با 6 قدرت بزرگ نشان داد که کشورهای اسلامی هم باید به همین گونه رفتار کنند و به دشمنان خود باج ندهند و چنین رویکردی از طرف تهران شایسته احترام و تحسین است و رهبران کشورهای اسلامی باید از این رفتار ایران درس بگیرند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین