|
|
امروز: يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۴
کد خبر: ۴۴۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱
'پیتر کوئنیگ' تحلیلگر ژئوپلتیک و اقتصاددان سابق بانک جهانی ادعاهای مطرح مبنی بر تهدیدآمیز بودن برنامه هسته ای ایران را پوچ و بیهوده خواند.
این تحلیلگر آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک درباره تحریم ها علیه ایران و این که چه کسی از به اصطلاح 'تهدید هسته ای' بودن ایران منفعت می برد،افزود:جنجال درباره تهدیدآمیز بودن برنامه هسته ای ایران بیهوده و کاملا ساختگی است.

وی خاطرنشان کرد: ما اغلب این موضوع را فراموش می کنیم، زیرا تحت تاثیر رسانه های غرب قرار داریم که مدعی اند ایران به دلیل قدرت هسته ای اش تهدیدی واقعی علیه جهان است درحالی که این ادعا کاملا بی اساس و پوچ است.

کوئنیگ توضیح داد: در واقع این جنجال پس از آن به راه افتاد که ایران در سال 2007 اعلام کرد در معاملات نفتی به جای دلار از یورو استفاده می کند که این موضوع می تواند بسرعت بر سلطه دلار در جهان تاثیر بگذارد و ایران با چنین اقدامی ابزاری را که به واشنگتن اجازه می دهد کشورها را تحریم یا وادار کند مطابق با خواسته اش رفتار کنند، سلب خواهد کرد.

این اقتصاددان آمریکایی افزود: این ادعای ساختگی که ایران یک تهدید هسته ای است به خاطر آن بود که وجهه بدی از ایران در جهان ارائه شود و برای تحقق این هدف چه چیزی بهتر از طرح دوباره مساله کشتار جمعی که همگی می دانند قبل از این درباره عراق مطرح شده بود و اینگونه بود که ایران ناگهان به بهانه داشتن سلاح های هسته ای، خطری برای جهان معرفی شد.

به گفته این تحلیلگر، رسانه های جهان که با همین سازوکار جعلی دلار تامین می شوند سعی در متقاعد کردن مردم درباره تهدید هسته ای ایران دارند. مخاطبان این رسانه ها فکر می کنند که ایران باید کنترل شود و نباید اجازه داشته باشد که تاسیسات هسته ای، سوخت یا اورانیوم غنی شده خود را داشته باشند.

کوئینگ در بخش دیگری از سخنان خود درباره مذاکرات هسته ای در شهر لوزان و بیانیه سوئیس گفت: کسانی که از سابقه این موضوع آگاهند ممکن است نتایج این مذاکرات را مثبت یا منفی قلمداد کنند اما من فکر می کنم که روشن است آمریکایی ها اجازه نمی دهند ایران هر کاری را انجام دهد.

'حتی اگر ایران مطابق با توافق مورد مذاکره عمل کند، آمریکا همواره دلیلی خواهد یافت تا کاملا بر ایران کنترل داشته باشد زیرا ایران را یک تهدید می داند. ایران به عنوان کشوری مستقل باید ذخایر هیدروکربنی خود را به ارز دیگری به غیر از دلار معامله کند. این امر سلطه آمریکا و فشار اقتصادی این کشور بر سراسر جهان را تضعیف خواهد کرد.'
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین