|
|
امروز: دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۸
»
کد خبر: ۴۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲
سخنان رییس جمهوریدر محل سفادت جمهوری اسلامی ایران در بیشکک و در جمع ایرانیان مقیم آن کشور بارقه‌ای از امید دا در دل ایانیان خارج از کشور دمید...
سخنان رییس محترم جمهوری در محل سفارت جمهو‌ری اسلامی ایران در بیشکک و در جمع ایرانیان مقیم آن کشور بارقه‌ای از امید را در دل ایرانیان خارج از کشور دمیده و پرواضح است که در شرایط تحریم فعلی، نخستین گروهی که قادر است به یاری دولت آمده و با ورود سرمایه‌های سرگردان خود، یاری‌رسان بخش اقتصادی کشور باشد، ایرانیان خارج از کشور هستند که خوشبختانه بسیاری از آنان در بهترین موقعیت‌های شغلی و مالی قرار داشته و امیدوارند دولت تدبیر و امید با نگاهی مثبت و آغوشی باز پذیرای آنان باشد تا به سرزمین مادری برگشته و دینی که بر این مملکت دارند را ادا کنند. البته با توجه به سوابق امر «شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور» که در دولت قبلی به ریاست رییس‌جمهوری وقت تاسیس شده بود، توانست در جهت برقراری ارتباط با ایرانیان خارج از کشور تلاش کند و به‌خصوص با برگزاری سمینارهای تهران و شیراز که با حضور جمع کثیری از ایرانیان مقیم خارج تشکیل شده بود، در جلب اعتماد نسبی ایرانیان خارج از کشور به سرزمین مادری کار کند. اما متاسفانه مدیریت ناکارآمد و سوءاستفاده‌ها، منجر به تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور و درنهایت تعلیق بودجه شورا توسط مجلس شورای اسلامی شده که این امر موجب یک نوع بدبینی به این شورای ارزشمند شده و درنهایت سبب شد که دولت یازدهم درصدد بازگرداندن مجدد فعالیت‌های شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور به مجموعه وزارت امور خارجه برآید تا پاسخگویی به نیازهای عظیم ایرانیان خارج از کشور و جذب سرمایه‌های عظیم آن‌ها در سطح رییس اداره در وزارت امور خارجه انجام گیرد.




حال با توجه به نقش موثر ایرانیان خارج از کشور و جایگاه شورای‌عالی امور ایرانیان در برقراری روابط و تعاملات، طرح چند سوال از دولت محترم تدبیر و امید ضروری به نظر می‌رسد. به فرموده رییس محترم جمهور، حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور مورد توجه ویژه دولت است؛ آیا کاهش سطح مدیریتی شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور و سپردن این مسئولیت به یک اداره در وزارت امور خارجه می‌تواند گام مثبتی در حل مشکلات باشد و اساسا این اداره قادر به حل مشکلات و برقراری روابط و جلب اعتماد لازم خواهد بود؟ وزارت امور خارجه تاکنون تا چه حد در تحقق اهداف برقراری رابطه با ایرانیان خارج از کشور موفق بوده و آیا تاکنون قادر به جذب حتی یک دلار سرمایه ایرانیان خارج از کشور به وطن عزیز و اسلامی شده است؟ آیا نسبت به افکار عمومی ایرانیان خارج از کشور درباره نحوه برخورد با این شورا و تنزل سطح مدیریتی آن از سطح ریاست محترم جمهوری تا سطح رییس اداره اندیشیده شده است؟ آیا این عمل نمی‌تواند موجب یک نوع بدگمانی و بی‌توجهی به ایرانیان خارج از کشور تلقی شود؟
بر همین اساس پیشنهاد مشخص به ریاست محترم جمهوری باوجود مشغله‌های فراوانی که دارند آن است که با احیای مجدد شورا در سطح مدیریت ریاست‌جمهوری و سپردن مسئولیت‌های اجرایی به دستان توانا، لایق، معتمد و به‌دور از حیف و میل‌ها و سوءاستفاده‌ها، مرکزی توانمند با مدیریتی قوی ایجاد و دوباره توجه ایرانیان خارج از کشور را به خاک مادری جلب کرده و در تشویق جلب و جذب سرمایه‌های سرگردان ایرانیان مقیم خارج که در معرض تاراج کشورهای منطقه با ‌هزاران بهانه واهی قرار گرفته، گام برداشته شود. خلاصه کلام آن‌که ایرانیان خارج از کشور که به هر دلیل دور از وطن به‌سر می‌برند، نیازمند یک گوش شنوا در سطح بالای مملکتی هستند که درددل‌های آن‌ها را به گوش جان سپارد. مراکزی مانند مرکز پاسخگویی از راه دور ایرانیان، تاسیس بانک ایرانیان خارج از کشور، مرکز نخبگان ایرانیان خارج از کشور، مرکز بررسی سرمایه‌گذاری‌های خارجی و... که در دستور کار شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور قرار داشته و به فراموشی سپرده شده، می‌تواند گوش‌های شنوایی برای شنیدن سخنان و درددل‌های ایرانیان خارج از کشور باشد.
بدون شک با احیای مجدد یا تاسیس این دست از مراکز و مدیریت صحیح آن‌ها در شرایط سخت تحریم‌ها، می‌توان گام‌های اساسی و مطمئنی در راستای جذب سرمایه‌های سرگردان و جلب اعتماد ایرانیان خارج از وطن و... برداشت. امید است دولت تدبیر و امید با تدابیری حکیمانه به این مقوله با نگاهی موشکافانه و جدی بنگرد و درنهایت با احیای «شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور» امیدی تازه در دل ایرانیان خارج از کشور ایجاد کند.
*سفیر سابق و دیپلمات ارشد

منبع :روزنامه بهار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین