|
|
امروز: پنجشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۴۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۵
عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي کشورمان گفت: ما تلاش خود را در 16 ماه گذشته انجام داده ايم تا خطوط قرمز دقيقا رعايت شود در آينده هم در اين چارچوب حرکت خواهيم کرد و رهنمودهاي ايشان نصب العين ما خواهد بود و دقيقا در اين چارچوب حرکت خواهيم کرد.
"سيد عباس عراقچي" عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي کشورمان در گفتگويي با شبکه خبر، اظهار داشت: قبل از هر چيز ميلاد پربرکت حضرت صديقه کبري فاطمه زهرا را خدمت زنان مسلمان و مادران سرزمينم تبريک عرض مي‌کنم و همين طور روز ملي فناوري هسته اي را به دانشمندان هسته اي و هم چنين از همه شهداي هسته اي ياد مي کنيم.

عراقچي درباره ارزيابي کلي خود از سخنان امروز رهبري اظهار داشت: معتقد هستم بسيار صحبت هاي دقيق و حکيمانه اي نسبت به روند مذاکراتي که الان در جريان است از سوي ايشان بيان شد از عنايت ايشان به تيم مذاکره کننده هسته اي تشکر مي کنم و ابراز اعتمادي که فرمودند و در ادامه همه پشتيباني که ايشان در طول ماه هاي گذشته داشته اند اين بزرگترين دلگرمي و قوت قلب ما بود و جاي سپاسگذاري دارد.

وي افزود: آن نکاتي که در خصوص برنامه هسته اي فرمودند دقيقا همان چيزي است که در صحنه عمل اتفاق افتاده و بايد راهنماي ما در مذاکرات باشد ايشان خطوط قرمز را مشخص مي کنند و تبعا جزييات را به سربازان خود در صحنه واگذار مي کنند.

* رهنمودهاي رهبري نصب العين ما خواهد بود

عراقچي اضافه کرد: ما تلاش خود را در 16 ماه گذشته انجام داده ايم تا خطوط قرمز دقيقا رعايت شود در آينده هم در اين چارچوب حرکت خواهيم کرد و رهنمودهاي ايشان نصب العين ما خواهد بود و دقيقا در اين چارچوب حرکت خواهيم کرد.

عضو ارشد تيم هسته اي با اشاره به بيانات رهبري که در خصوص نتيجه مذاکرات چه مثبت و چه منفي فعلا نمي شود اظهارنظر کرد و ايشان دغدغه هايي دارند اظهار داشت: دقيقا همين طور است ما وقتي از مذاکرات لوزان برگشتيم اين را به استحضار مردم شريف ايران رسانديم که هنوز توافقي انجام نداده ايم و تا رسيدن به اين توافق فاصله است آنچه در لوزان ما به آن رسيديم مجموعه اي از راه حل ها در خصوص موضوعات مورد مذاکره است و الان بايد بنشينيم تا در خصوص موضوعات مورد مذاکره با تمام جزييات روي کاغذ نگراش کنيم و هر موقع در مورد تمام اين ها توافق شد ما توافق داريم بنابراين بايد اين هوشياري را داشته باشيم که هيچ چيز تمام نشده مذاکرات هنوز به سرانجام خود نرسيده و لذا زود است که قضاوت کنيم

وي اضافه کرد: حتي در مورد اين که به توافق مي رسيم يا نه هنوز قطعيت وجود ندارد و ممکن است در جزييات زياده خواهي هاي طرف مقابل مشکل زا باشد ما کماکان تا آخرين لحظه هوشياري خود را خواهيم داشت تا آنچه که تامين کننده عزت و منافع مردم ايران است به آن برسيم. حقوق مردم ايران را تامين کنيم.

عراقچي ادامه داد: توافق خوب توافقي است که حقوق مردم ايران در حوزه هسته اي تامين شود همه نگراني ها مرتفع شود و عزت ما حفظ شود براي رسيدن به آن هنوز نگراني ها و دغدغه هايي وجود دارد.

عضو ارشد تيم هسته اي در پاسخ به سوالي مبني براينکه دغدغه هايي که مطرح است بيشتر به جهت روش مذاکره است که طرف مقابل دارد يا چيزي فراتر از آن گفت: در خصوص خواسته هايي که آن ها داشتند خطوط کلي به مقام معظم رهبري هم اشاره کردند در آن ها يک راه حل هايي پيدا شده در کلان قضيه الان مي دانيم که چگونه اين مشکلات را بايد حل کنيم ولي راه حل ها را دقيقا پياده کردن و به جزيياتش پرداختن کار سنگيني است و در طول رسيدن به جزييات و تدوين کردن اين راه حل ها و مشخص کردن تمام ابعادش ما با موانع يا زياده خواهي ها مواجه شويم که غيرقابل پذيرش باشند و لذا هنوز با توافق فاصله داريم و بايد مراقب باشيم دغدغه هايي که مقام معظم رهبري فرمودند چه آنچه که به صورت علني و چه آنچه که به رياست جمهوري يا وزير امور خارجه در زمان خودش تذکر مي دهند يا رهنمودهايي را ارائه مي کنند همه آن ها نصب العين ما هستند که دقيقا در چارچوب رفع آن دغدغه ها و نگراني هايي که اصولي حرکت کنيم.

وي با اشاره به تعابيري که مقام معظم رهبري امروز به کار بردند از جمله اين که طرف مقابل تيم هسته اي ما لجوج، بد عهد و متقلب است گفت: ما اين ها را در طول مذاکرات چندين بار ديده ايم يک مثال عمده اش که مردم عزيزمان هم مطلعند مربوط به روز گذشته است اضافه کردن فهرست افراد و شرکت هاي جديد به ليست تحريم هاست در حالي که قرار بود هيچ تحريم جديدي اضافه نشود صرفا براساس يک اختلاف تفسير در رابطه با توافق ژنو آن ها سواستفاده کردند و اين ليست را به بهانه نقض تحريم هاي موجود تهيه کردند و اين قطعا يکي از مصاديق بدعهدي طرف مقابل در جريان مذاکرات است در اين خصوص البته يک اختلاف نظر وجود دارد ولي از نظر ما اين ها تحريم هاي جديدي است که اتحاديه اروپا در يک زمان حساس به صورت اشتباه انجام داده و تصميم غلطي گرفته است و حتما تاثيرات خود را هنگامي که به جزييات ورود خواهيم کرد خواهد گذاشت.

عراقچي ادامه داد: آنها بر هيچ يک از تعهداتي که داشتند در رابطه با ما و يا با بسياري از کشورهاي ديگر موقع اجرا بدقولي هاي زيادي را انجام داده اند در طول مذاکرات با ما هم به کرات مشاهده کرديم بعضا اين بازي که در مي آورند بين آمريکا و کنگره اين که توافقاتي صورت مي گيرد بين خودشان ادعا مي کنند که مثلا يک عضو مخالف است اين ها کار ما را پيچيده مي کنند بلاواقع ما هم مذاکره مي کنيم و هم با ترفندهايي که آن ها به کار مي برند بايد مقابله کنيم.

عضو ارشد تيم هسته اي افزود: مهمترين ترفندي که به خصوص در اين يکي دو دوره اخير ما شاهد بوديم اين عدم اتفاق نظر بين اعضاي 1+5 بود البته يک مقداريش هنوز باقي است .

وي تصريح کرد: وقتي موضوعات مراحل حساس خود مي رسند رسيدن به وحدت نظر در بين چند کشور مثلا چين و روسيه از يک سو اروپايي ها از سوي ديگر و آمريکا از جهتي ديگر حتي بين خود اروپايي ها رسيدن به وحدت نظر مشکل است ولي بعضا از اين اختلاف نظرها براي تامين خواسته هاي خود سواستفاده مي کنند.

عراقچي اضافه کرد: وضعيت بسيار پيچيده اي وجود دارد ما هم محکم ايستاده ايم و بارها به همه آنها گفته ايم که با 1+5 که صداي واحد دارد مذاکره مي کنيم و حاضر نيستيم يک مطلبي را دو يا سه بار مذاکره کنيم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین