|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۴۴۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
روزنامه نیشن تایلند روز جمعه پیش بینی کرد بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئیس و راه حل های ارائه شده برای توافق هسته ای، عرصه سیاسی آمریکا را در ماه های آینده با توجه به نزدیک شدن دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور تحت تاثیر قرار می دهد.
روزنامه انگلیسی زبان نیشن در سرمقاله روز جمعه خود با عنوان توافق هسته ای ایران، پیروزی چند جانبه، نوشت: فارغ از اینکه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه از این مساله مهم استفاده می کنند، ایران نیز با این توافق، انتخاب درستی انجام داد.

این روزنامه تایلندی نوشت: آینده اقتصادی ایران با تحریم ها با مشکلاتی مواجه شده بود. بسیاری از جمعیت جوان این کشور خواستار تعامل با جهان است، اما از سوی دیگر نگرانی هایی از آغاز سریع روابط نیز وجود دارد.

نیشن نوشت: این نکته را نیز باید در نظر داشت که توافقات هنوز نهایی نشده است و اقدام دیگری باقی مانده است که باید در ماه های آینده انجام شود. این توافق در زمانی انجام شد که خشونت ها در خاورمیانه افزایش یافت. این خشونت های منطقه ای فراتر از روابط ایران و آمریکا، امنیت کل منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

روزنامه تایلندی حمله آمریکا به عراق براساس اطلاعات نادرستی که این کشور سلاح کشتار جمعی دارد را امری اشتباه دانست و نوشت: اگر چه برخی کشورها از جمله تایلند در این ائتلاف شرکت داشت، اما عامل اصلی این جنگ آمریکا بود.

نیشن نوشت: به نظر می رسد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از اعمال جورج بوش رییس جمهور سابق این کشور درس گرفته و به دنبال اخذ یک دیدگاه جمعی است و توافق هسته ای با ایران نیز تنها به امضای ایران و آمریکا نرسید، بلکه کشورهای چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و آلمان نیز از امضا کنندگان آن هستند.

به نوشته این روزنامه، اگر چه جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا این مذاکرات را رهبری می کرد، اما واشنگتن این اطمینان را به وجود آورد که به تنهایی همه اقدامات را انجام ندهد و هیچ گفتگویی را از دیگران پنهان نکند. توافق لوزان آغاز یک مسیر طولانی تر است و هنوز زود است که این اقدام را موفقیتی در مورد برنامه هسته ای ایران عنوان کرد، اما استفاده از نیروی جمعی که در سیاست اوباما به کار گرفته شده، دستیابی به توافق جامع را تقویت می کند.

روزنامه تایلندی تصریح کرد: از دیدگاه بین المللی نیز جهان این اقدام واشنگتن را که به دیگران اجازه داد نقش خود را در عرصه بین المللی ایفا کنند مورد استقبال قرار می دهد. ما تنها می توانیم امیدوار باشیم کنگره آمریکا تنها پرونده تایید مسیر سیاست خارجی خود را دنبال کند، اما با توجه به کمپین ها و نامزدهای ریاست جمهوری که همه نوع وعده را مطرح می کنند، آینده توافق هسته ای ایران در ابهام است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین