کد خبر: ۴۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: قطعاً در مقابل اظهارات آمریکایی‌ها به تیم هسته‌ای کشورمان اعتماد داریم.
مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در مراسم "لوزان بدون روتوش" در پاسخ به این اظهارنظر زیباکلام که در همین مراسم گفته بود دولت تا مدت‌ها می‌تواند مخالفان خود را تحمل کند، گفت: آقای زیباکلام اشتباه نکنید. این ما هستیم که مدت‌ها دولت شما را تحمل می‌کنیم که غوغایی به پا کرده است. هر وقت تلویزیون را روشن می‌کنیم، منتظریم ببینیم چه امتیازی داده‌ایم.

وی ادامه داد: در حوزه استفاده سیاسی فرق ما با شماها این است که ما از طریق پیشرفت ملت ایران بهره‌وری سیاسی می‌کنیم، اما شما از طریق پس رفت استفاده می‌کنید.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه اگر پیشرفت هسته‌ای ملت ایران منجر به یک جریان شود، این خوب است، اما این بد است که فکر کنید مسیر ائتلای ایران از طریق تعطیلی هموار می‌شود، تصریح کرد: از سال 82 تا 84 که رئیس‌جمهور کنونی مسئول پرونده هسته‌ای بودند با داشتن حداقل یک آبشار که تزریق گاز شده بود تعلیق را پذیرفتیم، اما پس از دو سال دیدند که هیچ چیزی نشد، اما همین جریانی که شما(زیباکلام) به آن اشاره کردید 19 هزار ماشین هسته‌ای فعال کرده بود که باعث شد شما بر سر میز مذاکره و بر سر 20 درصد صحبت کنید. درباره 86 درصد رشد آب سنگین اراک صحبت کنید. درباره تأسیسات فردو که لرزه بر اندام دشمن انداخت صحبت کنید، البته طبیعی است وقتی زحمتی برای چیزی نکشیده باشید به مانند بچه پولدارهای بالای شهر آسان بر سر آن معامله می‌کنید.

بذرپاش با اشاره به برخی اظهارنظرهای مطرح شده مبنی بر اینکه در داخل به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعتماد نداریم با رد این مطلب، گفت: قطعاً ما در مقابل اظهارات آمریکایی‌ها به تیم هسته‌ای کشورمان اعتماد داریم و اساساً هیچ وقت به آمریکایی‌ها بها نداده‌ایم. حرف ما این است که وقتی ما راجع به بیانیه صحبت می‌کنیم می‌گویند چرا صحبت می‌کنید، بگذارید دو ماه دیگر توافق شود تا در مورد توافق صحبت کنید. پس اگر قرار  بود توافق صورت بگیرد چه نیاز به این بیانیه مطبوعاتی بود. 16 ماه از توافق ژنو به بعد بحث کردید تا دو و نیم صفحه به عنوان بیانیه قرائت کنید و حال که می‌خواهیم صحبت کنیم، می‌گویید صحبت نکنید و صبر کنید توافق شود.

وی با انتقاد از عدم انتشار فکت‌شیت ایرانی از سوی تیم مذاکره‌کننده کشورمان، گفت: جالب است آمریکایی‌ها در همه رسانه‌های‌شان بیانیه‌ای منتشر کرده‌اند و طرف ایرانی هم تکذیب نمی‌کند و وقتی می‌بینیم کسی نه تنها موضع نمی‌گیرد، بلکه در برابر ادعای آمریکایی‌ها بیانیه هم صادر نمی‌کند و تکذیب هم نمی‌کند، فکر می‌کنیم حتماً چیزی هست.

وی توجیح کردن ذی‌نفعان را یکی از اصول مهم توافق دانست و گفت: ذی‌نفعان توافق هسته‌ای ملت ایران هستند و اگر تیمی مذاکره می‌کند به نمایندگی از ملت ایران مذاکره می‌کند، پس باید ذی‌نفعان اصلی که همان ملت هستند در جریان قرار بگیرند.

بذرپاش با بیان اینکه قطع یقین این تفاهم صورت گرفته یک توافق خوب و عالی نیست، تصریح کرد: تیم مذاکره‌کننده باید به این نکته توجه کند که فردا و پس فردا شورای امنیت و شورای حکام درباره بند بند این تفاهم قضاوت خواهند کرد، نه براساس صحبت‌های آقای ظریف در کمیسیون‌های مجلس.

وی اضافه کرد: اساساً چرا برای این تفاهم این همه عجله بوده، پس حتماً خدای ناکرده مقاصد دیگری را دنبال می‌کردید که 100 روزه ژنو را امضا کردید و حال یک بیانیه خوانده‌اید و دو ماه دیگر توافق. این را بدانید که بیانیه لوزان سند مادر توافق در تیرماه خواهد بود.

به گفته بذرپاش 9 بخش از تفاهم لوزان با توافق ژنو مغایرت دارد و این‌گونه استنباط می‌شود که یا توافق ژنو را با شتاب و عجله در 100 روز امضا کرده‌اید یا بیانیه لوزان را.

وی با اشاره به قرائت بیانیه مطبوعاتی در لوزان، گفت: این بیانیه در هیچ پروتکل رسمی پذیرفتنی نیست اصلاً عرف بیانیه مطبوعاتی به مصاحبه است نه رسیدن به تفاهم. دوستان متوجه باشند که با بردیم بردیم فضا عوض نمی‌شود. ما وظیفه داریم گفتنی‌ها را بگوییم.

نماینده مجلس شورای اسلامی برداشتن تمامی تحریم‌ها، پذیرش بازرسی‌ها و پروتکل الحاقی و تحقیق و توسعه را از موضوعات مهم در بیانیه خواند و افزود: در برداشتن قطعنامه شورای امنیت آمده است که 6 قطعنامه توسط یک قطعنامه جدید از بین خواهد رفت و این ممکن است محدودیت‌های جدیدی را به محدودیت‌های قبلی اضافه کند به هر حال قطعنامه‌های قبلی از این باب غیرقانونی بودند که طرف ایرانی آن را نپذیرفته بود اما قطعنامه جدید در مسیر شورای حکام و با امضای طرف ایرانی میسر خواهد بود پس لفظ قانونی نیز به آن اضافه خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بخش تحریم‌ها نیز به واژه توقف اشاره شده است نه لغو تحریم‌ها تصریح کرد: اگر نکاتی را می‌گوییم جواب آن فحش دادن و توهین کردن نیست اگر جوابی ندارید بگویید جواب نیست. اما این نکته مهم را باید توجه کنید که ملت ایران بزرگتر از این حرف‌ها است و انشاءالله به سرمنزل مقصود خواهیم رسید.

به گزارش تسنیم، مراسم لوزان بدون روتوش به همت بسیج دانشجویی 8 دانشگاه تهران و در سالن همایش‌های لانه جاسوسی آمریکا برگزار شد.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
0
1
اگر
کسی قطعاً
به تیم هسته‌ای کشورمان اعتماد داشته باشد
در اینصورت
ادامه دادن به این مزخرفات، عین حماقت است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین