کد خبر: ۴۴۵۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۸
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه ضمن حمله به مواضع دفاعی حزب کارگر، از اختصاص بودجه ای سنگین به منظور توسعه زیردریایی های هسته ای این کشور در صورت پیروزی حزب محافظه کار در انتخابات ماه 'می'، خبر داد.
روزنامه گاردین روزپنجشنبه نوشت: دیوید کامرون امروز در جریان سفر انتخاباتی اش به 'ناتینگهام شایر' ضمن حمایت از اظهارات وزیر دفاع انگلیس درتوسعه زیردریایی های هسته ای این کشور و حملات وی علیه 'اد میلیبند' رهبر حزب کارگر، گفت: زمانی که به اظهارات مقامات حزب کارگر گوش می کنم، آنها نسبت به امنیت ملی ما سست هستند ... برای آنها فقط این مهم است که به دفتر نخست وزیری با حمایت حزب ملی اسکاتلند، راه یابند.

این روزنامه نوشت: کامرون با اشاره به مخالفت حزب ملی اسکاتلند، با حفظ موشک های راهبردی ترایدنت، گفت: این موشک ها خط قرمز ما است، آیا شما هم به منع توسعه موشک های ترایدنت متعهد هستید؟... مایکل فالون حق داشته و البته این را رک گفت.

سامانه تسلیحات هسته ای انگلیس درحال حاضر متشکل از 4 فروند زیردریایی 'ونگارد است' که موشک های استراتژیک 'ترایدنت' را حمل می کنند. این زیر دریایی ها از دهه 1960 میلادی تاکنون در پایگاه نیروی دریایی 'کلاید' در ساحل غربی اسکاتلند مستقر هستند.

طبق اعلام وزارت دفاع انگلیس، زیردریایی های هسته ای فعلی باید در اواسط دهه 2020 میلادی، از خدمت خارج شوند و سیاستمداران انگلیسی باید تا سال 2016 میلادی درمورد جایگزین آنها تصمیم بگیرند. با این حال درباره نحوه اجرای این طرح اختلاف نظرهایی میان دو حزب محافظه کار و لیبرال دموکرات که دولت ائتلافی کنونی این کشور را تشکیل می دهند، و نیز حزب کارگر وجود دارد.

حزب کارگر انگلیس پیشتر اعلام کرده است درصورت پیروزی در انتخابات ماه 'می' تلاش خواهد کرد، زیردریایی های بازدارنده هسته ای این کشور را به سه فروند کاهش دهد.

نیکلا استروجن' رهبر حزب ملی اسکاتلند که دارای دیدگاه های تجزیه طلبانه است و رسما از حزب کارگر برای پیروزی در انتخابات ماه 'می ' دفاع کرده ، نیز خواهان از بین بردن موشک های راهبردی ترایدنت شده است.

مایکل فالون' وزیر دفاع انگلیس در مطلبی که روز پنجشنبه در روزنامه تایمز منتشر شد، 'اد میلیبند ' رهبرحزب کارگر را متهم کرد که برای رسیدن به کسب قدرت و جلب حمایت ناسیونالیست های اسکاتلندی، حاضر است توان دفاع هسته ای کشورش را تضعیف کند.

مایکل فالون در این مطلب شدید الحن عنوان کرده است: 'اد میلیبند ' برای رسیدن به رهبری حزب کارگر حاضر شد از پشت به برادرش چاقو بزند و حالا وی برای رسیدن به مقام نخست وزیری آماده است از پشت به بریتانیا ضربه وارد کند.

فالون تصریح کرد: حزب محافظه کار قول داده است که چهار زیردریایی جدید به منظور جایگزینی با زیردریایی های 'وانگارد' تا سال 2028 میلادی بسازد.

به نوشته گاردین، فالون همچنین در گفت و گو با رادیو بی بی سی 4 گفت: مردم انگلیس مطمئن نیستند که اگر به حزب کارگر رای می دهند، آیا زیردریایی اتمی شان را به واسطه آنچه 'نیکلا استروجن' رهبر حزب ملی اسکاتلند می خواهد که مخالف نوسازی موشک های راهبردی ترایدنت است، از دست می دهند یا نه.

این روزنامه افزود: فالون با بیان اینکه 'این مهمترین مساله ای پیش روی کشور است'، گفت: باید مشخص شود که آیا ما می خواهیم توان دفاع هسته ای مان را ادامه می دهیم؟ که در آن صورت این موضوع باید پیش از هر چیز در اولویت کسب قدرت و تشکیل هر دولت ائتلافی قرار گیرد.

اما 'اد میلیبند' رهبر حزب کارگر روز پنجشنبه در پاسخ به این اظهارات گفت: مایکل فالون انسان شریفی است ولی [با این اظهارات] خود و دفترش را سبک نموده است.

رهبر حزب کارگر با بیان اینکه ' امنیت ملی مهم تر از آن است که بتوان وارد حوزه سیاست شود'، گفت: من هیچوقت امنیت ملی را فدا نخواهم کرد.

رهبر حزب کارگر ادامه داد: من فکر می کنم که مردم انگلیس سزاوار بیشتر از آنچه محافظه کاران که مجموعه ای از دروغ و فریب ارائه به آنها تحویل می دهد، هستند.

در همین حال برخی از شخصیت های دولت انگلیس در خصوص اظهارات وزیر دفاع انگلیس واکنش های متفاوتی را داشته اند.

یک عضو کابینه دولت انگلیس گفته است : از خود بپرسید پس ازهفتم ' می' (انتخابات عمومی) ولادیمیر پوتین می خواهد چه کسی را بر کرسی نخست وزیری ببینید؟ پاسخ: مردی که سوری ها را به حال خود رها کرد (اشاره به مخالفت رهبر حزب کارگر با دخالت نظامی انگلیس در سوریه) و زنی که می خواهد قوای هسته ای ما را برچیند (رهبر حزب ملی اسکاتلند).

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز در سخنانی که از شبکه تلویزیونی 'بی بی سی' پخش شد گفت: من تصمیم گیری در این موضوع را به مردم واگذار می کنم که در خصوص سیاست های 'اد میلیبند' تصمیم بگیرند.

درهمین حال برخی از روزنامه انگلیس از حملات دیوید کامرون و مایکل فالون نخست وزیر و وزیر دفاع انگلیس به مواضع رهبر حزب کارگر در خصوص زیردریایی های هسته ای این کشور، به عنوان، بازی محافظه کاران با 'کارت هسته ای' در مبارزه انتخاباتی با حزب کارگر یاد کرده اند.

براساس نظرسنجی موسسه 'یوگو' در سال جاری میلادی ، بسیاری از رای دهندگان اسکاتلندی خواستار برچیده شدن سلاح های هسته ای در این منطقه هستند .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین