|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۴۳۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۵
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نباید زیر بار تفاسیر گوناگون آمریکایی‌ها درباره مذاکرات رفت.
نباید تفاسیر گوناگون امریکایی ها درباره مذاکرات پذیرفت"احمد بخشایش‌اردستانی" نماینده مردم اردستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به تفاسیر طرفین مذاکره کننده درباره بیانیه لوزان گفت: تا زمانی که متن واحدی وجود نداشته و توافقی به امضای طرفین درنیامده، این بیانیه بیشتر به یک بیانیه مطبوعاتی می‌ماند.

 **اوباما به دنبال تقبل هزینه های مذاکرات با محوریت ایران است

وی با بیان این که گفته می‌شود بیانیه مطبوعاتی به نوعی توافق است، ‌افزود: آمریکایی‌ها بیش از اندازه به این توافق نیاز داشته و حتی شاهد این بودیم که در لحظات ابتدایی پس از انتشار بیانیه، اوباما در این رابطه نشست خبری برگزار کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که بیشترین هدف اوباما قانع کردن کنگره آمریکا  است و می کوشد میراث بیانیه مشترک ایران و گروه 1+5 را به نام خود ثبت کند متذکر شد: اوباما بی‌شک علاقه دارد تا هزینه‌های داخلی اختلافاتش با کنگره را، ایران متقبل شود، در صورتی که این مسئله به هیچ وجه به ایران ربطی ندارد

 

بخشایش بابیان اینکه نبود متن واحد در بیانیه مشترک بین ایران و گروه 1+5 باعث برداشت‌های متفاوتی شد، تاکید کرد: آنچه که مسلم است ایران برای اعتمادسازی بخشی از سانتریفیوژها و ظرفیت غنی‌سازی خود را پایین می‌آورد و در مقابل طرف غربی هم باید تحریم‌ها را لغو و تعلیق کند که این موضوع، به زمان اجرایی شدن توافق برمی‌گردد.


 *"فوردو "و" اراک" هزینه اعتماد سازی شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا تغییر رویکرد فوردو به معنای تعطیلی این مرکز قلمداد می‌شود یا خیر، گفت: در حال حاضر فوردو و اراک را با وضعیت موجود نگه داشته‌ایم، اما به سمت اعتمادسازی حرکت می‌کنیم و معنی این رویکرد این است که ما فوردو و تأسیسات اراک را در بحث هسته‌ای تعطیل کرده‌ایم تا به سمت تحقیقات حرکت کنیم.

 

بخشایش‌اردستانی با بیان این که 6 هزار و 16 سانتریفیوژمان باید بچرخد، تصریح کرد: از این 6 هزار و 16 عدد سانتریفیوژ، 5 هزار و 15 عدد آن در نطنز کار می‌کند و 1000 عدد آن را در فوردو استفاده می‌کنیم که این 1000 عدد آماده به کار هستند که اگر طرف غربی بخواهد زیر پیمان خود بزند، ما باید مجدداً به فعالیت‌مان بپردازیم.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تا تیر ماه پیمودن کدام راهکارها و تمرکز بر کدام خطوط را برای تیم مذاکره کننده توصیه می کنید؟ گفت: بنده مقاومت را بیشتر می‌پسندم و اگر آمریکایی‌ها خواستند تفسیرهای گوناگونی از مذاکرات داشته باشند ما نباید زیر بار تفاسیر گوناگون آمریکایی ها در مذاکرات برویم.

این نماینده مجلس با بیان این که در بیانیه لوزان ایران امتیازات نقدی را به 1+5 داده است، در پایان افزود: امتیازاتی که ایران از 1+5 می‌گیرد منوط به تصمیمات سازمان ملل و آژانس در قبال برداشتن تحریم‌ها خواهد شد که این مسئله مقداری مطلوب نبوده و حتی در این راستا باید در آینده زیر بار ترحم‌های آژانس هم برویم ولی به هر صورت در دنیایی که منطقش تنها زور است، رویکرد فعلی، رویکرد مثبتی تلقی می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین