|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۴۲۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
وزیر خارجه آمریکا در نشست روسای هیئت‌های دیپلماتیک آمریکا گفت در صورت شکست مذاکرات ایران به غنی‌سازی ادامه می‌دهد.
به گزارش فارس، «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا در «نشست روسای هیئت‌های دیپلماتیک» این کشور گفت در صورت شکست مذاکرات ایران به غنی‌سازی ادمه می‌دهد.

کری گفت: «در صورت شکست مذاکرات، ایران می‌تواند بار دیگر به چرخش سانتریفیوژهای خود ادامه خواهد داد و تحریم‌ها هم دوام نخواهند آورد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «چون کسانی که برنامه تحریم‌ها را معقول می‌دانند، از آن خارج خواهند شد و خواهند گفت شما کار خودتان را بکنید، ما هم کار خودمان را می‌کنیم؛ شما نمی‌خواهید معقول باشید ما کاری که خودمان فکر می‌کنیم معقول است را انجام می‌دهیم؛ و به این ترتیب هیچ نظام تحریمی باقی نمی‌ماند.»

رئس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه افزود در این حالت، دیگر امکان هیچ نوع بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران وجود نخواهد داشت. وی تأکید کرد: «فکر می‌کنم ما تحریم‌ها را به همین خاطر بود که اعمال کردیم. تحریم‌ها به خاطر آن بود که بازرسی‌هایی با موافقت متقابل از برنامه هسته‌ای ایران داشته باشیم.»

وی با تأکید بر نقش توافق با ایران جهت انجام بازرسی از برنامه هسته‌ای ایران گفت: «شما ابتدا باید بدانید که بر سر چیزی توافق کرده‌اید، باید بدانید که توانمندی اجرای آن را دارید، باید بدانید که اطلاعات دارید... و این وظیفه ما است: که توافقی انجام دهیم که به همان اندازه که وعده کرده‌ایم خوب باشد.»

کری سپس یادآور شد توافق هسته‌ای خوب با ایران به معنی توافقی است که چهار مسیر دست‌یابی ایران به آنچه به گفته وی «سلاح‌های اتمی» است را مسدود کند. «کری» مدعی شد تأسیسات هسته‌ای «نطنز»، «فوردو»، «اراک» و «مسیر پنهانی» چهار مسیر دست‌یابی ایران به سلاح‌های اتمی هستند.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای انتخابی بین ایران کنونی و ایران دوران گذشته نیست خاطرنشان کرد: «این انتخابی بین رژیمی است که توانمندی خود برای تسلط بر چرخه سوخت هسته‌ای را توسعه داد و توانمندی‌اش در زمینه غنی‌سازی را اثبات کرده است.»

کری به عنوان مصداقی از توانمندی ایران در زمینه هسته‌ای گفت این کشور توانسته از 160 سانتریوفیوژ در سال 2003 به سمت بیش از 19 هزار سانتریفیوژ در حال حاضر حرکت کند که البته تمامی آنها در حال حاضر فعال نیست.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت مخالفان مذاکره با ایران بایستی یک راه حل جایگزین برای آن ارائه کنند.

رایزنی‌های هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در حالی از فردا (پنجشنبه) در شهر «لوزان» سوئیس آغاز می‌شود که دو طرف قرار است بر اساس ضرب‌الاجل خود خوانده تا آخر ماه مارس به تفاهم سیاسی برای ادامه رایزنی‌ها بر سر مسائل فنی دست پیدا کنند.

دور پیشین این گفت‌وگوها جمعه هسته گذشته برای انجام هماهنگی‌های داخلی بین ایران و 1+5  موقتاً متوقف ماند تا طی روزهای آینده از سر گرفته شود.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
0
4
خدا به شما عزّتِ روزافزون بدهد إن شاءالله تعالی

(اکه اینقدر آدم منطقی و فهمیده ای هستید)
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین