|
|
امروز: چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۴
کد خبر: ۴۲۶۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
'عبدالله اوج آلان' رهبر زندانی پ.ک.ک خواستار به زمین گذاشتن سلاح از سوی پ.ک.ک شد.
از آنکارا ،وی در پیام نوروزی خود که توسط 'سری ثریا اوندر' نماینده حزب 'دمکراتیک خلق ها' در مراسم نوروزی در شهر دیاربکر قرائت شد این درخواست را مطرح کرد.

اوج آلان در پیام نوروزی خود که به هنگام قرائت از سوی اوندر به طور زنده از بسیاری از شبکه های تلویزیونی ترکیه پخش شد، خواستار تشکیل کنگره ای برای به زمین گذاشتن سلاح پ.ک.ک شد.

وی گفت: با تشکیل این کنگره یک دوران جدید آغاز خواهد شد و بعد از دوران درگیری ما وارد دوران صلح می شویم چرا که امروز روز گذر به صلح و برادری است.

اوج آلان با اشاره به برگزاری نشست دولما باغچه بین نمایندگان وی و مسوولین دولت ترکیه و توافق در زمینه یک طرح 10 ماده ای خواستار تسریع در اجرای این توافق شد.

وی گفت: دورانی که در آن همه آحاد ترکیه طبق قانون اساسی دارای حقوق مساوی باشند باید آغاز شود.

وی افزود: مجادله 40 ساله پ.ک.ک موفق بود و در دوران جدید نیز مجادله ادامه خواهد داشت.

اوج آلان در بخشی از پیام نوروزی خود داعش را دست پرورده امپریالیست ها برای برآورده ساختن مطامع آنان در خاورمیانه دانست و گفت: این سازمان که لفظ وحشی گری برای اقداماتش کم است، اقدام به قتل عام در منطقه کرده است.

کارشناسان با تاکید بر مهم بودن درخواست اوج آلان برای خلع سلاح پ.ک.ک و تشکیل یک کنگره از سوی پ.ک.ک برای تصمیم گیری نهایی در این زمینه می گویند: قبول خواست اوج آلان از سوی پ.ک.ک می تواند گامی بسیار مهم و حیاتی در حل مساله کرد در ترکیه باشد.

این کارشناسان تامین اصلاحات مورد درخواست گروه های مختلف کرد از سوی دولت، آنکارا را نیز در پایان دادن به مساله کردها در ترکیه مهم ارزیابی می کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین