|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۴۳۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۵
'در سفرهایی که به ایران داشتم همواره مخاطبانی یافتم که ارزش صلح را درک کرده و خواستار ایفای نقش در منطقه ای هستند که موقعیت مهم استراتژیکی دارد. بنا بر این اعتماد کردن به چنین مخاطبی درست و صحیح است'.
یک نماینده پارلمان ایتالیا با تاکید بر اینکه حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران مسیر تاریخ کشورش را عوض کرده است، وی را برنده تفاهم هسته ای لوزان عنوان کرد.

'ماسیمو برای' نماینده مجلس نمایندگان ایتالیا با اشاره به نتیجه مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 گفت: این تفاهم را می توان یک پیروزی بزرگ برای رییس جمهوری ایران محسوب کرد که از آغاز ماموریت خود، متعهد به رسیدن به این نقطه شده بود و ثابت کرد که با توان است و نگاهی بلند به آینده جهان دارد.

این نماینده پارلمان ایتالیا افزود: پس از اعلام تفاهم هسته ای در لوزان، زنان و مردان ایرانی در خیابان های تهران به جشن پرداختند که نشان می دهد ملت ایران خواهان چنین نتیجه ای بودند، تفاهمی که به نظر من تاریخی است و مسیر صلح را بازمی کند.

برای گفت: 'هشت روز مذاکره در لوزان برای رسیدن به تفاهم هسته ای حاکی از عزم بزرگ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران برای دستیابی به این تفاهم است.

' نکات این تفاهم بسیار مهم است و ایران متعهد به کاهش دو سومی سانتریفیوژها برای غنی سازی اورانیوم شد که از سویی نشان دهنده عزمی قاطع برای رسیدن به توافق است و از سوی دیگر نشان دهنده هوشیاری کشورهایی است که خواستار چنین تفاهمی برای خاتمه دادن به 35 سال تحریم نادرست علیه ایران بودند'.

نماینده پارلمان ایتالیا با بیان اینکه اکنون فرصت بزرگی به وجود آمده است، گفت: ایران دوست بزرگ جهان غرب است و به نظر من، نمی توانیم چنین فرصتی را از دست بدهیم. مسیر صلح در خاور میانه از نقش کانونی ایران می گذرد و توافق با این کشور راه صلح را باز می کند. به عقیده من غرب نیز علاقه مند به رسیدن به این توافق است، توافقی که امکان بیشتری به ما برای صلح در خاور میانه می دهد.

وی گفت: اعتماد کردن به ایران، به معنی باور داشتن این است که صلح در خاور میانه قابل دسترسی است و ایران چنین توانی را دارد، کشوری که از ارزش های دمکراسی و صلح دفاع می کند.

نماینده پارلمان ایتالیا افزود: 'من در نخستین سفری که به ایران (به عنوان وزیر فرهنگ ) داشتم با دکتر ظریف، که به نظر فردی خیرخواه و بسیار دوراندیش می رسد، دیدار کردم و در رم نیز میزبان دکتر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم.

'در سفرهایی که به ایران داشتم همواره مخاطبانی یافتم که ارزش صلح را درک کرده و خواستار ایفای نقش در منطقه ای هستند که موقعیت مهم استراتژیکی دارد. بنا بر این اعتماد کردن به چنین مخاطبی درست و صحیح است'.

ماسیمو برای درباره تجربه های سفرش به ایران گفت: در سفرهایی که به ایران داشتم کشوری را دیدم که از نظر ارزش های فرهنگی و تاریخ بزرگش نزدیک به ایتالیا است. کشوری که شهروندان آن از ارزش های فرهنگی دفاع می کنند. در ایران می توان بطور آزادانه و با امنیت کامل به تمام شهرها سفر کرد. کشوری که می تواند در زمینه گردشگری و مبادلات فرهنگی امکان رشد بسیاری داشته باشد و درست نیست در قبال چنین کشور بزرگی پیش داوری داشته باشیم.

وی با اشاره به رویکردهای غرب و اعمال تحریم و محدودیت های نادرست علیه جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: 'متاسفانه نوعی از پیش قضاوتی در قبال ایران وجود دارد که باعث شد غرب نتواند مساله تحریم ها را در این 35 سال حل کند. باید بفهمیم ایران دارای یک دمکراسی بالغ است و دکتر روحانی واقعا توانست مسیر تاریخ ایران را عوض کند .

' گفت وگو بهترین روش برای بررسی راهی است که باید با همدیگر بپیماییم. فکر می کنم این نوع از پیش قضاوتی ها و تعصب ها اشتباه است. مهم این است ما غربی ها بتوانیم از نزدیک امکان شناخت ایران را پیدا کنیم'.

وی در باره نقش ایتالیا گفت: ایتالیا می تواند مانند گذشته نقش مهمی در خاور میانه داشته باشد. سیاست خارجی ایتالیا همواره بر پایه گفت وگو و شناخت متقابل و تبادل فرهنگی استوار بوده و هرگز سیاست خارجی نظامی را دنبال نکرده است. خوشبختانه می بینیم که سیاست خارجی سرنوشت جهان را به گفت و گو واگذار کرده است و من یقین دارم که ایران به ایتالیا و اروپا کمک می کند.

وی افزود: دولت آمریکا تصمیم بزرگی گرفت و بی شک فهمید در چنین شرایطی نیاز به یک توافق و اعتماد است و سیاست خارجی نیز باید بر این پایه باشد. فکر می کنم همه ما غربی ها باید به فکر امضای توافق نهایی در ماه ژوئن باشیم. زیرا ساده نیست بگوییم در جهانی زندگی می کنیم که امکان بقای را به زور و جنگ واگذار می کند، زیرا همه احساس ناامنی می کنیم و ترس هایی داریم که هرگز نباید بشناسیم.

برای گفت: من در ایران و در خیابان های آن هرگز احساس ترس نکردم بلکه همواره افرادی را شناختم که مشتاق به شناخت من و کشورم بودند. جوانان ایرانی علاقه مند به شعر و ادبیات و فرهنگ هستند، علایمی که من را متقاعد کرد بزودی به این تفاهم (هسته ای) می رسیم. سخنان ظریف (در لوزان) اظهارات فردی بود که واقعا صلح را باور دارد و ما باید از دولت ایران و دکتر روحانی تشکر کنیم.

وی با اشاره به بازگشت ایران به جامعه جهانی افزود: من دوست دارم نسل جدید و جوانان ایرانی امکان بازدید و سفر را به کشورهای غربی داشته باشند و جوانان ایتالیایی نیز بتوانند از ایران ، کشوری غنی، عمیق و منحصر به فرد،بازدید کنند. با بازگشت ایران به بازارهای جهانی نیز این کشور امکان ایجاد فرصت برای رشد فناوری و نوآوری را که در این 35 سال بطور نادرست محدود شده بود، پیدا خواهد کرد.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین