|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۹
کد خبر: ۴۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
محققان غارنورد اخیرا موفق به کشف یک گونه حلزون زیبا با ظاهری خارق‌العاده در عمق 914 متری زیرزمین در غاری در کرواسی شده‌اند که بر خلاف سایر همنوعان خود صدفی شفاف و شیشه‌ای دارد.
گروهی از غارنوردان و زیست‌شناسان «انجمن غارشناسی طبیعی کرواسی» موفق به کشف این حلزون نادر در غار «کولیناجاما-تروجاما» واقع در غرب کرواسی شدند.

این غار یکی از 20 غار عمیق جهان است که محققان در یک عملیات که با هدف اندازه‌گیری عمق آن صورت گرفت در طول مسیر خود، تمام گونه‌های جانوری را جمع‌آوری کردند.

از آنجا که شکاف‌های عمیق غارها محل مناسبی برای یافتن گونه‌های جدید هستند، این کاوشگران موفق شدند این حلزون نادر با نام علمی Zospeum tholussum را کشف کنند.

لایوساینس گفت: محققان سپس این حلزون را به یک متخصص طبقه‌بندی جانوران در دانشگاه گوته آلمان سپردند تا برای شناسایی و مطالعه آن از وی کمک بگیرند.

این متخصصان اعلام کرد: حلزون تازه کشف شده یک گونه جدید است که تاکنون یافت نشده اما به سایر گونه‌های شناخته شده مرتبط است.

این حلزون به طور کلی فاقد چشم است و صدف آن هیچ رنگدانه‌ای ندارد که این دو خصوصیت با سازگاری کامل این جانور برای زندگی در تاریکی مطلق اعماق غار، طبیعی به نظر می‌رسد.

سایر حلزون‌هایی که روی زمین زندگی می‌کنند از رنگدانه‌های پوسته صدف خود برای استتار، جلب جفت یا جذب گرمای خورشید استفاده می‌کنند. این حلزون جدید و گونه‌های وابسته به آن حتی از استانداردهای سرعت حرکت سایر حلزون‌ها نیز کندتر حرکت می‌کنند.



منبع: ایسنا
در همین زمینه بخوانید
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین