|
|
امروز: پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۴۴۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
مولود چاوش اوغلو وزير خارجه ترکيه روز جمعه در آنکارا با تاکيد بر لزوم برقراري آتش بس در يمن و امکان ارسال کمک هاي انساني به آن کشور، گفت: ايران و ترکيه توافق کرده اند که در اين خصوص همکاري کنند.
وي اين مطلب را در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با همتاي سوداني خود در پاسخ به سووال خبرنگاران عنوان کرد.

چاوش اوغلو با تاکيد بر اينکه براي شروع فوري مذاکرات نتيجه محور در يمن، کشورهايي مانند عربستان و ايران و ترکيه وظايف خطيري برعهده دارند، گفت: ما اکنون با کشورهاي حوزه خليج فارس نيز گفت و گو مي کنيم.

خبرنگاري در اين نشست خبري با اشاره به اخبار مربوط به تشکيل کارگروهي بين ايران و ترکيه براي حل مساله يمن براساس توافق دو کشور در جريان سفر سه شنبه گذشته رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري ترکيه به تهران،پرسيد اين مکانيزم چگونه کار خواهد کرد؟

چاوش اوغلو گفت: آتشي در يمن افروخته شده که بايد اين آتش خاموش شود و اين طبيعي بود که در سفر اردوغان به تهران در کنار مسائل مهم منطقه اي، بحران يمن نيز مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

او گفت: ترکيه بر اين باور است که از طريق گفت و گو مسائل سياسي قابل حل وفصل است. اين راه حل سياسي بايد با هدف برقراري آتش بس و ارسال کمکهاي انساني در مرحله اول باشد و شکل حکومتي که در برگيرنده و مورد قبول همه اقشار جامعه يمن باشد، پذيرفته شود. در اين راستا ترکيه، ايران و عربستان وظايف خطيري دارند و ما در ايران درخصوص همکاري در حل مساله يمن به توافق رسيديم.

وزير خارجه ترکيه با بيان اينکه گفت و گوها در اين زمينه در سطح وزراي خارجه پيگيري خواهد شد،گفت: البته من در هر فرصتي با جواد ظريف وزير خارجه ايران گفت و گو مي کنم و از اين به بعد هم به تماسهاي نزديک خود با وي ادامه خواهم داد. هدف ما خاتمه دادن به هرج و مرج در يمن و تامين صلح و ثبات و آرامش در اين کشور است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین