کد خبر: ۴۳۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۳
وی قدمت این قبور را با توجه به قبرستان‎‎های مشابه در مناطق دیگر، دوره زمانی حدفاصل هزاره‏‏‎‎های سوم و چهارم هجری قمری تا انتهای دوران ساسانی ذکر کرد.
گورهای سنگی 5000 ساله در شهرستان خاتم استان یزد شناسایی و کشف شد.

 حمید مشتاقیان سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاتم در این خصوص گفت: در 10 کیلومتری غرب روستاهای ترکان و هرابرجان به رشته کوهی منتهی می‌شود که به کوه‌های گورا معروف است و در برگیرنده بیش از 100 گور توده سنگی است.

وی قدمت این قبور را با توجه به قبرستان‎‎های مشابه در مناطق دیگر، دوره زمانی حدفاصل هزاره‏‏‎‎های سوم و چهارم هجری قمری تا انتهای دوران ساسانی ذکر کرد.

به گفته این مسئول، شکل و فرم این گورهای سنگی مانند یک دایره یا بیضی است و در ساخت آن از سنگ استفاده شده است، بدین صورت که ابتدا مرده را به صورت دست و پا جمع (جنینی) در حالی که سرش رو به شرق است در روی زمین یا در روی کوه قرار داده و دور تا دور مرده را یک سنگ چین کوچک دایره‎ای یا بیضی شکل به ارتفاع نیم تا دو متر می‎‎ساختند و اطراف آن را سنگ می‌ریختند تا به شکل یک بیضی یا دایره کوچک در آید و روی گور را با لاشه سنگ در اندازه‌های مختلف می‌پوشاندند.

وی ادامه داد: جغرافیایی که این گورها از آن بدست آمده است، وسیع بوده و علاوه بر جنوب ‌شرق ایران، در استان‌های جنوب ‌غربی ایران نظیر فارس، چهارمحال بختیاری و بوشهر و هم ‌چنین در مناطقی نظیر جنوب خلیج فارس و دریای عمان نیز چنین گورهایی گزارش شده‌اند.

مشتاقیان افزود: با کشف این گورستان در منطقه هرات و مروست، استان یزد نیز به مناطقی که دارای گورستان‌های سنگی هستند، می‌پیوندد و البته برای تاریخ‌گذاری دقیق این محوطه نیاز به بررسی و کاوش باستان‌شناسی است.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین