|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۴۵
کد خبر: ۴۲۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
استرالیا با وجود مخالفت های قبلی در خصوص پیوستن به بانک سرمایه گذاری طرحهای زیرساختی آسیا (AIIB) و کارشکنی های آمریکا، از آمادگی خود جهت پیوستن به این بانک خبر داد.
دولت استرالیا 25 اسفند ماه جاری اعلام کرده بود کانبرا نیز همچون برخی از هم پیمانان خود منتظر شفافیت بیشتر مقامات این بانک در باره اهداف طرح تاسیس آن است و تا آن زمان علاقه ای به پیوستن در این طرح ندارد.

روزنامه چیانا ارگ چاپ چین، اما روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که استرالیا با تغییر موضوع قبلی، از تمایل خود جهت پیوستن به بانک سرمایه گذاری زیرساختی آسیا خبر داده و اعلام کرده که حاضر به سرمایه گذاری در بانک AIIB است.

این بانک به ابتکار چین تاسیس شده و ناظران غربی نگرانند که بانک سرمایه گذاری طرحهای زیرساختی آسیا رقیبی جدی برای بانک جهانی و بانک توسعه اقتصادی در آسیا باشد که از حمایت واشنگتن و توکیو برخوردار است.

چاینا ارگ در گزارش خود همچنین اعلام کرد که قرار است کانبرا با سرمایه سه میلیارد دلاری (2.3 میلیارد دلار آمریکا)، در این طرح بزرگ اقتصادی مشارکت داشته باشد.

ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس پیشتر برای عضویت در این بانک اعلام آمادگی کرده بودند.

آمریکا یکی از مخالفان سرسخت راه اندازی این بانک است و یکی از دلایل مخالفت خود را شفاف نبودن در رویه سازی این بانک اعلام کرده است. این کشور به همین خاطر از تمامی هم پیمانان اروپایی خود خواسته است از پیوستن به این بانک و سرمایه گذاری در آن خودداری کنند که در این زمینه توفیق چندانی هم نداشت.

چین اما در مقابل می گوید: مشخصا در ایجاد بانک راسخ است و از چندین سال قبل در اندیشه تاسیس آن بوده است.

ژاپن یک از قدرتهای بزرگ اقتصادی قاره آسیا پیشتر مخالفت خود را با حضور در این بانک اعلام کرد اما کره جنوبی همچنان بر سر دوراهی حضور یا عدم حضور در این بانک قرار دارد.

پکن تلاش زیادی برای به عضویت در آوردن سئول در این بانک دارد و با اعلام اینکه کره جنوبی از کشورهای برتر اقتصادی آسیا است، نماینده خود را به این کشور گسیل کرد.

نخستین یادداشت تفاهم ایجاد بانک سرمایه گذاری طرحهای زیرساختی آسیا در اکتبر سال 2014 در پکن به امضا رسید تا با مشارکت 27 کشور و 100 میلیارد دلار سرمایه در پکن تاسیس شود.

بنگلادش، برونئی، کامبوج، چین، هند، قزاقستان، کویت، لائوس، مالزی، مغولستان، میانمار، نپال، عمان، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، سریلانکا، تایلند، ازبکستان و ویتنام21 کشور اولیه منعقد کننده این توافقنامه هستند.

بانک سرمایه گذاری آسیا نهاد توسعه چند جانبه است که سرمایه آن بیشتر در زمینه ساخت تأسیسات زیربنایی اختصاص داده می شود.

چین متعهد شده است که بالغ بر 50 میلیارد دلار برای سرمایه گذاری ابتدایی این طرح تقبل کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین