|
|
امروز: جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۳
کد خبر: ۴۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۹
کمالوندی افزود: طبیعی است که با توجه به پیچیدگی مسایل و اینکه بررسی های نهایی در حال انجام است، روند کمی کند باشد . موضوعاتی که در حال بررسی است برای بلندمدت تصمیم گیری می شوند از این رو دو طرف حساسیت های خود را دارند.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی روند پیشرفت مذاکرات فنی ایران و آمریکا را «کمی کند» ارزیابی کرد، ولی گفت: این گفت و گو ها رو به جلو است.

  سخنگوی سازمان انرژی اتمی که در مذاکره صالحی - مونیز شرکت کرده بود، هنگام تنفس این جلسه در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: کارهای فنی تا جایی که میدانم جلو می رود، اگر جه کمی کند است اما رو به جلو است. تا اندازه زیادی مسایل جلو رفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا جلسه پایان وزیران خارجه امشب یا عصر برگزار می شود، گفت: درباره این موضوع در حال صحبت هستیم.

کمالوندی افزود: طبیعی است که با توجه به پیچیدگی مسایل و اینکه بررسی های نهایی در حال انجام است، روند کمی کند باشد . موضوعاتی که در حال بررسی است برای بلندمدت تصمیم گیری می شوند از این رو دو طرف حساسیت های خود را دارند.

کمالوندی در پاسخ به این که اگر به تفاهم نرسید چه روندی پیش گرفته می شود گفت: به این مساله هنوز کسی فکر نکرده است.


**نشست وزیران خارجه

دومین مرحله از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در لوزان سوئییس که از روز چهارم فروردین آغاز شده است، امروز (سه شنبه) با برگزاری سومین نشست وزیران خارجه ایران و کشورهای عضو این گروه پس از یکساعت و نیم طول پایان یافت و چهارمین نشست پس از یک ساعت تنفس، آغاز به کار کرد.

هیچ خبری از نتایج نشست وزیران خارجه اعلام نشد. سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هنگام عبور از کنار خبرنگاران در پاسخ به سوال های بی شمار آنها به «خسته نباشید» بسنده کرد.

در این جلسه علاوه بر محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا، فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس، وانگ یی وزیر خارجه چین، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه و فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان هم حضور داشتند.

ریاست هیات روس را در غیاب سرگئی لاوروف، سرگئی ریابکوف به عهده داشت.

فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیگر حاضرین این نشست یک ساعت و نیمه بودند.

مرحله اول مذاکرات ایران و 1+5 در لوزان سوییس از تاریخ 24 تا 29 اسفند برگزار شد و عمدتا این مذاکرات به گفت و گوهای میان دیپلمات های ایران و آمریکا گذشت.

مرحله دوم مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در لوزان روز سه شنبه با مذاکرات میان اعضای ارشد تیم مذاکره کننده و روز پنجشنبه با گفت و گوهای دوباره محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری وزیر امور خارجه امریکا از سر گرفته شد.

خبرنگار اعزامی خبرگزاری جمهوری اسلامی از لوزان گزارش داد که پس از پایان سومین نشست وزیران خارجه 1+5 و ایران هنوز هیچ خبری از داخل مذاکرات در باره میزان پیشرفت و یا رسیدن به راه حل ها به بیرون درز نکرده و تنها سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران هنگام عبور از کنار خبرنگاران در پاسخ به سوال های متعدد آنان، به گفتن «خسته نباشید» بسنده کرد.

برخی از تحلیل گران می گویند: در صورتی که لاوروف به جمع بقیه وزیران خارجه گروه 1+5 حاضر در سوئیس بپیوندند، نشانه های دود سفید در آسمان لوزان مشاهده خواهد شد، اما برخی دیگر از صاحب نظران سیاسی عقیده دارند نشانه های دود سیاه هم می تواند وزیر خارجه روسیه را به لوزان برساند.



**د پ آ: وزاری خارجه آلمان و فرانسه در لوزان می مانند

در این حال خبرگزاری آلمانی د پ آ روز سه شنبه گزارش داد: فرانک والتر اشتان مایر وزیر خارجه آلمان و لوران فابیوس همتای فرانسوی وی در نشست مشترک دولت های دو طرف در برلین شرکت نمی کنند و برای ادامه مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس می مانند.

این خبرگزاری به نقل از هیات آلمانی حاضر در مذاکرات هسته ای خبر داد که وزرای خارجه آلمان و فرانسه این تصمیم را شب گذشته اتخاذ کردند.

براساس اعلام طرف آلمانی، مذاکرات در مرحله بسیار مهم و دشواری قرار دارد و از این رو حضور آنها در مذاکرات ضروری به شمار می رود.

به گزارش ایرنا، سومین نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+5 ظهر سه شنبه با حضور معاونان وزرا و کارشناسان تیم های مذاکره کننده در هتل بوریواژ آغاز شد.

در این جلسه فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور دارد.


**بحث ها ادامه دارد

یک مذاکره کننده ارشد تیم هسته ای ایران خبر خبرگزاری اسوشیتدپرس را رد کرد و گفت: هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

آسوشیتد پرس خبر داده بود که مذاکرات با اعلام توافق طرفین برای 'ادامه مذاکرات در فاز جدید' تمام می شود و یک بیانیه کلی مشترک به همراه اسنادی که حاکی از پیشرفت کافی برای ادامه مذاکرات است منتشر خواهد شد.

این مذاکره کننده ارشد در واکنش به این خبر گفت: بحث ها همچنان ادامه دارد و تصمیمی گرفته نشده است.

ریابکوف: مذاکرات در لوزان در فضای سازنده ای جریان دارد

در این حال سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد روسیه اعلام کرد: مذاکرات هسته ای در لوزان میان طرف های ایرانی و گروه 1+5 در فضای سازنده ای جریان دارد و گزینه های مختلف بر روی میز مذاکره قرار گرفته است.

به گزارش ایتارتاس، ریابکوف گفت: مذاکرات در فضای سازنده ادامه دارد و پیشنهادهای مختلف مطرح شده اند و امیدوارم نتایج مذاکرات خوشبینانه غیرمنتظره باشد.

رسانه های روسی هم اعلام کردند: مذاکرات هسته ای در لوزان میان ایران و گروه 1+5 تا پاسی از شب ادامه خواهد داشت.

این مذاکرات بامداد امروز پس از وقفه چند ساعته از سرگرفته شد و تا ظهر امروز به وقت محلی تداوم داشت.

**نشست هماهنگی عراقچی - شرمن/ رایزنی های دو جانبه 1+5

همزمان با گفت و گوهای هسته ای در لوزان سوئیس، نشست عمومی وزیران خارجه ایران و 1+5 برگزار شد و رایزنی های دو و چند جانبه هیات ها ادامه دارد.

نشست هماهنگی سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا نیز در این چارچوب برگزار شد.

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران گفت که این رایزنی ها و ملاقات های پی در پی و در سطوح مختلف برای پیشبرد اموربرگزار می شود.

اگر مذاکره روز چهارشنبه 5 فروردین بین عراقچی و شرمن را آغاز گر این مذاکرات بدانیم، امروز هفتمین روز مذاکرات لوزان 2 است.

گفته می شود که هیات ها تاکید دارند امروز ولو تا پاسی از شب گذشته کار را به سرانجام برسانند.

**روانچی: بحث تمدید مذاکرات مطرح نشده است

در همین حال مجید تخت روانچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران خبرهای برخی رسانه های غربی مبنی بر تمدید مهلت مذاکرات را رد کرد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا گفت: چنین بحثی مطرح نشده است.

برخی رسانه ها ی غربی همچون شبکه خبری فرانس 24 احتمال تمدید چند ساعته یا حتی چند روزه مذاکرات را مطرح کرده اند.



**دومین نشست وزیران خارجه ایران و 1+5

دومین نشست وزیران خارجه ایران و کشورهای 1+5 برای حل اختلافات باقی مانده و دستیابی به راه حل در هتل بوریواژ کمتر از یک ساعت به طول انجامید.

در این جلسه علاوه بر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری همتای ا مریکایی او، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان، فیلیپ هاموند وزیر خارجه فرانسه، وانگ یی وزیر خارجه چین و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضورداشتند.

با توجه به اینکه سرگئی لاوروف دیروز لوزان را ترک کرد، ریاست هیات روسی را سرگئی ریابکوف به عهده داشت.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و کارشناسان تیم ایرانی پس از دقایقی به این جلسه ملحق شدند.

یک منبع در هیات ایرانی به خبرنگار ایرنا گفت هیات ها مصر هستند امروز به نتیجه برسند ، ولو آن که جلسات تا پاسی از شب به طول بینجامد.

**لاوروف: شانس زیادی برای موفقیت مذاکرات هسته ای وجود دارد

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد شانس زیادی برای موفقیت مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 وجود دارد و طرف های مذاکره کننده برای گرفتن نتیجه قطعی تلاش می کنند.

به گزارش ایرنا، لاوروف امروز (سه شنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: در این دور از مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5، امکان خوبی برای دستیابی به نتیجه وجود دارد.

وی ادامه داد: البته شانس برای دستیابی به توافق در مورد برنامه هسته ای ایران 100 درصد نیست. هیچ مساله ای نیست که اطمینان 100 درصد برای حل آن وجود داشته باشد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: دستیابی به توافق در مورد برنامه هسته ای ایران کاملا امکانپذیر است. مذاکرات در حال حاضر در لوزان سوییس جریان دارد و دورنمای خوبی برای موفقیت آن وجود دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت که برای شرکت در بخش پایانی مذاکرات ایران و گروه 1+5، به لوزان باز می گردد.

** وزیر خارجه چین: خوش بینی محتاطانه ای دارم

در همین حال «وانگ یی» وزیر امور خارجه چی گفت که «به رغم وجود برخی نقاط تردیدآمیز، نشانه هایی از خوش بینی در مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 مشاهده می شود».

به گزارش ایرنا، «وانگ یی» در شهر «لوزان» سوییس به خبرنگاران چینی همراه خود از شرایط خوب حاکم بر فضای مذاکرات و نزدیکتر شدن دیدگاه های مذاکره کنندگان سخن گفت و افزود: رویکرد لازم به دلیل کاهش موارد اختلافی کشورها در حال ظهور است و به شخصه نسبت به چشم انداز گفت وگوها خوش بینی محتاطانه ای دارم.

«وانگ» گفت که چین پیشنهادهایی را در ارتباط با موضوع رفع تحریم ها علیه ایران ارائه کرده و منتظر پاسخ دیگر کشورها است.

**بعیدی نژاد: برای حصول توافق به ملاقات های بیشتری نیاز است

همچنین خبرگزاری ایتارتاس روسیه گزارش داد حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه و عضو مذاکره کننده ایران در لوزان سوییس شامگاه دوشنبه به خبرنگاران گفت که امکان تفاهم بر سر موضوعات اساسی در دور فعلی وجود دارد، اما به ملاقات های بیشتری برای حصول توافق در لوزان سوئیس نیاز است.

وی تصریح کرد که مذاکرات تا ساعات پایانی دوشنبه ادامه داشته و از صبح سه شنبه شروع خواهد شد و احتمال دارد هرلحظه با تحولی مواجه شود. زیرا متن هایی به صورت مرتب بین هیات های مذاکره کننده مبادله و روی راه حل ها بحث می شود و درواقع جلسات ماراتن وار ادامه می یابد تا به توافق نهایی برسیم.

**جان کری: مذاکرات هسته ای را شبانه هم ادامه می دهیم

از سویی دیگر وزیر خارجه آمریکا نیز شامگاه دوشنبه با اشاره به برخی دشواری ها در مذاکرات هسته ای با ایران گفت که مذاکرات در طول شب هم ادامه می یابد.

خبرگزاری فرانسه، گزارش داد که جان کری در گفتگو با شبکه سی ان ان آمریکا گفت: برای رسیدن به توافق تا پاسی از شب هم به مذاکرات ادامه می دهیم، اما هنوز موارد مورد مناقشه و دشوار وجود دارد. همه می دانند که فردا یعنی چه؟

اشاره کری به سه شنبه 11 فروردین تاریخ تعیین شده برای به نتیجه رساندن مذاکرات از سوی طرفین است.

**عراقچی: هنوز هیچ سندی در کار نیست

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روز دوشنبه خبرهای منتشره درباره آغاز نگارش سند سیاسی را تکذیب کرد.

وی به خبرنگار ایرنا گفت: هنوز هیچ سندی در کار نیست.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین