|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۴۴۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
صنعت خودرو با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، زودتر از بسیاری از صنایع دیگر، به ریل توسعه بازگشته است. این صنعت بی تردید در آینده نزدیک، مخاطبان خود را با توجه به سطح درآمدی و ارزش پول ملی راضی تر از گذشته خواهد دید و توقعات غیرمنطقی از سوی دلسوزان این صنعت و مردم، مردود است.
به دنبال توفیق تیم مذاکره کننده هسته ای دولت تدبیر و امید در مذاکرات اخیر لوزان سوییس که منجر به صدور بیانیه مشترک شد، انتظارات از دولت برای تسریع در روند بهبود وضعیت اقتصادی به طور بی سابقه ای افزایش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، از جمله این انتظارات ایجادشده، بازگشت قیمت ها به ویژه در حوزه های ملموس به ارقام قبلی است. به طور مشخص، موفقیت تیم هسته ای دولت، این انتظار را از خودروسازان به وجود آورده است که قیمت های فعلی، بلافاصله کاهش یافته و به ارقامی بسیار کمتر بازگردند.

دلایل ارائه شده از سوی حامیان این نظر، - که در کمال تعجب عمدتا از مخالفان دولت در لباس دلسوز، به شمار می روند – کاهش قیمت دلار و تسهیل واردات لوازم مرتبط با خودرو است.

تردیدی نیست که موفقیت هسته‌ای دولت، باعث برقراری مجدد تعامل ایران با کشورهای صاحب تکنولوژی دنیا شده، از طرفی، با حذف تحریم ها به ثبات اقتصادی کشور کمک شایانی خواهد کرد. اما دلایل متعددی وجود دارد که بر اساس آن، اولا کاهش دفعی قیمت ها امکانپذیر نیست و در ثانی، این کاهش هیچ کمکی به اقتصاد کشور نخواهد کرد.

بر این اساس، از آنجایی که هنوز توافق کامل هسته ای که در نتیجه آن تحریم های کشور از میان برداشته شوند، حاصل نشده،  کاهش قیمت دلار چندان محسوس نبوده و از این جهت، نیازهای خارجی خودروسازان، با همان قیمت های قبلی – و مقدار ناچیزی کاهش – تهیه می شود. این در حالی است که اساس به دلیل وضعیت سال های گذشته اقتصادی، بازگشت قیمت دلار به ارقام قبلی – روی نرخ هزار تومان – عملا امکانپذیر نیست. چراکه بنا به دلایل روشن اقتصادی، تحولات سال های اخیر، ارزش پول ملی را با کاهش شدیدی مواجه کرده است.

در این بین، تلاش دولت نگه داشتن همین سطح از ارزش پول ملی است که در طول نزدیک به دو سال گذشته کاملا محقق شده است.

از سوی دیگر، با وجود کاهش نرخ تورم، حقوق و دستمزد کارکنان شرکت های خودروسازی در جهت رضایتمندی و کاهش فشار از روی آنان و تحقق اهداف بلندمدت این شرکت ها، افزایش یافته است که خود هزینه های نهایی را در همان سطح پیشین نگاه خواهد داشت.

تعاملات میان این شرکت های خودروسازی و شرکت های بزرگ دنیا نیز در حال انجام است. اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب اندکی زمان لازم است.

به طور کلی، افت شدید صنعت خودروسازی در سال های اخیر، در دوسال گذشته متوقف شده و به مرحله ثبات و رشد رسیده است. اما توقع ایجادشده برای کاهش قیمت، در شرایطی که ارزش پول ملی کاسته شده است، منطقی به نظر نمی رسد. این توقع حتی اگر به صورت دستوری هم پیاده شود، منجر به زیان فراوان خودروسازان و در نهایت ضرر این صنعت خواهد شد.

صنعت خودرو با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، زودتر از بسیاری از صنایع دیگر، به ریل توسعه بازگشته است. این صنعت بی تردید در آینده نزدیک، مخاطبان خود را با توجه به سطح درآمدی و ارزش پول ملی راضی تر از گذشته خواهد دید و توقعات غیرمنطقی از سوی دلسوزان این صنعت و مردم، مردود است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین