|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰
کد خبر: ۴۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
یک روزنامه نگار و کارشناس پیشین وزارت دفاع استرالیا روز پنجشنبه گره خوردن منافع این کشور به خاورمیانه از جمله ایران را پاسخ به چرایی سفر جولی بیشاپ وزیر امور خارجه استرالیا به تهران دانست.
به گزارش ایرنا، تیم میفیلد روزنامه نگار استرالیا در مقاله ای در شبکه خبری ای.بی.سی این کشور، با با مهم خواندن سفر جولی بیشاپ به ایران، نوشت، تهران اکنون در حوادث مهم و روز خاورمیانه نقش مهمی ایفا می کند.

میفیلد نوشت: نقش ایران در عملیات نظامی شهر تکریت علیه گروه تروریستی داعش، مذاکرات هسته ای ایران و قدرت یافتن شیعیان حوثی در یمن موضوعاتی هستند که هر زمان و هرجا که موضوع مهمی اتفاق افتد، ردپایی از ایران در آنجا مشاهده می شود.

این روزنامه نگار استرالیایی معتقد است: حضور موثر ایران در این اتفاقات باید استرالیا، آمریکا و متحدانشان را به این نتیجه برساند که ایران نقش فوق العاده مهمی در آینده خاورمیانه دارد و از این رو ما باید با تهران همراه شویم.

به نوشته میفیلد، گرم شدن تدریجی روابط ایران با غرب نیز می تواند ثبات بیشتری در منطقه خاورمیانه ایجاد کند و شرایط فعلی در یمن، نمونه ای از این موضوع است.

کارمند سابق وزارت دفاع استرالیا در ادامه مقاله خود آورده است: فارغ از قضاوت در مورد یمن، وقایع خاورمیانه دلیل کافی است که ایران، آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس با یکدیگر بر سر میز مذاکره بنیشنند. این موضوع همچنین برای سایر تهدیداتی که منافع ایران و غرب را تهدید می کنند، از جمله مساله عراق و سوریه نیز صادق است.

این روزنامه نگار استرالیایی، موفقیت در مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های غربی را شرط ایجاد همکاری های بیشتر دو طرف برای ایجاد ثبات در خاورمیانه دانست.

به اعتقاد وی، جولی بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا نیز با پذیرش دعوت همتای ایرانی خود برای سفر به تهران بر ضرورت همکاری با ایران پی برده است و با سفر خود، نخستین مقام ارشد استرالیایی است که در بیش از یک دهه گذشته به تهران سفر می کند.

میفیلد خاطر نشان کرد که این سفر در ذات خود مهم است و فرصتی تاریخی فراهم کرده است تا تهدید سلفی ها مورد بررسی قرار گیرد.

در پایان این مقاله آمده است: در این فرصت کمیاب نباید منافع بیشماری را قربانی نارضایتی های تاریخی کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین