|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۴۴۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱
وی اضافه کرد که محمد به سلمان به جای اینکه دنبال عناصر با کفایت و با صلاحیت باشد، انتخاب های خود را حتی در پست های حساس بر اساس رفیق بازی و تمایلات شخصی انجام می دهد.
پس از آنکه شاهزاده جوان، محمد بن سلمان وزیر دفاع بی تجربه عربستان سعودی، فرماندهی نظامی ائتلاف 10 کشور را در تجاوز خونین علیه یمن عهده دار شد، نگرانی ها در میان آل سعود از غرور و اعتماد به نفس پسر ملک سلمان بالا گرفت.

 روزنامه لبنانی السفیر به نقل از مجتهد فعال رسانه ای که اسرار خاندان سعودی حاکم بر عربستان را فاش می کند، نوشت که اکنون شاهزاده جوان و مغرور احساس می کند که قهرمان « عملیات توفان قاطعیت » است.

درعملیات تحت فرماندهی شاهزاده جوان و مغرور سعودی تاکنون یک هزار یمنی بی گناه که بیشتر آنها زنان و کودکان هستند با بمب های آمریکای و توسط جنگنده های عربستان به خاک و خون کشیده شده و صدها نفر نیز زخمی شده اند.

مجتهد که نام مستعار این فعال عربستانی در شبکه های اجتماعی است، تاکید کرد: محمد بن سلمان شاهزاده بی تجربه و فاقد صلاحیت های حرفه ای که هنوز 30 سالش نشده، طبیعی است که قادر به انتخاب و گماردن افراد اصلح در پست های حساس وزارت دفاع و ارتش عربستان نباشد.

وی اضافه کرد که محمد به سلمان به جای اینکه دنبال عناصر با کفایت و با صلاحیت باشد، انتخاب های خود را حتی در پست های حساس بر اساس رفیق بازی و تمایلات شخصی انجام می دهد.

وی افزود: عقلای خاندان حاکم سعودی بر این نکته اتفاق نظر دارند که وزیر دفاع، فردی نازپرورده و بی تجربه است و عربستان و آل سعود با تصمیم های او که پیامدهایش را محاسبه نمی کند، مواجه هستند.

این فعال رسانه ای عربستانی تاکید کرد: مشکل بزرگ پسر ملک سلمان فقط در این نیست که سر رشته امور و قدرت را در دست دارد، بلکه او فکر می کند از نظر سیاسی ، نظامی ، اقتصادی و اجتماعی از دانش و قدرت بیشتری نسبت به سایر افراد این خاندان برخوردار است.

مجتهد به نقل از «عقلای آل سعود» نقل می کند که « محمد بن سلمان با در اختیار داشتن مُهرپدرش هیچ مشکلی برای برکناری افراد ندارد و حتی اگر این افراد متعب بن عبدالله، محمد بن نایف و یا مقرن بن عبدالعزیز باشند، تردیدی به خود راه نمی دهد».

نزدیکان به آل سعودی گفته اند که « محمد بن نایف با اینکه بیش از 20 سال بزرگتر از محمد بن سلمان است، اما از ترس برکناری ناگهانی توسط پسر ملک سلمان همواره از او تعریف و تمجید می کند».

مجتهد خاطرنشان کرد: با وجود توانایی و زیرکی محمد بن نایف، او تعیین خود به عنوان جانشین ولیعهد را مرهون پسر ملک سلمان می داند و در حقیقت این شاهزاده جوان بود که به جای پدرش برای برکناری خالد التویجری (رییس سابق دیوان شاهی) و احمد بن عبدالعزیز تصمیم گرفت.

در مقابل بسیاری معتقدند که محمد بن نایف با زیرکی و مکر، برنامه ریزی دقیقی برای رسیدن به این هدف انجام داد و قادر است پاسخ محمد بن سلمان را بدهد و آل سعود را از غرور و تکبر خطرناکش خلاص کند.

ازهمین رو مجتهد بر این باور است که درگیری بین محمد بن نایف و محمد بن سلمان حتمی است و خیلی ها که از وقوع این درگیری استقبال می کنند، به جای پادرمیانی برای حل اختلاف این دو، ترجیح می دهند منتظر نتیجه بمانند.

این فعال عربستانی تصریح کرد: محمد بن سلمان و محمد بن نایف هر دو اذعان دارند که احمد بن عبدالعزیز گزینه شایسته تری برای جانشینی ولیعهد بوده، اما توطئه چینی التویجری باعث دور شدن وی از این منصب شد.

وی افزود: مقرن بن عبدالعزیز پس از درگذشت ملک عبدالله اعلام آمادگی کرد تا به نفع احمد بن عبدالعزیز کنار برود، با این وجود آنها اصرار کردند که احمد را کنار بگذارند و از مناصب کلیدی دور کنند.

مجتهد در باره علت این اصرار گفت: مخالفان احمد بن عبدالعزیز می دانستند او شخصیتی مورد قبول در بین آل سعود بوده و به خاطر تجربه طولانی مدت ریاست و سلامت جسمی و اخلاقی و خوش نامی از جایگاه مردمی هم برخوردار است، از همین رو تصمیم گرفتند وی را از مناصب کلیدی قدرت دور سازند تا هر طور که تمایل دارند با سرنوشت عربستان و مردم آن بازی کنند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین