|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۹
کد خبر: ۴۴۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
گروه تروريستي داعش که هم‌اکنون در حال انجام اقدامات تروريستي خود در منطقه است، هيچ‌گاه از اينکه ارتباط ايدئولوژيک خود با جريان وهابيت موجود در عربستان را اعلام کند، واهمه‌اي نداشته بلکه اين گروه تروريستي از اينکه ساختارش دنباله‌رو تفکرات و اقدامات وهابي‌ها نشان داده شود، به خود افتخار مي‌کند.
گروه تروريستي داعش که هم‌اکنون در حال انجام اقدامات تروريستي خود در منطقه است، هيچ‌گاه از اينکه ارتباط ايدئولوژيک خود با جريان وهابيت موجود در عربستان را اعلام کند، واهمه‌اي نداشته بلکه اين گروه تروريستي از اينکه ساختارش دنباله‌رو تفکرات و اقدامات وهابي‌ها نشان داده شود، به خود افتخار مي‌کند.

 روزنامه لبناني الاخبار چاپ لبنان در گزارشي تحت عنوان «داعش دنباله‌رو وهابيت عربستان» به بررسي ارتباط اين گروه با جريان وهابيت پرداخته است.

گروه تروريستي داعش تاکنون منکر اين نشده که ايدئولوژي و ساختارش با جريان وهابيت عربستان منافات دارد، بلکه از اينکه بهترين نمونه براي نشان دادن تفکرات و روش جريان وهابيت باشد به خود مي‌بالد.

اخيراً يکي از نهادهاي رسانه‌اي در درون داعش، در گزارشي به اين مساله پرداخته که دولت ابوبکر بغدادي، رهبر گروه تروريستي داعش چيزي جز ادامه جريان وهابيت عربستان نيست و در آن ميان دولت ابوبکر بغدادي و محمد بن عبدالوهاب، موسس جريان وهابيت مشابه يکديگر اعلام شده‌اند.

نويسنده اين گزارش در مقدمه نوشته خود به تشابهات زياد ميان دو دولت بغدادي و محمد بن عبدالوهاب اشاره کرده و اظهار کرده که داعش همان ادامه دولت عبدالوهاب موسس دولت عربستان است.

اولين دولت عربستان پس از هم‌پيماني محمد بن سعود، شاهزاده منطقه الدرعيه و محمد بن عبدالوهاب، بنيانگذار جريان وهابيت در الدرعيه تاسيس و به «عهدنامه الدرعيه» مشهور شد که اين دولت بخش‌هاي زيادي از شبه‌جزيره عرب را شامل شد.

اين نويسنده داعشي در گزارش خود گفته‌هاي مولفان عرب و خارجي را درخصوص اولين دولت عربستان نقل مي‌کند و در بيان سخنان خود به کتاب تاريخ وهابي‌ها که توسط آندرو کرايتون، در سال 1833 چاپ شده، استناد مي‌کند.

اين نويسنده ميان محمد بن عبدالوهاب، بنيانگذار جريان وهابيت با ابو مصعب الزرقاوي، موسس گروه تروريستي القاعده و داعش شباهت‌هايي را بيان مي‌کند به ويژه در زمينه اينکه اين دو رهبر در هنر قانع کردن افراد، با تجربه بودن، هوش سياسي و توان جنگي مانند هم هستند.

اين نويسنده داعشي ميان دشمنان داعش و جريان وهابيت نيز مقايسه‌اي انجام مي‌دهد و اعلام مي‌کند، دشمنان اين دو گروه همان سني‌هايي هستند که از ديرباز تاکنون با تفکرات تروريستي در حال جنگ و مقابله هستند.

اين نويسنده داعشي براي توجيه اقدامات وحشيانه گروه داعش به آنچه که آندرو کرايتون، نويسنده کتاب تاريخ وهابي‌ها مطرح کرده، استناد مي‌کند که در آن گفته شده وهابي‌ها با اسيران دربند خود به طرز وحشيانه‌اي رفتار مي‌کردند و دست و پاي آنها را قطع مي‌کردند. اين کاري بود که وهابي‌ها مي‌کردند تا در دل دشمنان خود ترس و وحشت ايجاد کنند.

هدف از اين گزارش توسط اين نهاد رسانه‌اي تحت نظارت داعش اين است تا نشان دهد که داعش همان دنباله‌رو واقعي تفکرات و اقدامات وهابيت عربستان است و با دشمنان خود همان کاري را مي‌کند که وهابيت مي‌کرد و از اينکه ديگران اين گروه تروريستي را ادامه اين جريان بدانند هيچ واهمه‌اي ندارد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین