|
|
امروز: پنجشنبه ۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۴۴۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
صالحی افزود: متاسفانه در طول یک دهه گذشته برخی صاحبان قدرت در صحنه جهانی در پی آن بودند تا با طرح ادعاهای واهی از طریق تبلیعات گسترده رسانه ای بر افکار عمومی جهانیان نسبت به اهداف برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان تشویش و تریدید ایجاد کنند.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به جدیت و اهتمام ستودنی مذاکره کنندگان کشورمان در دفاع از حقوق جمهوری اسلامی ایران گفت: شاید بتوان گفت که یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات با کشورهای گروه 1+5 اصرار این عزیزان بر تامین حداکثر منافع ملی بوده است.

 علی اکبر صالحی روز پنج شنبه در همایش روز ملی فناوری هسته ای با حضور رییس جمهوری افزود: اگرچه مراسم روز ملی فناوری هسته ای هر سال همزمان با رستاخیز طبیعت و آغاز سال جدید خورشیدی برگزار می شود اما امسال تقارن آن با چند مناسبت دیگر ملی و مذهبی و همچنین پیوند یافتن آن با شروع فصلی جدید در فعالیت های سازمان انرژی اتمی ایران و نیز نحوه تعامل جمهوری اسلامی با جامعه بین المللی بر میمنت و اهمیت آن افزوده است.

معاون رییس جمهوری دراین مراسم که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته ای به نامگذاری سال 1394 از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان همدلی و همزبانی اشاره کرد و به تبیین رویکرد نوین مدیریت صنعتی هسته ای به آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای در دولت تدبیر و امید پرداخت.

صالحی افزود: متاسفانه در طول یک دهه گذشته برخی صاحبان قدرت در صحنه جهانی در پی آن بودند تا با طرح ادعاهای واهی از طریق تبلیعات گسترده رسانه ای بر افکار عمومی جهانیان نسبت به اهداف برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان تشویش و تریدید ایجاد کنند.

وی ادامه داد: در این میان تاکنون بسیاری از بنگاه های سخن پراکنی تلاش مذبوحانه ای را در وارونه نشان دادن واقعیات به کار بستند. این نهادها و موسسات اطلاع رسانی در پی آن بودند تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان آغازگر رقابت های تسلیحاتی مقصر جلوه داده و کشورمان را مانعی برای دستیابی به اهداف عدم اشاعه در منطقه معرفی کنند.

وی اضافه کرد: اما امروز دیگر این حقیقت بر ناظران مستقل و ژرف اندیش آشکار شده است که هدف از طرح ادعاهای دروغین علیه جهوری اسلامی ایران اعمال فشارهای ظالمانه و غیرقانونی به منظور جلوگیری از حرکت دولت و ملت بزرگ ایران در مسیر رشد و پیشرفت همه جانبه بوده است.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: به رغم فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرمت تولید انباشت و استفاده تسلیحات اتمی برخی از دشمنان عزت و سربلندی ملت ایران با این بهانه ها و تهمت های واهی و ناروا به دنبال تضعیف مولفه های تشکیل دهنده قدرت ملی ما بوده اند.

صالحی اظهار داشت: در چنین شرایطی همزمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید و با راهنمایی های رییس جمهوری تمهیداتی اندیشیده شد تا از رهگذر تعامل سازنده با جهان و همکاری با نهادها و سازمان های بین المللی از گسترش فضای تنش و تشدید و تعمیق شکاف های ایجاد شده ممانعت به عمل آید.

وی ادامه داد: از این رو بر اساس چشم انداز کلان و فراگیر و در چارچوب راهبرد ترسیم شده از سوی مسوولان والا مقام نظام سازمان انرژی اتمی موظف شد تا ضمن حفظ نشاط و سرزندگی بخش های مختلف صنعت هسته ای به دیگر همکاران دولت یازدهم به ویژه دستگاه دیپلماسی کشور نیز برای اجرای تدابیر رییس جمهوری جهت عملیاتی کردن رویکرد تعامل سازنده با جهان یاری رساند.

معاون رییس جمهوری گفت: اکنون در سایه عنایات الهی و به یمن حمایت های بی دریغ رهبر فرزانه انقلاب و تلاش های صورت گرفته از سوی خدمتگزاران میهن عزیز اسلامی در دولت یازدهم زمینه ای فراهم آمده است تا ضمن بهره مندی کشورمان از برکات فناوری صلح آمیز هسته ای جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان مروج و مبلغ سازو کار عدم اشاعه تثبیت شود.

صالحی با اشاره به جدیت و اهتمام ستودنی مذاکره کنندگان کشورمان در دفاع از حقوق جمهوری اسلامی ایران گفت: شاید بتوان گفت یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات با کشورهای عضو گروه 1+5 اصرار این عزیزان بر تامین حداکثری منافع ملی بوده است.

وی ادامه داد: نمی توان از ذکر این نکته نیز غفلت کرد که در این فرآیند جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار صیانت و حفاظت از حقوق هسته ای کشورهای در حال توسعه ایفای نقش می کند.

وی ادامه داد: از این رو تمامی امضا کنندگان معاهده یاد شده و کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای منطقه باید رویکرد جمهوری اسلامی ایران را به نیک گرفته و خود را در دستاوردهای ایران اسلامی در این مذاکرات شریک کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: بدون تردید همه ما باید قدردان فعالیت های صورت گرفته توسط سربازان انقلاب اسلامی در جبهه دیپلماسی باشیم؛ اگرچه نقدها و انتقادهای دوستان و دوستداران انقلاب اسلامی می تواند به اصلاح روندها و فرآیندها یاری رساند اما به نظر می رسد که هر گونه نقد دلسوزانه باید منصفانه و با عنایت به شرایط و مقتضیات زمان و مکان ارایه شود.

صالحی افزود: مساعی همه مسوولان در دوره های مختلف به ویژه طی نزدیک به دو سال اخیر معطوف به تامین منافع ملی ایران و صیانت از منافع عالی نظام بوده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این در یک سال و نیم گذشته پس از صدور بیانیه مشترک با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در آبان ماه سال 92 تلاش مضاعفی برای رفع هر گونه ابهام و ایهام در فعالیت های صلح آمیز کشورمان در دستور کار قرار گرفت و ما همواره بر آن بوده ایم تا به شفاف سازی پیرامون فعالیت های خود پرداخته و به نگرانی های ساختگی در این زمینه پاسخ دهیم.

ادامه دارد
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
0
2
درود بر شما.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین