|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۴۴۶۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹
در هفدهمین سال درگذشت سیروس قایقران کاپیتان پیشین تیم ملی، نه تنها هم تیمی های قدیمی وی، پیشکسوتان پرسپولیس و تیم ملی، مسؤولان فوتبال کشور و استان، بلکه مانند همیشه جمعی از مردم این دیار دریایی عصر پنجشنبه بر مزارش گرد آمدند.
گروه موزیک نیروی دریایی به احترام این اسطوره فوتبال گیلان مارشی حماسی نواخت و خاطره حماسه آفرینی های زنده یاد قایقران در میادین بین المللی ورزشی را بار دیگر زنده کرد.

احمد عابد زاده، بهروز سلطانی، ضیا عربشاهی، غفور جهانی، علی نیاکانی، نادر و قادر عزت الهی، محمود پیشگاه هادیان، بهروز پرورش خواه، بهمن صالح نیا و دیگران آمده بودند تا بار دیگر به این پهلوان انسان دوست و مردمی ادای احترام کنند.

در میان آنها که بر مزار وی گرد آمده بودند، کسانی هنوز کمکهای انسان دوستانه قایقران به خانواده های بی بضاعت و حمایت از جوانان را به یاد می آوردند و فاتحه ای برای شادی روحش نثار می کردند.

امام جمعه شهرستان انزلی در این آیین با ایراد سخنانی اظهار داشت: کشور ما با بهره مندی از جوانان رشید همواره در عرصه های مختلف، از دفاع مقدس گرفته تا میدانهای ورزشی، قهرمانان بزرگ و سرشناسی را معرفی کرده است.

حجت الاسلام سید عبدالجواد شمس الدین، زنده یاد سیروس قایقران را یکی از این چهره های ماندگار در عرصه قهرمانی و پهلوانی عنوان و خاطرنشان کرد: حسن خلق، مردم دوستی و پهلوانی هیچگاه از یاد مردم نخواهد رفت.

وی با گرامیداشت سالروز ولادت فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: زنان ما با الگو برداری از سیره آن بانوی بزرگوار می توانند فرزندانی نمونه در تمامی زمینه ها تربیت کنند.

امام جمعه انزلی همچنین با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال دولت، ملت، همدلی و همزبانی همگان را به وحدت و همدلی و همکاری برای آبادانی شهر و کشور و بهروزی مردم فراخواند.

دبیر فدراسیون فوتبال نیز در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره سیروس قایقران اسطوره فوتبال گیلان، تواضع، خوش خلقی و انسان دوستی را از خصایل برجسته وی خواند که موجب ماندگاری وی در ذهن مردم این دیار و همه فوتبال دوستان کشور شده است.

به گزارش ایرنا سیروس قایقران سال 1340 در شهر ساحلی انزلی به دنیا آمد. در دوران فعالیت ورزشی خود عضو باشگاههای ملوان انزلی، استقلال انزلی، الاتحاد قطر و کشاورز تهران بود و در 100 بازی ملی پیراهن تیم ملی فوتبال کشورمان را بر تن کرد که از این تعداد بازی ملی، 43 بازی رسمی بود.

او در 21 بازی بازوبند کاپیتانی تیم ملی را بر بازو داشت و 14 گل زده در کارنامه ملی وی به ثبت رسید که مهم ترین گل ملی او در برابر کره جنوبی و مرحله نیمه نهایی بازی های آسیایی 1990 پکن به ثمر رسید.

قایقران، نخستین بازی ملی خود را در 30 دیماه 1363 برابر یوگسلاوی و آخرین بازی ملی را در 26 فروردین 1372 برابر بوسنی انجام داد و برای نخستین بار مسؤولیت کاپیتانی تیم ملی را در 11 آذر 1367 برابر قطر به عهده گرفت.

این اسطوره فوتبال بندرانزلی 18 فروردین ماه سال 1377 در سانحه رانندگی در جاده رشت به تهران جان خود را از دست داد اما نام وی با فوتبال بندرانزلی و تیم ملوان گره خورده است.

مردم شهر ساحلی انزلی هر سال در سالروز فوت زنده یاد سیروس قایقران با حضور در زادگاه این قهرمان فقید و برگزاری آیین ویژه ای یاد وی را گرامی می دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین