|
|
امروز: پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۴۳۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳
انگوان خوان فوک، معاون اول نخست وزیر ویتنام در دیدار با رئیس هیات پارلمانی ایران شرکت کننده در اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی در هانوی، خواستار افزایش همکاری ها و تبادلات تجاری دو کشور شد.
سیداحمدرضا دستغیب، رئیس شورای اجرایی گروه بین المجالس ایران و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای شرکت در یکصد و سی و دومین اجلاس اتحادیه بین المجالس در ویتنام بسر می برد.

وی روز سه شنبه در هانوی با معاون اول نخست وزیر ویتنام دیدار و در خصوص مناسبات دو کشور گفتگو کرد.

انگوان خوان فوک در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر سال گذشته خود به جمهوری اسلامی ایران، گفت که در این سفر موافقتنامه های بسیار خوبی بین دو کشور برای افزایش همکاری ها منعقد شد و با توجه به روابط حسنه سیاسی میان ویتنام و ایران، تبادل هیات های عالیرتبه و نیز همکاری های اقتصادی از مهم ترین اولویت ها است.

وی گفت ظرفیت های بسیار خوبی در دو کشور برای همکاری های اقتصادی وجود دارد و امیدواریم در آینده نزدیک حجم مبادلات ویتنام و ایران افزایش یابد.

معاون اول نخست وزیر ویتنام با اشاره به ظرفیت های دو کشور در بخش کشاورزی، گفت ویتنام و ایران می توانند در زمینه کشاورزی با یکدیگر همکاری های بیشتری داشته باشند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از برنامه مناسب ویتنام برای برگزاری اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی، سفر سال گذشته معاون اول نخست وزیر ویتنام به کشورمان را سنگ بنای مهمی در توسعه روابط دو کشور دانست.

وی ضمن تاکید بر حمایت مجلس شورای اسلامی از توافقات انجام شده میان جمهوری اسلامی ایران و ویتنام گفت که مجلس زمینه های مختلف توسعه روابط با ویتنام را بررسی می کند.

دستغیب از تلاش برای فعال سازی بخش تجاری و بازرگانان کشورمان به منظور افزایش همکاری های اقتصادی با ویتنام خبر داد و گفت که این تلاش به منظور استفاده از ظرفیت های موجود انجام می شود.

وی گفت که ایران در بخش های دیگر نظیر گردشگری نیز آمادگی کامل برای توسعه روابط با ویتنام دارد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5، گفت که مذاکرات روند خوبی دارد و امیدواریم بتوانیم با تعامل سازنده، مسائل موجود را حل و فصل کنیم.

وی همچنین با اشاره به مسائل منطقه خاورمیانه، تاکیدکرد که جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ صلح و ثبات در منطقه تاکید دارد و تلاش خود را در این زمینه معطوف کرده است.

کاظم جلالی، رئیس مـرکز پژوهش هـای مجلس شـورای اسلامـی و عضـو کمیسیـون امنیت ملـی و سیــاست خــارجـی مجلس نیز در این دیدار سفر معاون اول نخست وزیر ویتنام به کشورمان را بسیار مثبت دانست و گفت که این سفر دستاوردهای بسیار خوبی به همراه داشته است.

وی با اشاره به ظرفیت های بسیار خوب ایران و ویتنام برای افزایش همکاری ها، گفت که با توجه به تعامل مقام های دو کشور و نگاه مثبت مردم ایران و ویتنا می توان گام های مهمی در جهت توسعه روابط برداشت.

در پایان این دیدار طرفین ضمن تاکید مجدد بر اهتمام جهت توسعه روابط، خواستار تداوم همکاری های موجود در سازمان های بین المللی شدند.

ایران و ویتنام مهرماه سال گذشته در تهران با هدف گسترش همکاری های دو کشور بویژه در عرصه های اقتصادی و فرهنگی، چهار سند همکاری امضا کردند. این اسناد با حضور انگوان خوان فوک، معاون اول نخست وزیر ویتنام و محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری ایران در تهران امضا شد.

ایران و ویتنام قرار است در یک برنامه زمانبندی شده حجم مبادلات دو کشور را ابتدا به رقم 500 میلیون دلار و پس از آن به رقم های بالاتر افزایش دهند.

ایران در سال 1991 و ویتنام نیز در سال 1997 نسبت به ایجاد سفارت در کشور طرف مقابل اقدام کردند. روابط دیپلماتیک 42 ساله بین ایران و ویتنام از سال 1973 آغاز شد.



** مذاکره با رئیس کمیسیون دفاع ملی و امنیت مجلس ویتنام

دستغیب، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین به طور جداگانه با رئیس کمیسیون دفاع ملی و امنیت مجلس ویتنام دیدار و بر ضرورت همکاری های پارلمانی میان دو کشور تاکید کرد.

وی همکاری پارلمانی ایران و ویتنام را گام مهمی در مسیر توسعه روابط دانست.

نوئن کیم خوآ، رئیس کمیسیون دفاع ملی و امنیت مجلس ویتنام نیز ضمن قدردانی از حضور فعال هیات ایرانی در یکصد و سی و دومین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی، آن را نقطه مهمی در آینده روابط دو کشور قلمداد کرد.

لاله افتخاری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به دستاوردهای مهم فرهنگی و عمرانی در ویتنام، ابراز امیدواری کرد این کشور بتواند همچنان با تداوم این رویکرد در مسیر کنونی گام های موفقی بردارد.



** دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی ویتنام – ایران

هیات ایرانی به ریاست نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قرار است با رئیس گروه دوستی و پارلمانی ویتنام – ایران نیز دیدار و گفتگو کند.

موید حسینی صدر، دبیر کل گروه بین المجالس و عضو کمیته صلح و امنیت بین الملل اتحادیه، یوتاتن بت کلیا، نایب رئیس شورای اجرایی گروه بین المجالس، کاظم جلالی، عضو کمیته حقوق بشر نمایندگان مجالس اتحادیه بین المجالس، جواد جهانگیرزاده، عضو کمیته روابط اتحادیه بین المجالس با سازمان ملل، حسین سبحانی نیا، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، علیرضا سلیمی، عضو شورای بین المجالس، غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، لاله افتخاری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و علی افراشته معاون اجرایی رئیس مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع دبیران کل مجالس اتحادیه دیگر اعضای هیات ایرانی شرکت کننده در صد و سی و دومین مجمع جهانی بین المجالس در هانوی ویتنام هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین